Preview: Final Fantasy XV – Episode Duscae (PS4)

0

Episode Duscae, de officiële demo voor Final Fantasy XV, was enkel beschikbaar via de nieuwste HD remake van Final Fantasy Type-0. Het spreekt voor zich dat deze commerciële move op zijn minst twijfelachtig is, maar wél een demo is beter dan geen demo. Voor de mensen die Type-0 niet kunnen (of willen) binnenhalen bieden wij de oplossing. Hieronder vind je dus de belangrijkste aspecten van de demo, hoe deze aanvoelden en hoe dit oogt naar de toekomst toe. Maar laat ik al meteen de ongeduldigen geruststellen: De demo is goed, maar ongelooflijk kort, dus je mist niet echt iets.

Als je nog helemaal niets gezien hebt van Final Fantasy XV, dan zal de wereld en character design het eerste zijn dat opvalt. Exit paladins en goden die de aarde verscheuren omwille van een mana boom en welkom in Final Fantasy saus 2020. Wees niet verbaasd als je in één oogopslag een Amerikaanse truck en een chocobo ziet, een niet al te vreemd zicht voor spelers van FF-7 en FF-8, maar het is altijd wat wennen voor zowel de oude als nieuwe garde spelers. Character design is een ander paar mouwen. De vier protagonisten uit de demo hadden zo uit een J-pop boysband geplukt kunnen worden. Niet alleen omwille van de zotte kapsels, ook hun androgyne looks maken het moeilijk dit idee los te laten. Wanneer je deze dan naast de eerder vernoemde Amerikaanse truck’s eigenaar ziet staan, heb je recht op een ware cultuurclash. Het valt natuurlijk te zien hoe dit overkomt in andere delen van het spel, for all i know is de Amerikaan het buitenbeentje.

FINAL FANTASY XV EPISODE DUSCAE GarageCultuurclash in één foto

Visueel ziet het er voor de rest geweldig uit. De speeltuin die ter beschikking wordt gesteld in deze demo is ruim, leeft en bezit een onmiskenbaar cachet. Bovendien zorgt een dag- en nachtcyclus voor variërende taferelen, animaties en lichteffecten, die het geheel nog levendiger maken. De modelisatie is van hoge kwaliteit, voor zowel personages als monsters, en diens animaties zijn, bij gebrek aan een beter woord, gewoonweg zalig. Versnellen, springen, stappen, klimmen,… Alle bewegingen vloeien als het ware in elkaar over. Vaarwel stroeve aanvallen en vijanden die blijven staan, zoals dit in FF-XII bijvoorbeeld het geval was. Ook in de zeldzame cutscenes is de kwaliteit van animatie top, met lichaamstaal en expressie perfect in balans. Voeg aan dit alles over-the-top particle effecten en top realisatie toe en je krijgt eindelijk eens een spel waardig aan de PS4 capaciteiten (niet zoals het spel waarmee deze demo geleverd komt, bijvoorbeeld). We zijn dit soort zaken gewend van Final Fantasy producties, maar dit overstijgt onze verwachtingen.

FINAL FANTASY XV EPISODE DUSCAE_20150322231924Avondval werpt een geweldig licht over het landschap

Het voorproefje zit scenaristisch eenvoudig in elkaar: je stalen ros heeft het laten afweten en je team is gestrand. Zonder Gil in de buidel gaan de herstellingen ook niet vooruit natuurlijk. Wat een toeval, het jagen van een Behemoth brengt exact de prijs van de herstellingen op. Je gaat dus eerst op zoek naar het monster, geef het dan een pandoering, herstelt je auto en klaar is kees. Ideale gelegenheid dus om je het vechtsysteem te leren. Het speelbaar personage, Noctis, hanteert een hoop etherische wapens die hij naar hartelust kan oproepen. Afhankelijk van de situatie waarin je gaat slagen (aanval, counter, enz…) pluk je een ander wapen uit het niets. Anderzijds kan je zo een zwaard ook naar de tegenstand zwieren om snel dichterbij te zijn. FF-XV is dus een rasechte actie RPG met een besturingsschema dat van ver wat doet denken aan Kingdom Hearts, op het knoppen rammen na. Standaard aanvallen volgen elkaar nadeloos op bij het ingedrukt houden van de juiste knop, een andere zorgt dan voor speciale aanvallen. Deze speciale aanvallen zijn afhankelijk van de wapens dat je vervoert en kosten een pak MP. Diezelfde MP heb je echter nodig voor verdedigen, ontwijken en teleport. Je MP reserve zorgt zo voor een natuurlijk eb en vloed in gevechtsfasen, daar als deze op zijn je open en bloot staat voor devasterende tegenaanvallen. Gelukkig kan je MP recupereren met standaard aanvallen of door even te schuilen.

FINAL FANTASY XV EPISODE DUSCAE_20150322231939

FINAL FANTASY XV EPISODE DUSCAE CombatZet welk wapen je wil voor je aanvalstype en Noctis tovert het voor je tevoorschijn

Moest je gevecht slecht aflopen bezit het spel nog een leuk systeem. Van zodra je HP op 0 belandt, moet je als de bliksem wegwezen uit de moshpit. Kan je lang genoeg volhouden dan komen je levenspunten stilaan terug. Word je echter toegetakeld tijdens het wegkrabbelen, dan verlies je rechtstreeks van je maximum HP. Is deze op, dan is het game over en de enige manier om deze maximum limiet te herstellen is een goede portie rust in te lassen. Je kan weliswaar nog iets anders doen als je leven op nul komt te staan, al ga ik hiervoor een spoiler alert zetten.

SPOILER ALERT

Sumons nemen van je maximum HP en leveren geen XP op gewone monsters, dus niet spammen

Op een drietal uurtjes is de demo helaas al voorbij, maar het laat me met een goed gevoel achter. Er is wel nog wat werk aan de winkel. De camera durft tijdens de gevechten al eens zijn eigen wil te hebben en dat zorgt ervoor dat heel veel automatische slagen gewoon lucht snijden. Grafische praal eist ook zijn tol tijdens de gevechten, met af en toe vrij harde frame drops, vooral als het aantal deelnemers 10 man overschrijdt. Maar het grootste probleem van deze demo is vooral dat hij teveel zin geeft in meer…