PS+ Review: The Binding of Isaac – rebirth (PS4, Vita)

0

Het was even geleden maar een van de tenoren in de indie scene, Edmund McMillen, laat weer van zich horen. Nu niets over een mogelijke Super Meatboy forever of Mewgenics, maar de opvolger van Team Meat’s eerste rogue-like: the Binding of Isaac. Het spel combineert, zoals anderen uit hun genre, genadeloze gameplay met random gegenereerde levels en zo dus eindeloos spelplezier. Rebirth is een soort remake van de originele formule maar met gloednieuwe voorwerpen, personages, bazen en mechanieken. Deze maand is het spel gratis via de PS+, de ideale gelegenheid dus om eens te zien uit welk hout dit gesneden is.

Bij het opstarten weet je onmiddellijk dat je nog steeds in dezelfde atmosfeer vertoeft. Het verhaal is nog altijd even duister en diep van betekenis, de gruwelijke art design vervolledigt dit tot perfectie. Deze keer echter heeft het brein van Team Meat het werk uitbesteed en het is studio Nicalis die zich bezig hield met het grove werk. Hierdoor schakelen we over naar een meer gepixeliseerde grafische stijl en krijgen we ook een volledig nieuwe soundtrack. De studio liet het niet enkel bij de esthetische aspecten van het spel, het maakte van de gelegenheid ook gebruik om de gameplay uit te bouwen en te corrigeren. Het resultaat is de meest complete en afgewerke versie van The binding of Isaac – TBOI voor de vrienden. Ik kan het meteen prijsgeven, het spel is een must-play.

tboi visuals    De nieuwe stijl maakt het geheel alleen maar beter

In TBOI bestuur je Isaac (duh) in een poging te ontsnappen aan zijn moeder, die hem wil offeren aan God, als bewijs van haar geloof. De parabel vertaalt zich tot gameplay in de figuur van een rogue-like in bovenaanzicht. Elk verdiep van de kelder is onderveerdeeld in zaaltjes die vijanden of puzzels kunnen bevatten. Doorheen de levels ontdek je dan items die alles aan je personage kunnen veranderen of helemaal nutteloos zijn. De combinatie aan voorwerpen is quasi oneindig waardoor je haast nooit twee identieke avonturen krijgt. Willekeurige bazen ronden je level af en verplichten je ook tot extreme concentratie. TBOI is namelijk enorm moeilijk en het vergt aardig wat vlieguren eer je weet hoe elk level te maximaliseren om zo nog maar een kans te kunnen maken op het echte einde.

tboi power upDe levels bestaan uit willekeurige zalen met vijanden en wat items

Het oorspronkelijke spel bevatte over de 100 items, dit is nu meer dan 300 geworden. Nu zijn ook alle combinaties geldig in tegenstelling tot vroeger wat voor veel hilariteit kan zorgen. Je kan perfect rondlopen met een allesvernietigende stroom aan tranen met daarbovenop een laser dat nooit een doelwit mist. Enkel geluk is vereist en je zal zien dat dit soms in je nadeel zal werken. Om dit tegen te werken kan je andere personages op pad sturen dan Isaac. Deze hebben dan meer aanval of snelheid in ruil voor leven of starten met een bepaalde set voorwerpen. Naast de originele zes die het spel met extensie aanbood, krijgen we drie nieuwkomers en een random optie. De nieuwe characters bieden een nog grotere trade-off dan hun voorgangers, eentje hiervan kan je slechts één keer spelen per succesvolle run. Ze zijn enorm fun en krachtig, maar zijn duidelijk gemaakt voor meer ervaren spelers. Gelukkig zijn er ook verbeteringen om de nieuwe spelers niet af te schrikken.

tboi laserCharging mah laser!!!

De remake kreeg ook de broodnodige aanpassingen in zijn menu’s. Je kan eindelijk een spelletje onderbreken en meerdere savefiles zijn nu beschikbaar, alsook cross-save tussen PS4 en Vita versie. Het is ook mogelijk een seed in te geven, een korte code dat je voor het starten ingeeft, om zo de gevonden items en volgorde in te stellen. Zo kan je dan leuke potjes uitwisselen of gemakkelijkere lay-outs doorspelen aan een vriend in nood. Gameplay wordt, nu het op de PS4 en Vita beschikbaar is, uitgebreid met gamepad ondersteuning en een aantal zaken werden aangepast voor het spelgemak. De belangrijkste toevoeging was hier een co-op-modus. Je kan nu zonder wachttijd inspringen in het spel van een ander om zo een handje te helpen – of niet, daar je met twee gemakkelijk het overzicht kwijt kan geraken. Om de verdubbelde vuurkracht tegen te werken zijn er wat aanpassingen aan de levelstructuur ondernomen. Zo zijn er nu grote zalen met meer vijanden maar bijgevolg ook meer bewegingsvrijheid en loot. De loot is nu ook iets nauwkeuriger uitgelegd zodat je niet hoeft te spelen met de Wiki op de schoot, een goede zaak voor neofieten.

combat big roomDe nieuwe co-op en grote zalen in actie.

Desalniettemin blijft alles getrouw aan zijn voorloper, zo getuigt ook de soundtrack. Melodieën laten plaats voor akelige akkoorden en de stemmetjes bij het starten van een nieuwe pot geven instant rillingen. De verandering zorgt voor een minder omnipresente maar benauwende soundtrack. Een goede zaak daar de originele compositie, ondanks zijn kwaliteit, heel vervelend werd bij je zoveelste poging. Soundeffects kregen dezelfde liefde en het geheel klinkt dus beter dan ooit tevoren.

TBOI menu3 nieuwe personages en een nieuwe hard modus breiden het spel verder uit.

De gameplay en random zorgen er op zich al voor dat het spel niet weg te leggen valt, maar daar stopt de content niet. Rebirth bevat 16 eindes en 20 challenges die je gaandeweg vrijspeelt. Het geheel neemt, als je een ervaren speler bent, grofweg 20 uur in beslag. Wie echt hardcore is kan gaan voor 100%: “Alle secrets vinden, verwachten dat je al het voorgaande doet met elke beschikbaar character op HARD – want het kan harder – en dus dat je elke vorm van sociaal contact, op je co-op partner na, opgeeft”. Heb je dat allemaal gedaan, dan zit je alsnog voor een game met oneindig veel mogelijkheden waar je gemakkelijk het spel opstart met de gedachte: ‘Wat gaan we nu weer krijgen ?’

90%
90%
Must play

The Binding of Isaac: Rebirth is de beste vorm van McMillen's bekende rogue-like titel. Het is uitgebreid waar nodig en alle fouten van zijn voorganger zijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Fans van de serie zijn dit wellicht al aan het kapotspelen, al wie TBOI gemist heeft kan deze ontdekken in een uitgave dat gewoonweg glanst van perfectie. Kortom, een remake/uitbreiding zoals het hoort.

• Story
    8,5
    9