Pokkén Tournament: Alles wat je moet weten

0

Af en toe probeert Nintendo eens zijn franchises anders te gebruiken, zoals Hyrule Warriors. Vaak resulteert dit in een leuke twist en een nieuwe franchise, af en toe iets mindere games maar je kan nooit ontkennen dat deze leuke afwisselingen zijn. Deze keer gaat ninty zijn monsterfranchise Pokémon nog eens blootstellen aan een nieuw experiment: knokken. Niet zomaar een rip-off van Lucario in Smash Bros zo moet blijken.

Misleidende naam, mysterieuze mix

De naam wordt dus Pokkén, misleidend samentreksel van Pokémon en Tekken. Namco Bandai, de makers van Tekken, gaan samenwerken met The Pokémon Company voor dit spel vandaar de titel. Het is geen cross-over van de twee werelden, al had dat ook geniaal geweest. De laatste trailer van augustus (hierboven) laat plaats voor veel speculatie, maar camerabewegingen en animatie wijzen meer naar een Naruto Shippuden-achtige versus fighter dan een Tekken. In alle geval ziet het er lekker nerveus uit en de impact van slagen lijkt meer dan bevredigend. Machamp ook echt zien vreten maakt mij heel blij.

pokken-tournament

 

 Moments before chaos…

Tha game

De line-up bestaat tot nu toe uit de volgende speelbare poké-critters: Pikachu, Lucario, Gardevoir, Suicune en Machamp. Niet enkel fighter-type of ‘humanoïde’ pokémon dus, zoals eerder gedacht. Daarnaast kan je ook een set support pokémon meenemen om het tij te keren in een gevecht. Tot nu toe zijn deze assistenten Emolga, Snivy, Fennekin en Lapras, elk voorzien van hun eigen move. Hoe zien de gevechten er dan uit? Wel, elk personage heeft zijn arsenaal aan moves. Zo is Pikachu vinnig, Machamp een echte heavy hitter en Gardevoir all about zoning. Mega-evolutions zijn ook van de partij, op voorwaarde dat de voorziene ‘resonance gauge’ gevuld is. Dit resulteert in wat betere stats, alsook extra coole moves en extra druk op je tegenstander. En het ziet er ook gewoon enorm fun uit om te spelen (Thanks aan MaxEzzy voor het filmpje)

Gardevoir vs Pikachu

De release

De echt spijtige zaak aan Pokkén is dat het voor het ogenblik enkel voor arcade bestemd is in 2015. Het erge aan de zaak is dat het weeral enkel voor de Japanse markt is. Waarom hierover schrijven dan? Wel, eerst en vooral want Pokémon-knok, komaan… Verder, omdat de arcadekast afstand doet van de joystick en kiest voor een klassieke controller.

arcade controllerlay out

Design van controller en control mogelijkheden zijn een beetje ‘rudimentair’…

Officieel is dit voor de toegankelijkheid, maar het maakt een port naar console al wat evidenter. Als alles dan goed gaat, krijgen we Pokkén ook bij ons. Maar een commerciele flop houdt ons, in die vreselijke situatie, van een release en zelfs import (tenzij je je gek genoeg voelt om een arcadekast te importeren). Verdict krijgen we in 2015, hopelijk gaan onze vrienden van the land of the rising sun volledig loco hierop. Denk alsjeblieft aan ons, arme europeanen…

Noot: Als je op google zoekt naar Pokkén, vergeet nooit het accent op de ‘e’. The things i’ve seen…

 

 

 

Share.

About Author

Jason Blomme

Games games en nog eens games. Ik ben geboren met een controller in de handen en zal zo waarschijnlijk ook heengaan. En podcasts.

Reacties