Zelden werd een multiplayer shooter zo gehypet als Overwatch. Het is de eerste nieuwe IP van Blizzard in 19 jaar en tevens de game die herrees uit het gefaalde Project Titan, dat origineel de World of Warcraft-sequel moest worden. Maar is al die hype terecht? Levert Overwatch effectief wat het belooft?

Overwatch
Ontwikkelaar: Blizzard Entertainment
Uitgever: Activision-Blizzard
Platform: pc (Windows), PS4, Xbox One
Aantal Spelers: 1 – 12 (enkel online multiplayer)
Release: 24 mei 2016

Een promocopy voor pc werd door Blizzard voorzien .

Stormloop aan helden

De grootste troef van Overwatch is het prachtige universum dat Blizzard heeft gecreëerd. De 21-koppige cast met een hoog Pixar-gehalte is een van de meest diverse en unieke ooit. Iedereen vindt er wel een personage dat hem of haar aanspreekt, ongeacht welke rol dat personage vervult. Van Britse spring-in-’t-veld Tracer tot de vadsige Roadhog, ieder personage zit boordevol persoonlijkheid. Een zéér welkome verandering in een genre gedomineerd door naamloze, generieke, in camouflage gehulde soldaten.

Blizzard is er ook in geslaagd aan goede world building te doen. Iedere locatie die je in de game bezoekt, is kleurrijk en levendig. Alhoewel er geen singleplayer te bespeuren valt, zitten de levels vol met referenties naar het achtergrondverhaal en de personages. Zo begint een van de levels – Hanamura – in een arcadehal, waar posters zijn opgehangen voor een optreden van D.Va, een van speelbare personages. Dit soort verwijzingen geven de wereld een gedetailleerde diepgang, waardoor de levels zelfs na honderd keer spelen niet beginnen te vervelen. De soundtrack van de game zit enorm goed. Ieder level heeft z’n eigen intromuziek, wat weer dat extra tikkeltje detail geeft.

De keerzijde is dat het achtergrondverhaal letterlijk op de achtergrond blijft. Wie meer wil weten over het ontstaan van Overwatch en de oorsprong van de personages, moet op zoek gaan buiten de game. Blizzard heeft online een reeks animatiefilmpjes uitgebracht en brengt binnenkort een graphic novel uit die meer licht werpen op de lore. Spijtig dat dit niet meer verwerkt zit in de game.

The world could always use more heroes

Dat er veel nadruk ligt op de 21 heroes is omdat ze de kern van de gameplay vormen. Iedere hero vervult zijn of haar rol en wordt ingedeeld in een van de vier verschillende klassen: Offense, Defense, Tank en Support. Iedere hero heeft zijn eigen wapens, abilities en een ultimate attack, waardoor geen twee heroes hetzelfde zijn.

Overwatch Character selector

Iedere rol is ook gewoon leuk om te spelen. In veel class based shooters blijven veel mensen uiteindelijk maar op één class of personage steken, maar in Overwatch is iedere hero goed gebalanceerd en sterk in de juiste handen. Variatie in heroes wordt ook aangemoedigd door de game. Zo kan je op ieder moment veranderen van personage, wat handig is als de situatie van de match verandert. Er is geen ideale teamopstelling, maar toch geeft de game aan of je een sniper of tank tekort zou komen of dat je team te weinig aanvalskracht heeft. De waarschuwingen zijn niet bindend, maar als je het advies opvolgt, kan dit wel het verschil betekenen tussen winnen en verliezen.

Gameplay overwatch

En de echte gameplay dan? Overwatch is een klassieke arena shooter in hart en nieren. Het gaat hard én snel zodra de match start. Matches zijn altijd een variatie op aanvallen en verdedigen of het veroveren van een punt in het level. Geen echte innovatie op het vlak van gametypes dus, wat misschien wat jammer is. De gunplay daarentegen is fantastisch. De wapens variëren tussen Soldier 76’s assault rifle tot Winstons Teslacoil, maar ze hebben allemaal hun eigen rol. D.Va’s mech richt misschien niet veel schade aan, maar is ideaal als coverfire. Opnieuw merk je dat Blizzard enorm veel werk heeft gestoken in de balans van de personages en hun wapens, en hoe ze door elkaar gecounterd worden. Je kan misschien denken dat Bastion net iets te krachtig is tot je plots ontdekt dat Pharah hem snel het zwijgen kan opleggen.

Community boven alles

Overwatch probeert zoveel mogelijk de toxische cultuur van online games tegen te gaan. De oplossing die de makers hiervoor gekozen hebben? Laat iedereen zich goed voelen over zijn of haar rol in de game. Dankzij een ‘stemming’ op het einde zet de game de beste spelers nog eens in de bloemetjes. Iedere speler kan dan stemmen op de MVP (Most Valuable Player), wat je goed doet voelen over je prestatie. Op die manier krijgen ook de broodnodige zijpersonages, waar je doorgaans weinig voldoening uit haalt, toch een kans op een plaats in de schijnwerpers.

Stemmingsronde

Na iedere match heb je ook de (ondertussen beruchte) Play of the Game. Die laat dankzij een algoritme het beste moment van de match zien. Het concept klinkt goed op papier en heeft soms wel een mooi resultaat, maar al te vaak is het niets speciaals. Spijtig, want er zit wel potentieel in, maar de uitwerking laat te wensen over.

Ook opvallend is dat Overwatch geen scorebord laat zien. Je kan je persoonlijke statistieken van de match zien, maar niemand anders kan die zien. In principe kan niemand je afkraken als je nét iets te veel doodgaat. Geen slecht idee, gezien Overwatch samenwerking promoot en de games ook niet veranderen in deathmatches waarin iedereen individueel een goede score wil halen en het hogere doel van de match uit het oog verliest.

Pc performance
Blizzard heeft z’n werk gemaakt van de pc-versie. Overwatch draait enorm geoptimaliseerd en zou zelfs geen probleem mogen vormen voor wat oudere computers. Praktisch alle grafische opties zijn naar hartenlust aan te passen. Overwatch kan zelfs in 4K-resolutie gespeeld worden, al heb ik dat niet persoonlijk kunnen testen. Blizzard heeft puik werk geleverd met de game engine – die specifiek voor Overwatch is gemaakt – iets wat we ergens wel verwachten van het bedrijf, maar niet gewoon zijn van shooters op pc.

Mooie liedjes duren niet lang

We gaan er geen doekjes om winden: Overwatch bevat niet veel content. De twaalf maps kan je op een kleine twee uur gezien hebben. Ze steken niet tegen, maar het is spijtig dat de hoeveelheid variatie die in de personages zit, niet wordt doorgetrokken in de game. Blizzard belooft wel dat er in de toekomst nieuwe, gratis levels zullen uitkomen maar heeft geen datum gegeven. Even een vergelijking met Nintendo’s succesvolle shooter Splatoon: Nintendo had zelfs voor de release al aangekondigd hoe het de game zou updaten, dus ook al was de game niet rijk aan content, je wist wanneer de volgende lading kwam. Dit is niet het geval bij Overwatch.

Overwacht lootbox

Blizzard kon het ook niet laten om de game te doorspekken met microtransacties. Die bieden enkel cosmetische items in de vorm van loot boxes. Deze loot boxes bevatten vier verschillende items, gaande van skins, sprays, emotes, avatars tot in-game credits om een specifiek voorwerp te kopen. Normaal gezien krijg je per gestegen level zo’n loot box, maar Blizzard geeft je dus ook de optie om er één of meerdere aan te kopen om dat proces te versnellen. Op zich geen probleem, zolang Blizzard het hierbij houdt en in de toekomst geen andere microtransacties introduceert.

De prijs van 60 euro op PS4 en Xbox One maakt het ook moeilijk. Er zit op dit moment niet genoeg content in de game om zo’n hoge prijs te verantwoorden. We hebben enkel de belofte van toekomstige gratis content en updates, wat in principe wil zeggen dat de season pass al inbegrepen zit in de prijs. Op pc kost Overwatch 40 euro (voor de basisversie, de Origins Edition kost ook 60 euro op pc), wat we dan weer wél redelijk vinden, zeker als je er de potentiële updates bij rekent.

Overwatch op pc

9 Awesome

Overwatch is één van de beste multiplayer shooters die we in de laatste paar jaar hebben gespeeld. De gameplay zit strak en voelt als een echte klassieke shooter, terwijl de game zelf personages bevat die enorm divers en uniek zijn. Voeg daar het kleurrijke leveldesign aan toe en je hebt het geslaagde recept van Overwatch. Het spel is enkel licht in content in vergelijking met de prijs op consoles, maar daar kan Blizzard nog verandering in brengen als het zich aan z’n woord houdt. Als je op zoek bent naar een nieuwe, frisse multiplayershooter, zoek niet verder!

• Verhaal 4
  • Vormgeving 9
  • Audio 9