Het concept van een pretparkbouwer is simpel maar overtuigend. Je krijgt een mooi stuk grond, een hoop geld en de vrijheid om te bouwen wat je wilt. Dit en veel meer zorgde voor het succes van de legendarische Rollercoaster tycoon serie die doorheen het einde van de jaren ’90 en het begin van de 21e eeuw furore maakte. Ondertussen zijn we zestien jaar later en je zou denken dat het terug 2001 is. Er werd zonet een nieuwe versie van, een weliswaar teleurstellende, Rollercoaster Tycoon uitgebracht en er was ook het nieuwe indieproject ‘Parkitect‘. Planet Coaster is de laatste game in zijn soort voor dit jaar.

Bekende gezichten

Allereerst een overzicht voor diegenen die nog nooit van een pretparksimulator hebben gehoord. In Planet Coaster komt ieder spel op hetzelfde neer. Je krijgt een leeg stuk grond ter beschikking en de volledige vrijheid om dit te vullen met talloze zelfontworpen attracties, decoraties, wandelpaden en bovendien moet je het park ook managen, zoals het bepalen van de ticketprijzen, marketingcampagnes enzovoort. Dit alles om zoveel mogelijk bezoekers te ontvangen én een hoge pretpark rating behalen. Dit resulteert uiteindelijk in meer inkomsten, wat je toelaat om nog meer geweldige attracties te bouwen.

Geen zin in ontwerpen? Het spel bevat allerlei kant-en-klare gebouwen

De legendarische Sid Meier, ontwikkelaar van legendarische games zoals de Civilisation– en Transport Tycoon games werkt al een tijdje niet meer mee aan de Rollercoaster Tycoon games. Maar toch leeft de spirit van de oorspronkelijke franchise voort in Planet Coaster. De ontwikkelaar en publisher van dit spel is Frontier Development, de makers van Elite Dangerous én ontwikkelaars van Rollercoaster Tycoon 3. De aandachtige lezer vraagt zich ondertussen ook af wat er gaande is met Rollercoaster Tycoon World. Deze game, die enkele weken geleden uitkwam, werd gemaakt door Nvizzio Creations in opdracht van Atari en kreeg een zeer negatieve ontvangst.

First person view van attractie

Je kan elke rollercoaster of attractie zelf beleven

Doorheen het spel merk je dat deze game een afstammeling van de oorspronkelijke RCT-games is. Gaande van de algemene grafische stijl tot designelementen. Heb je eerder Rollercoaster Tycoon 3 gespeeld dan zal je zeer snel vertrouwd zijn met deze nieuwe omgeving.

Eindeloze ontwerpmogelijkheden

Planet Coasters sterkste punt is de artistieke vrijheid die het de speler geeft. Deze game biedt enorm veel tools en keuzes om een park naar hartenlust te bouwen. Het bouwen van een volledige custom achtbaan is uitdagend door de verschillende tools. Ieder individueel stuk achtbaan kan je draaien, kantelen, stijgen en dalen tot op een enkele graad. Dit is een groot verschil met de gelijkaardige games, hier kon je bijvoorbeeld bij bochten slechts een beperkt aantal gradaties gebruiken. In Planet Coaster kan je zelf door met de muis te slepen ieder stuk nauwkeurig verslepen en voor meer complexe onderdelen, zoals allerlei loopings, kan je ook kiezen uit een lijst met prefab onderdelen. Bij het bouwen van een achtbaan moet je ook rekening houden met een aantal factoren. Intensiteit, nauseau (hoe snel mensen misselijk worden) en fear. De grootste moeilijkheid is het behalen van een goede intensiteit en fear, maar tegelijkertijd de nauseau-rating laag te houden. Dit kan je doen door de G-krachten te beperken door bochten hellend te maken. De talloze data die je krijgt bij het testen van een rollercoaster geeft je tenslotte alle mogelijkheden om een perfect gebalanceerde rollercoaster te maken. Mijn favoriete tool was de kleur-overlay. Je kiest een statistiek of bepaalde soort data en meteen wordt er een kleur over de ganse achtbaan gemanipuleerd waardoor je zeer snel kan zien op welke stukken je nog moet werken.

Ieder stuk van de rollercoaster kan minutieus gemanipuleerd worden

Het bouwen van rollercoasters is uiteraard belangrijk, maar de ultieme vrijheid in bouwen vertaalt zich ook op een grotere schaal. Het ganse park is jouw speeltuin. Je kiest de ligging van alle paden en alle andere attracties, buiten achtbanen zijn er immers nog een groot aantal andere belevenissen die je kan plaatsen. Meer kalme attracties zoals kermismolens en bootjes maar ook wildwaterbanen en veel meer. De uitgebreide aanpasbaarheid is ook van toepassing op deze attracties. Alle attracties die een bepaald pad volgen kan je zelf uitbouwen zoals wildwaterbanen, monorails en treintjes. De andere, meer standaard attracties kunnen niet zelf ontworpen worden. Wel kan je uiteraard de kleur, plaatsing van in- en uitgang, de bijhorende muziek en alle technische instellingen zoals minimale bezetting en ticketprijs kiezen. Alles werkt prima, maar het plaatsen van paden werkt niet helemaal zoals het hoort. Vaak probeert het spel automatisch paden aan elkaar te koppelen wat tot frustratie kan leiden.

Kasteel gemaakt in Planet Coaster door een community lid

De bouwmodus is krachtig, community leden maakten al volledige bouwwerken from scratch. Dit kasteel is momenteel een van de populairste op de Steam Workshop

Na talloze uren zal je een park hebben met vele attracties en faciliteiten, maar hier zal het niet ophouden. Planet Coaster biedt tenslotte ook nog talloze objecten aan om je attracties mee in te kleden. Zoals rotsen, bomen, fonteinen, algemene bouwelementen (muren, daken, pilaren) en nog veel, véél meer. De overige objecten zijn momenteel beschikbaar uit vier verschillende thema’s. Western, piraten, bos/klassiek en futuristisch. Ook hier krijg je bij de plaatsing enorm veel mogelijkheden, ieder object kan minutieus geplaatst worden. Met deze powertools kunnen aandachtige bouwers prachtige werken maken. Hoewel het spel nog maar even uit is, kan je nu al indrukwekkende creaties online vinden. De optie om je eigen muziek toe te voegen maakt het alleen nog maar beter. Heb je trouwens zelf een fantastische creatie gemaakt? Dan kan je deze als blueprint opslaan, om later makkelijk opnieuw te gebruiken.

Kleuroverlay over de rollercoaster toont de data in een kleur

De testmodus toont eenvoudig waar je nog aan moet werken

De ultieme, maar ondiepe, zandbak

Mijn vorige alinea’s moeten ondertussen al duidelijk hebben gemaakt dat Planet Coaster een geweldig creatieve parkbouwer is. Jammer genoeg is een van de zwakke punten de beperkte managementmodus van het spel. Je krijgt wel de opties om research- of marketingcampagnes uit te voeren, personeel aan te werven en ticketprijzen te kiezen. Dit zijn allemaal zaken die in de oude rollercoaster tycoon games ook zaten en hier is het, jammer genoeg, ook bij gebleven. Daar waar Frontier Development zoveel heeft geïnnoveerd in het bouwen van een themapark zijn ze te innovatieloos gebleven bij de managementmodus van het spel.

Planet Coaster Management scherm, overzicht van statistieken en financiën

De management modus is momenteel nog niet diepgaand genoeg

De focus op creativiteit heeft er ook voor gezorgd dat men niet genoeg heeft gewerkt op de moeilijkheid van het spel en de algemene uitdaging. Het is momenteel véél te makkelijk om een succesvol park te bouwen. Veteranen van het genre zullen zich wel herinneren dat je, bij de oudere gelijkaardige games, heel goed moest plannen om diverse attracties te bouwen. Bovendien waren de parkbezoekers erg lastig over bijvoorbeeld ieder stukje afval dat ze tegenkwamen. Bij dit spel is het erg gemakkelijk om met vrijwel iedere standaardattractie een mooie winstmarge te maken en een groot aantal bezoekers is vrijwel altijd verzekerd, waardoor geldproblemen bijna nooit plaatsvinden. Ook de beschikbare spelmodi zijn te beperkt. Een van mijn favoriete elementen van RCT-games waren de talloze challenges. Je krijgt een park, met of zonder enige bebouwing, in een unieke map. Bij iedere challenge kreeg je andere doelenZoals het bouwen van attracties op een zeer moeilijk terrein of een hoge parkwaarde behouden én minimaal 1.000 bezoekers per maand ontvangen. In Planet Coaster zijn er slechts een handvol uitdagingen, weinig divers en steeds té makkelijk.

Scherm van 2 uitdagingen, bouw een rollercoaster die 2 minuten duurt en haal een hoge park rating

Tijdens het spelen krijg je extra uitdagingen

De makers van dit spel hebben intussen al wel een eerste patch uitgebracht waar ze de moeilijkheidsgraad hebben verhoogd. Ook beloofden ze meer en diverse challenges in de toekomst. De vraag is alleen of dit betalende DLC zal zijn.

De wederopstanding van het genre

2016 mag dan een niet té best jaar zijn voor velen, voor fans van dit specifieke genre was het fantastisch. Met Parkitect kregen de fans een erg goede isometrische game die speelt zoals Rollercoaster Tycoon 2. Planet Coaster maakt daarentegen een geweldige moderne 3D-versie, in de stijl van Rollercoaster Tycoon 3. Dit allemaal terwijl de licentiehouders er niet in slagen een goede nieuwe game te maken. Planet Coaster is een game met aantrekkelijke en zeer overzichtelijke graphics. De muzikale ondersteuning is gemengd, het hoofdthema is fantastisch, maar de soundtrack die je krijgt in het spel is net niet divers genoeg.

Planet Coaster mag dan momenteel een beperkte managementmodus of moeilijkheid hebben, het blijft wel dé beste game waarin je een themapark volledig naar wens kan bouwen. Ik kan niet genoeg herhalen hoe je vrijwel ieder individueel onderdeel kan manipuleren. Bij het plaatsen van een simpele WC-blok kan je makkelijk twintig minuten bezig zijn om deze mooi in te kleden met decoratie. Bovendien ondersteunen de makers van dit spel de Steam Workshop waardoor het enorm makkelijk is om creaties met andere spelers te delen.

Startscherm van Planet Coaster. Wereldbol met al jouw steam contacten op

Op het hoofdmenu kan je snel al jouw steamvrienden zien, klik ze aan en je kan hun gedeelde creaties downloaden

Al bij al is Planet Coaster een prima game, dé beste algemene themaparkbouwer momenteel beschikbaar op de markt,maar mét beperkte moeilijkheid en uitdaging. Het blijft daarom uitkijken naar toekomstige patches.

8 Super

Planet Coaster is bovenop enkele mindere kantjes, zoals de beperkte challenges en lage moeilijkheid een geweldige zandbak waarin je de vrijheid krijgt om het ultieme pretpark te bouwen.

• Vormgeving 8