pokémon let's go pikachu eevee

Pokémon: Let’s Go, Pikachu & Eevee review – what a feeling!

Graag had ik getypt dat het al lang geleden was, maar in de gamewereld is een drama nooit echt veraf. Pokémon, Let’s Go is daar geen uitzondering in. De game werd al na zijn aankondiging door een vocale groep fans aan het kruis genageld. Vooral het feit dat de developers de bewuste keuze maakten om de wilde gevechten met Pokémon te vervangen door het vangsysteem van Pokémon GO, was al reden genoeg om het spel prematuur neer te halen.

De moeilijkheidsgraad werd naar beneden gehaald en dat kon volgens hen absoluut niet. Maar hadden de cynici gelijk om moord en brand te schreeuwen? Zoals het wel vaker gaat, is het antwoord niet zwart-wit. Pokémon: Let’s Go, Pikachu & Eevee is namelijk een regenboog aan grijstinten waarbij je moet openstaan voor nuance.

Ontwikkelaar: Game Freak
Uitgever: The Pokémon Company/Nintendo
Platform: Nintendo Switch
Aantal spelers: 1-2
Release: 16 november 2018

Reviewcopy via Game Mania.

Prachtige nostalgie

Ik behoorde absoluut niet tot de groep cynici. Het was van meet af aan duidelijk dat deze game zich focust op de casuals der casual speler en als iemand die meer games koopt dan hij uitspeelt, kan ik me perfect vinden in die categorie. Al zeker als het gaat over een remake van Pokémon Red/Blue/Yellow, wat mij als oude rot vliegensvlug terug katapulteert naar een tijd van minder zorgen en erbarmelijker Engels.

Pokémon, Let’s Go is werkelijk de ultieme remake van Pokémon Yellow. Mijn hart verwarmde als ik terug begroet werd door Professor Oak en elke keer ik een nieuw dorpje bezocht, kon ik enorm genieten van de nieuwe identiteit die het kreeg op de Switch.

Ik heb als kind de eerste generatie werkelijk kapot gespeeld dus ik durf te zeggen dat ik Kanto in mijn spiergeheugen heb. Het mooie is dat ik direct de vergelijking kon maken met wat er in de originele games te zien was en zoals eerder al vermeld: het was de ultieme trip down memory lane. Het blijft niet enkel bij een nieuw laagje verf, sommige gymleaders krijgen namelijk een nieuwe interpretatie, wat echt een frisse wind bracht.

De graphics zijn ook werkelijk prachtig. Hoelang dromen we niet van een 3D Pokémon-game? Met Pokémon, Let’s Go zetten we alweer een grote stap vooruit. De kleurrijke wereld wordt op fenomenale wijze neergezet en ik voel hernieuwde appreciatie voor sommige Pokémon nu ik die in 3D kan zien. De iconische soundtrack keert ook terug maar deze keer klinkt het bombastischer dan ooit. Verschillende instrumenten harmoniseren om de scherpe tonen van de Gameboy uit ons collectief geheugen te verbannen en te vervangen door prachtige symfonieën. Het is trouwens mooi om te horen dat de muziek gecomponeerd door Junichi Masuda na al die jaren nog altijd zo sterk overeind blijft.

Gotta Catch’em All

Het doel blijft ook in Pokémon, Let’s Go hetzelfde: we moeten alle Pokémon zien te vangen. Deze keer pakken ze het anders aan. Eerst en vooral zijn de encounters niet meer willekeurig. Nu kunnen we in het hoge gras de Pokémon zien en kies je zelf of je er mee in gevecht gaat. Dit gaf vooral in de grotten een enorm voordeel. Ik kon op die manier er perfect in slagen om Zubats van me weg te houden. Ook shiny Pokémon kan je zien lopen en benaderen om te vangen. Van alle innovaties die gedaan werden in deze game, vind ik de zichtbare Pokémon in het gras echt de beste.

Encounters zijn niet meer willekeurig en vangen gebeurt zoals in Pokémon GO.

Eens je je monster benaderd hebt, wordt het tijd om hem te vangen. Dat doe je niet meer door ermee te vechten, maar door op het juiste moment er een bal naar te gooien. Dit systeem hebben ze volledig van Pokémon GO gehaald om de drempel te verlagen voor spelers van het mobiele spel. Het gooien van de Pokéball gebeurt via de motion controls of via de Pokéball Plus die je kan kopen. Ik merkte dat de Pokéball Plus een accuratere detectie had waardoor het vangen sneller ging. Eens je de wilde Pokémon gevangen hebt, krijgt je hele team experience points voor je heldhaftig gegooi. Er worden meer punten uitgedeeld wanneer de Pokémon in kwestie heel klein/groot is óf als je de Pokémon achtereenvolgend vangt.

Shiny hunting

Dat vond ik een rare keuze. Tijdens m’n game wou ik zien of de kans op shiny Pokémon ook groter was. Zo besloot ik om een shiny Jigglypuff te zoeken. Net zoals in de vorige games, verhoogt de kans op een shiny Pokémon door die vaak achtereenvolgend te vangen. Zo begon ik dus met het verzamelen van de zingende Pokémon. Twee uur en 121 Jigglypuffs later gaf ik er de brui aan. Maar tijdens die 2u had ik mijn team zomaar eventjes 15+ levels doen stijgen. Gewoon door het hersenloos blijven vangen.

pokémon let's go chansey pokéball gooien 2 spelers co-op

Naast de experience points krijg je ook items. Dit zijn vooral berries en candies. Berries manipuleren je kans om de Pokémon te vangen en candies zorgen ervoor dat je een stat kan doen stijgen. Na 100+ Jigglypuffs had ik 999 Health Candy, die ik zomaar kon gebruiken om m’n Pokémon sterker te maken.

Het zorgde ervoor dat ik opeens te sterk was voor het spel. Ik heb na mijn jacht niet meer moeten trainen en was prachtig onverwoestbaar. Ook de Elite Four slaagde er niet in om één Pokémon uit mijn team te verslaan, net omdat ik die health candy gebruikte om de HP te verhogen.

Ruilhandel online en in Safari Zone

Je Pokémon overzetten blijkt een pak moeilijker dan ik had verwacht en breekt het spel dus niet.

In Pokémon Let’s Go is de Safari Zone veranderd in een park waar je je Pokémon kan vinden die je al eerder vond in het mobiele spel. Ik had hier een vooroordeel over: het was naar mijn gevoel oneerlijk om je sterke Pokémon over te zetten. Mijn vooroordeel was ongegrond want je kan heel makkelijk je monsters doorsturen naar je Switch maar je moet daar 2 dingen bij in het achterhoofd houden: het is éénrichtingsverkeer en je moet je Pokémon uit GO terug vangen in Let’s Go. Dat laatste blijkt ook een pak moeilijker te zijn dan ik had verwacht. Zo had ik Tauros en Lickitung doorgestuurd, maar die weigerden in de bal te blijven. Tientallen pogingen waren nodig om ze uiteindelijk in m’n team te krijgen. Ik kan me niet voorstellen hoe het moet zijn om legendarische Pokémon nog eens te proberen vangen.

Het matchen om online te ruilen werkt op een behoorlijk vreemde manier. Zo heb je drie slots en moet je een combinatie maken. Daarna wordt er online gezocht of iemand dezelfde combinatie heeft gemaakt. Op dit moment heeft me dat nog geen problemen opgeleverd maar ik vrees dat dit naar de toekomst problematisch kan worden. Waarom is het niet mogelijk direct te ruilen met vrienden van op de Switch?

Moet ik Pokémon Let’s Go kopen?

Ik heb de vraag intussen nu al een paar keer gekregen en ik beantwoord meestal met twee andere vragen: Speelde je al Pokémon voor Pokémon GO? Is het antwoord nee en je hebt al een Switch, dan zou ik deze zeker oppikken. Speelde je al Pokémon voor GO, hoeveel waarde hecht je aan nostalgie? Want fans van het eerste uur zullen hier niet altijd evenveel voldoening uit halen. Maar nieuwe fans krijgen de kans om een prachtige game te spelen, die het vangen op de voorgrond zet. Deze game is voor hen en dat moet je van in het begin beseffen.

Nostalgie Magie

Pokemon: Let's Go Pikachu & Eevee
4 5 0 1
Pokémon, Let's Go is gericht aan een nieuw doelpubliek en dat is iets wat we in het achterhoofd moeten houden. De graphics zijn prachtig en de soundtrack knalt als nooit tevoren. De moeilijkheidsgraad ligt lager dan voorheen maar dit is perfect voor de jongste fans. Het vangsysteem is tevens een mooie manier om de drempel laag te houden en samen met de Pokéball Plus geloof ik dat het een nieuwe generatie fans kan creëren.
4/5
0