Overzicht Oculus Rift persconferentie: The genesis of true virtual reality gaming?

1

Gisteren gaf Oculus een pre-E3 persconferentie over de Oculus Rift, hun virtual reality headset. Brendan Iribe, CEO van Oculus, beweert dat je met de Oculus echt in je games aanwezig zal zijn en dat je games niet langer op een 2D-scherm gevangen zullen blijven. De Oculus Rift moet ook ons brein ervan kunnen overtuigen dat de virtuele wereld werkelijkheid is. De conferentie ging over het toestel zelf, dat begin 2016 moet uitkomen, de controllers en de games. Geekster geeft je een kort overzicht.

Headset

De Oculus Rift heeft twee OLED (Organic Light-Emitting Diode)-schermen. Dit moet ervoor zorgen dat je een lage persistence hebt, dus dat de beelden zeker niet blijven vaststaan op het scherm, en dat je als je je hoofd beweegt bijgevolg geen last hebt van motion blur of een laag aantal pixels. Aan de andere kant heeft de Rift volgens Iribe wel “niet zo een hoge resolutie als je ooit zou willen.” Aangezien niet iedereen evenveel afstand tussen zijn ogen heeft, kan je de twee lenzen van de Rift blijkbaar verplaatsen zodat ze recht voor je ogen komen. Ten slotte heeft Oculus ervoor gezorgd dat hun headset ook gemakkelijk te gebruiken is voor mensen die een bril dragen.

Niet enkel je ogen moeten geloven dat je echt in een andere wereld bent, maar ook je oren. Daarom heeft Oculus geïntegreerde hoofdtelefoons ontwikkeld, die ook het geluid telkens vanuit de goede richting zouden laten komen. Je kan deze echter ook vervangen door je eigen headphones.

oculusrift.0.0

Het beeld dat voor je ogen komt is zeer breed, zodat je volledig immersed moet geraken. Verder is er een tracking systeem voor je hoofd (of objecten in de kamer), zodat de camera mee beweegt als jij je draait.

De Oculus Rift is draadloos, maar werkt wel met een externe sensor die je op een tafel of bureau kan plaatsen.

oculus-vr-sensor

 

Microsoft en Oculus

Wie een Oculus Rift koopt heeft twee opties. Ten eerste kan je een wireless Xbox One controller (die er gratis bijgeleverd wordt) gebruiken om je games met de Rift te spelen. Microsoft en Oculus zullen onafscheidelijk zijn, want naast de gratis controller wordt het operating system van de Rift Windows 10 en werkt het allemaal met DirectX 12. Verder kan je je Xbox One games streamen naar de Rift. Het home screen heet toepasselijk Oculus Home: Je zal er informatie over de games vinden, in de store games kunnen kopen, maar ook updates van je vrienden kunnen zien.

homeoc

 

Optie 2: Oculus Touch

Wie echter nog meer immersed wil zijn, kan er voor kiezen te verzaken aan een Xbox controller en kiezen voor de Oculus Touch. De Touch bestaat uit twee 2 controllers, één per hand, zodat ook je handen echt in de virtuele wereld moeten zitten. De Oculus Touch is draadloos en zal deels met jouw bewegingen werken, maar heeft ook een aantal knoppen en triggers. Op E3 zal Oculus een demo tonen, Toybox, waarin we bijvoorbeeld kunnen oefenen en (hopelijk brave) handgebaren naar elkaar kunnen maken.

2015-06-11_13_51_05-Greenshot

 

Launch games en de toekomst

We hebben een paar korte fragmenten van drie launch games gezien: CCP Games brengt ons Eve Valkyrie, een first person “real life space fighter pilot” game, waarin je in de cockpit van een spaceship de actie beleeft.

 

Gunfire Games toonde Chronos, een 3rd person action adventure rpg, waarin je probeert een labyrint te overwinnen. Als je sterft wordt je personage uit het labyrint gegooid en omdat het labyrint maar 1 keer per jaar opengaat, wordt je dus telkens een jaar ouder, wat veranderingen in de gameplay zou meebrengen.

 

Insomniac Games ontwikkelde Edge of Nowhere, een 3rd person action adventure, dat zich in een zeer koude omgeving lijkt af te spelen.

Verder zullen we op E3 ook nog de volgende games zien: Damaged Core, een 1st person shooter; VR Sports Challenge, een voetbal-, basebal-, basketball- en hockeysimulator; Esper, waarin je zou kunnen leren hoe het is om een psychic te zijn; Air Mech VR, een RTS; Lucky’s Tale, een 3rd person adventure game.

Er werden ook andere partners van Oculus aangekondigd, waaronder Square Enix, Harmonix en Ready at Dawn.

 

De toekomst van VR?

Het ziet er allemaal wel mooi en innovatief uit, maar zoals elke nieuwe technologie zullen ze het nu moeten bewijzen.

Om eerlijk te zijn zien de beelden van mensen die third person games aan het spelen zijn er soms toch raar uit. Blijkbaar is het de bedoeling om je hoofd dan als een camera te gebruiken, waarmee je langs elke kant van je personage kan kijken. Het succes hiervan zal in ieder geval veel van de ontwikkelaars van de games afhangen. Bij first person games zijn de mogelijkheden echter legio. Het is wel duidelijk dat Oculus in zijn product gelooft en er alles aan gedaan heeft om het voor zoveel mogelijk mensen bruikbaar te maken.

Ten slotte nog dit: Allemaal goed en wel, maar als we over virtual reality en motion controls praten, waar is onze verdomde Star Wars lightsaber simulator?

Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties