Als er één ding is waar fans van de Paper Mario-reeks als jaren op wachten, dan is het de terugkeer naar de gloriedagen van de eerste twee games. Paper Mario en zijn opvolger Paper Mario: The Thousand-Year Door staan gekend als een ideale mix tussen Mushroom Kingdom-satire en een verslavende RPG. Maar recent werd de Paper Mario-naam bezoedeld door flauwe afkooksels zoals Super Paper Mario en Paper Mario: Sticker Star. Is Color Splash een return to form?

Paper Mario: Color Splash

Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Uitgever: Nintendo
Platform: Wii U
Aantal spelers: 1
Release: 7 oktober 2016
Review via eigen exemplaar.

Not amused

Dat Color Splash niet zo goed onthaald werd na zijn onthulling eerder dit jaar is een beetje een understatement. Want meteen werd duidelijk dat de game het elan van zijn voorganger Sticker Star leek voort te zetten. Met een battle system dat gebruik maakt van kaarten om je aanvallen uit te voeren. De fans waren not amused. Grafisch zag het er nochtans uitstekend uit en de demovoorstelling die we te zien kregen op het post-E3 event in Nederland liet ook meteen zien dat de humor nog steeds snor zat. (Sorry.) Maar het trauma van de voorbije iteraties was nog te vers en de wonden te diep. Color Splash zou hard moeten werken om het respect van zijn volgelingen terug te verdienen. Het was dan ook vreemd dat Nintendo weigerde om de game speelbaar te maken op de afgelopen Gamescom-beurs in Keulen.

paper mario color splash wii u

Daar zijn de kaarten weer.

Vers likje verf

Liefhebbers van de serie zullen zich meteen thuis voelen in de kleurrijke papieren wereld van Color Splash, begeleid door de typische vrolijke Nintendo-deuntjes. De game ziet er gewoon ongelooflijk goed uit, met een verbluffend oog voor detail. De omgevingen in deze eerste Paper Mario-game in high definition zijn met liefde ontworpen en werkelijk alles in de game ziet eruit alsof het ineen geknutseld is met papier of karton. De insteek deze keer is dat enkele baddies systematisch alle kleur uit de wereld aan het stelen zijn. Het is dan ook aan niemand minder dan Mario om samen met zijn kompaan Huey, een pratende verfpot, en gewapend met een magische verfspuwende hamer (geen vragen bij stellen) Prism Island opnieuw in te kleuren.

paper mario color splash wii u

Ja, er komt verf uit deze hamer.

Wat meteen duidelijk wordt: dit is geen klassieke RPG, maar eerder een soort van action adventure-game. Zoals wel vaker geeft Nintendo zijn fans niet waar ze om vragen, wel wat het denkt dat ze nodig hebben. Op zich is Color Splash qua verhaal al een grote verbetering op Sticker Star. We missen wel nog steeds de humoristische dialogen met de vele partners die je op je queeste vervoegden in de eerste games in de serie, maar de humor en zelfspot van weleer zijn weer helemaal van de partij. Verwacht echter geen diepgaand verhaal volg intriges en onverwachte plotwendingen, maar de ziel van de Paper Mario-reeks is aanwezig en dat stellen we enorm op prijs.

Every day I’m shuffling

Maar dan is er het battle system. Eerst en vooral zijn de gevechten veel te traag. Het is lovenswaardig dat ontwikkelaar Intelligent Systems de moeite doet om het gamepad-scherm te gebruiken om je kaarten te beheren en om aanvallen te plannen, maar om een simpele basisaanval uit te voeren moet je maar liefst de volgende stappen overlopen:

1. Kies een kaart uit de rij kaarten onderaan het scherm. Dit kan eventjes zoeken zijn als je veel kaarten op zak hebt. Shuffle shuffle shuffle.
  2. Sleep de kaart(en) naar boven in de beschikbare slots.
  3. Bevestig je keuze.
  4. Kleur de kaart(en) in met de nodige verf door elke kaart aan te raken tot de kleur opgevuld is.
  5. Zwier je kaart(en) naar boven richting het tv-scherm. Je bent nu klaar om een aanval uit te voeren.
paper mario color splash gevecht kaarten

What even.

Het spreekt voor zich dat dit hele procedé veel te omslachtig en tijdrovend is. Gelukkig kan je in het menu kiezen tussen een besturing met de knoppen of met de touchscreen, wat je toch al enige tijd uitspaart. Maar het verandert niets aan de omslachtige werkwijze waarmee je echt iedere move in elk gevecht moet selecteren. Waarom kon er niet gekozen worden om bijvoorbeeld alleen speciale aanvallen op deze manier uit te voeren? Ook zal je geregeld zeldzamere kaarten moeten verspillen omdat je geen basiskaarten meer over hebt en er dus geen standaard aanval is die geen kaart gebruikt. Het is vrij frustrerend en maakt ieder gevecht tot een onnodige sleur die je er al snel zal toe brengen om gevechten geregeld te ontwijken.

paper mario color splash wii u

Prism Island

Want daar schuilt nog een grote fout die deze game begaat. Omdat je geen level hebt en geen EXP kan verzamelen, is de enige beloning die je krijgt op het einde van een gevecht een paar willekeurige kaarten, wat muntjes en een beetje verf. Maar aangezien je kaarten gewoon kan kopen in de winkel, verf letterlijk overal te rapen valt en je niet snel in geldnood zal zitten blijft er maar weinig motivatie over om de confrontatie met toevallige voorbijgangers aan te gaan in de ruim 30 uur dat het spel je zal proberen te vermaken. Voeg daar nog wat sidequests aan toe met nutteloos backtracking door levels en het geheel begint al snel te vervelen.

Paper Mario: Color Splash slaagt erin om de trend van de vorige games feilloos voort te zetten. En die trend is, voor alle duidelijkheid, die van teleurstelling en gemiste kansen. Misschien is het gewoon tijd dat we ons neerleggen bij het feit dat Nintendo niet van plan is om nog terug te gaan naar de roots van de serie, maar enkel geïnteresseerd lijkt in het introduceren van nieuwe gimmicks. Het triestige feit is dat er ondertussen al meer slechte dan goede games met de Paper Mario-naam op de markt zijn. Misschien dan toch beter de originele N64-game kopen in de eShop.

Paper Mario: Color Splash

5 ezelsoren

Het is fascinerend hoe een game dat het goed doet op zoveel vlakken toch de mist in gaat. Het verhaal is typisch Paper Mario, de omgevingen zijn ronduit prachtig vormgegeven en de muziek is op-en-top Nintendo. Toch zal je de lengte van de game vervloeken doordat de gevechten na enkele uren al meteen beginnen aan te voelen als een onnodige sleur. Opnieuw een gemiste kans.

• VERHAAL 7
  • VORMGEVING 10
  • AUDIO 7