ps vr playstation virtual reality

PlayStation VR review: vermakelijk virtueel vertier

Kocht ik een jaartje terug nog een tweedehands Nintendo 64 uit nostalgische overwegingen, dan katapulteerde Geekster me de afgelopen maand richting het andere eind van het spectrum. Of er iemand de PlayStation VR wilde testen, was de vraag. Bwa ja, waarom ook niet?

Geekster mocht van Sony anderhalve maand een PlayStation VR-reviewexemplaar testen, inclusief enkele bijgeleverde games.

PS VR

Virtual Reality en 3D zijn concepten waar ik op voorhand al sceptisch naar euhm… kijk. Dat komt namelijk omdat mijn ogen inmiddels al zo’n dikke twintig jaar geen zak waard zijn en ik zonder bril welgeteld drie centimeter voor me uit kan kijken vooraleer alles wazig wordt. “Maar heb je al eens lenzen geprobeerd?”, hoor ik je al vragen. Jawel, maar mijn ogen vonden het ‘hier komt een vinger recht op jou af’-concept niet zo geweldig. Bij mijn testlenzen duurde het drie kwartier – per oog, welteverstaan – vooraleer die dekselse dingen eindelijk tegen mijn netvlies plakten. Om van het uitnemen nog maar te zwijgen. Niet dat ik te klagen heb over mijn leven als brildrager, maar in tijden van 3D-films kan het wel voor de nodige frustraties zorgen. In de bioscoop zit je met zo’n tweede bril op je neus toch vooral te vloeken wanneer één van beide exemplaren – of allebei – weer eens begint weg te glijden.

Ergonomie

De headset zit redelijk comfortabel, zélfs wanneer je zoals ik nog een bril draagt onder je VR-set.

De PlayStation VR, uit sinds eind 2016 maar stilaan écht aan het doorbreken, leek me op het eerste gezicht dan ook geen spek voor mijn bek te gaan worden. Zo’n onhandige grote bril kán niet handig zijn tijdens het gamen, toch? Daar volgde meteen een eerste verrassing. Sony is echt wel overdacht te werk gegaan bij het ontwerpen van de VR-set. Het ziet er misschien wat futuristisch uit, met het zwart en witte design en de blauwe lichtjes, maar het geheel zit al bij al nog wel redelijk comfortabel. Zowel de band rond je hoofd als het ‘bakje’ voor je ogen kan je makkelijk aanpassen, zodat alles als gegoten zit – zélfs wanneer je nog een bril draagt onder je VR-set. De rubberen flapjes aan de zijkant zorgen er dan weer voor dat je helemaal in het scherm gezogen wordt en geen lastige lichtinval van buitenaf krijgt. Met zijn 610 gram blijft ook het gewicht overigens netjes beperkt. Op vlak van ergonomie zit het dus wel snor, want eens de bril goed zit, hoef je die niet om de vijf minuten te gaan aanpassen. Nog zo’n verbetering tegenover de mottige 3D-brilletjes van de bioscoop.

PlayStation VR promo
Disclaimer: Je verandert niet écht van kleur terwijl je de PSVR gebruikt.

Als we dan toch een minpuntje moeten aanhalen, dan zijn het wel de kilometerslange kabels.

Als we dan toch een minpuntje van de PlayStation VR mogen noemen, dan is het wel de kilometerslange kabels die je ervoor moet aansluiten. Niet dat dat gecompliceerde raketwetenschap is, maar als je, net als ik, houdt van subtiele kabels, dan kom je hier bedrogen uit. Zo wordt de VR-set geleverd met een extra processor die tussen de bril en je console zelf komt te zitten. Van en naar die processor lopen de nodige kabeltjes, terwijl ook de PlayStation Camera een plekje nodig heeft om al jouw bewegingen te kunnen volgen. De twee usb-poorten op je console kunnen daardoor al eens snel onvoldoende blijken, zeker als je ook de PlayStation Move-controllers nog eens wil aansluiten of laten opladen tijdens het spelen. Gelukkig bestaan ook daar tegenwoordig uitbreidingen voor (zoals deze usb-hub, al is die dan weer niet geschikt voor de PS4 Slim en Pro), maar erg handig is het bijwijlen toch niet. Je zou niet de eerste zijn die, tijdens het te zeer opgaan in een videospel, de processor per ongeluk op de grond keilt of de controllers uit de usb-poorten rukt. Om nog maar te zwijgen van hoe belachelijk je eruit ziet wanneer je, met half opgetrokken bril en de bengelende Move-controllers rond je polsen, vloekend alles weer op zijn plaats zit te duwen.

PlayStation VR kabels
Je hebt veel kabels nodig, maar het ziet er allemaal wel cool uit.

Nieuwe dimensie

Eens je je Playstation VR goed op je neus hebt staan en ook je bewegingsvrijheid goed kan inschatten, is het tijd om eens te testen waar het nu écht om draait: spelletjes spelen. Met de intrede van virtual reality in de wereld van het gamen wordt – vrij letterlijk zelfs – plots een geheel nieuwe dimensie in het aloude recept gegooid. Gedaan met je enkel op de rechthoekige televisie voor je te focussen, tijd om in 360° te gaan denken. Bij shooters kan je vanaf nu zélf door de crosshair gaan kijken alvorens je vijand af te knallen en in racegames kijk je letterlijk om je schouder om te zien hoe de concurrentie jouw brandend rubber opvreet. ‘Immersie’ is duidelijk het codewoord hier. In het begin zal je zelfs de reflex moeten onderdrukken om letterlijk uit de weg van je tegenstanders te duiken. Tenzij je zin hebt om telkens alle kabeltjes opnieuw in te pluggen, natuurlijk.

resident evil 7 vr
Resident Evil 7 is vrij intens in VR.

De PSVR moet het op dit moment vooral hebben van de sfeer die de games scheppen.

De nieuwe technologie heeft echter ook nog wel zo zijn limieten. Zo mag je – voorlopig althans – nog geen ‘hyperrealistische’ omgevingen verwachten in de wondere wereld van de PlayStation VR. Het verschil tussen de virtuele en de echte wereld zal dus niet al te snel gaan vervagen, al word je natuurlijk wel ondergedompeld in de hele sfeer van de game. Wie Driveclub VR uitprobeert zal zich niet meteen écht op de Nürburgring wanen, maar een klein adrenalinekickje van tijd tot tijd zit er zeker wel in. Idem voor games als Resident Evil 7: Biohazard of Until Dawn-spinoffs Rush of Blood en The Inpatient, die telkens met een ijzersterke sfeer voor 360° aan spanning kunnen zorgen. Net daar moet de PlayStation VR het op dit moment vooral van hebben: sfeer. Dat doen de meeste games trouwens goed. De meegeleverde oortjes helpen daarbij wel een pak, zeker in horror- en racegames. Er valt ongetwijfeld nog heel wat progressie te boeken, maar voor een relatief nieuwe manier van gamen belooft het alvast veel goeds.

PlayStation VR processor unit
Als je de VR wil installeren, moet je een extra processor aan je PS4 hangen.

Naast de nodige hectometers aan kabels valt er nóg een minpuntje op te merken aan de PlayStation VR. Of toch voor sommige gamers dan. Niet iedereen verteert die virtuele realiteit even goed, waardoor de kans bestaat dat je, zelfs na een korte speelsessie, een tijdje rondloopt met schele hoofdpijn. In extreme gevallen kan je zelfs misselijk worden van te lang de VR-set op je snoet te houden, maar dat is gelukkig een zeldzame uitzondering.

Prijskaartje

Last but not least, het prijskaartje dat aan deze PlayStation VR hangt. Je kan de VR-set gerust aan je ‘gewone’ PS4 hangen, maar her en der lees je onvermijdelijk dat de krachtigere Pro-versie beter geschikt zou zijn voor VR-games. In dat geval mag je nog een extra console van 400 euro in huis halen, maar hoe dan ook ben je voor de VR-bril en camera toch ook al zo’n 320 euro kwijt. Koop je er meteen twee Move-controllers bij, die voor sommige games (zoals Superhot VR) verplicht zijn, dan heb je nog eens een extra investering van zo’n 90 euro aan je been. Je zal ons niet horen zeggen dat dat totaalpakketje absoluut de moeite niet zou zijn, maar wel dat je redelijk diep in je zakken zal moeten tasten om ten volle van de VR-wereld te kunnen genieten.

super hot vr
Je moet wel redelijk diep in de buidel tasten om Superhot in VR te kunnen spelen.

Intussen is de koerier mijn reviewexemplaar opnieuw komen ophalen. Een vriend stuurde me dat hij zijn PlayStation VR gaat verkopen, omdat hij voor langere tijd naar het buitenland trekt. Ik twijfel nog of ik zijn set overkoop, want ondanks het feit dat mijn brillendragende hart jubelt, voelt het geheel nog niet aan als ‘af’. Ja, de VR zorgt voor een leuke nieuwe manier van gamen. Neen, die nieuwe manier van gamen staat nog niet helemaal op punt. De PlayStation VR is duidelijk meer dan alleen maar een gimmick, zoals de EyeToy vijftien jaar geleden uiteindelijk wél bleek te zijn. Wie investeert in deze PS VR zal het zich hoogstwaarschijnlijk niet beklagen, al bestaat het risico wel dat je nog heel eventjes op je honger blijft zitten vooraleer je er het maximum uit kan halen.

PlayStation VR is te koop bij bol.com

0