Revenge of the Dictators: roadtrip met Mao, Stalin en Hitler (preview)

0

Waar spellenbeurzen al niet goed voor zijn. Op het event dat onlangs in Hasselt georganiseerd werd, botste ik op twee mensen die er in hun legeruniforms uitzagen alsof ze toch stiekem op de verkeerde plaats waren, en eigenlijk op zoek waren naar de militaire basis van Kleine Brogel. Het bleken niemand minder dan Alina en Bas van Black Box Adventures te zijn, een pas opgestarte Nederlandse bordspellenproducent, die aanwezig waren om hun glorieuze eersteling voor te stellen: Revenge of the Dictators.

Logo_ROTD

Revenge of the Dictators is een spel voor twee tot vijf spelers dat deze maand op Kickstarter verschijnt. Onze redactie kreeg het voorrecht om al eens een prototype van het spel te spelen vooraleer de campagne online gaat. In dit spel probeer je de Verenigde Staten van Amerika te veroveren door ze vanuit Hawaii binnen te vallen en vervolgens het land te doorkruisen om in Washington D.C. de confrontatie aan te gaan met de president. Jammer genoeg ben je niet de enige met dat lumineuze idee en beland je voor je het weet in een heuse rat race met je concullega-dictators. Met behulp van allerhande command-kaarten geef je jezelf een onfaire voorsprong of maak je je tegenstanders het leven zuur.

USA MAP

Vooraleer je op een epische manier het Oval Office binnenstormt, is het aangeraden ook wat nucleaire faciliteiten van Amerika te ontmantelen. Hoe meer faciliteiten je onklaar maakt, hoe groter je kansen worden om het spel te winnen. Wanneer je ten slotte het Witte Huis geïnfiltreerd bent en de head honcho effectief aanwezig is, ga je de confrontatie aan die het lot van Amerika voor altijd zal veranderen.

Adolf Hipster

Eerlijk is eerlijk: over de vormgeving van Revenge of the Dictators kunnen we nog geen uitspraak doen. Deze preview is gebaseerd op speelsessies met een prototype en het lijkt erop dat het uiteindelijke spel er grafisch heel wat anders zal uitzien. Als de concept art van dictator “Adolf Hipster” van de hand van illustrator Frederick van de Bunt een indicatie is, zal de definitieve versie wel wat punten pakken voor originaliteit, maar voorlopig kunnen we hier nog geen sluitend oordeel over vellen.

Cards_Preview

Revenge of the Dictators is een eenvoudig spel, omdat je iedere beurt beperkt bent tot drie welomschreven acties. De effecten van de actiekaarten zijn meestal goed beschreven, hoewel de templating van kaarten die permanent in het spel blijven en waarmee je een wegblokkering kan weghalen, wat duidelijker had kunnen zijn. In de voorlopige versie van de spelregels worden de effecten van alle kaarten nog eens toegelicht. Da’s wellicht geen slecht idee, want er zijn wel véél verschillende soorten kaarten: actionsinterruptionsfounding fathersDefcondictatorsnuclear zones 1 tot en presidential. Dat lijkt overweldigend veel en toegegeven, een beetje stroomlijnen was misschien geen slecht idee geweest.

revenge of the dictators

De makers van het spel omschrijven Revenge of the Dictators als een “(te) competitief Ameritrash race-spel met veel spelerinteractie”. Wat die spelerinteractie betreft, moeten we je teleurstellen: vrienden ga je er niet aan overhouden. Met de ene naaistreek na de andere kan je je tegenstanders flink het bloed onder de nagels halen, wat vervolgens tot meer verwoeste vriendschappen zal leiden dan friggin’ Monopoly. Maar wel lachen. Je hoeft je trouwens niet eens schuldig te voelen. Als dictator màg je de onverbeterlijke hufter uithangen. Behoort praktisch tot de jobomschrijving. Het thema primeert bij dit spel en mijn hemel, wat voor een thema! Stalin, Mao en Hitler die Amerika doorkruisen om het te veroveren? Alleen al daarom verdient dit spel een plaats in mijn bordspellenkast. Fans van politiek incorrecte humor: take heed.

Wil je zelf ook eens een keer ontdekken hoe Revenge of the Dictators precies speelt vooraleer je de Kickstarter-campagne backt? Dat kan! Onze vrienden van Black Box Adventures staan op zondag 20 maart op de Nederlandse spellenbeurs Zuiderspel om je een uitgebreid voorproefje te geven van hun creatie!