Overfall is een tactische roguelike RPG van de Turkse ontwikkelaar Pera Games. In dit indie-spel moet je met twee helden trachten een wereld vol kleine eilandjes en verschillende rassen te redden met brute kracht of diplomatie. Geen enkele playthrough is dezelfde dankzij de vele verschillende opties, random events en keuzes die je moet maken. Geekster mocht de Early Access-versie van het spel voor jullie op Steam uittesten.

Interessantere, kleine verhalen

Wanneer de Everking voorspelt dat de wereld in gevaar is, stuurt hij twee helden door een portal naar de wereld van de Vorn, een blauwgeschilderd vikingachtig ras. Deze helden stelen in de vijandige wereld de Disc of Ages en vluchten, op de voet gezeten door de Vorn, terug naar hun eigen wereld. Daar leren ze dat er ondertussen drie eeuwen verstreken zijn en dat de Everking verdwenen is. Tot overmaat van ramp sturen de Vorn een ware vloot om hun artefact terug te halen en meteen elk eiland dat tussen hen en jou ligt te veroveren.

De blauwgeschilderde Vorn willen je kost wat kost tegenhouden.

De blauwgeschilderde Vorn willen je koste wat het kost tegenhouden.

Na deze intro begint het spel, en wie tijdens de ietwat vage voorspelling niet goed heeft opgelet, of wie de juiste dialoogopties niet heeft geselecteerd in het begin, zal niet goed weten wat hij moet doen. Om het spel tot een goed einde te brengen moet je namelijk proberen om je reputatie bij minstens één van de verschillende rassen in je wereld op een hoogtepunt te krijgen. Dit wordt echter enkel in die voorspelling en in één dialoogoptie vermeld, waardoor je misschien een beetje doelloos zal rondvaren in een wereld waar humans, dwarves, elves, forsaken, orcs en hollows elkaar nauwelijks kunnen uitstaan. Queestes volbrengen voor een bepaald volk verhoogt je reputatie bij hen, maar zorgt ervoor dat je vaak tegen een ander volk zal moeten strijden. Zo hebben de elves en de hollows een groot probleem met elkaar en vinden ze er vaak niks beters op dan jou te vragen het andere volk stukje bij beetje uit te moorden. Je moet snel een keuze maken wie je zal steunen, want de Vorn worden steeds machtiger.

overfallstory2

De mini-queestes zijn vaak heel goed geschreven en bevatten allemaal een eigen klein verhaal.

Het grote verhaal is misschien niet zo duidelijk uitgelegd, maar de grote inspanning en verdienste van de schrijvers kan je duidelijk zien in alle mini-queestes die je kan volbrengen. Op elk eiland is er wel iets te doen, en de korte dialogen of commentaren zijn best goed geschreven, gaande van hilarische taferelen tot (redelijk) dramatische momenten. Aangezien het spel je bij elk eiland een random queeste voorschotelt, is er een aangenaam aantal dialogen te ontdekken en zal je na één keer het spel te spelen lang nog niet alles gezien hebben.

 

Moeilijke tactische rpg

Tijdens je avontuur vaar je met je bootje van eiland naar eiland in de hoop je reputatie bij een ras te verbeteren, maar dit loopt niet altijd van een leien dakje. Hoewel je in veel gevallen gelukkig kan kiezen voor een diplomatieke oplossing, zal je ook vaak gedwongen worden om te vechten. Je komt dan terecht in een aangename maar best moeilijke tactical RPG waarbij je personages van hex naar hex kunnen lopen om de vijand te verslaan. Elke beurt bestaat uit drie fases, movement, utility en attack. Tijdens de movement phase kan je je een aantal hexes achter elkaar verplaatsen of kan je, afhankelijk van je class en skills, van de ene kant naar de andere kant van het slagveld teleporteren om een speciale aanval uit te voeren. De utility phase is er vooral voor buffs en debuffs. Hoewel deze vaak maar kortstondig zijn, zijn ze toch bijzonder belangrijk om de bovenhand te halen tijdens de gevechten. Tijdens de attack phase kan je dan eindelijk proberen om de vijanden permanent uit te schakelen. Elke skill heeft onder meer zijn eigen cooldown, range en targets, waardoor je toch zal moeten nadenken voor je blindelings de vijand chargeert. Jammer genoeg blijf je wel vastzitten met de skills die je in het begin van het avontuur gekozen hebt. Na een tijdje bieden dus de 2 movement skills, 3 utility skills en 3 attack skills per personage niet echt veel variatie meer.

overfallmap

Je verplaatst je met je bootje van eiland naar eiland in de hoop de andere rassen aan jouw kant te krijgen.

Je begint het avontuur met twee personages, maar na verloop van tijd kan je er nog maximum twee extra rekruteren. Welke dit zijn hangt af van de keuzes die je maakt en de random events die je tegenkomt. Je moet ze wel goed verzorgen, want eenmaal je extra personages sterven, ben je ze voor eeuwig kwijt. Een grote hoeveelheid ongeluk tijdens een gevecht kan ervoor zorgen dat je er dus opeens slechter voorstaat dan je dacht. Gelukkig kan je tussen de gevechten door resources gebruiken om je team sterker te maken. Voedsel herstelt hit points, met weapon fragments kan je kleine upgrades voor je wapens kopen, dust maakt je utility skills een beetje handiger of laat je sneller varen, en met runes kan je extra personages huren of je twee hoofdpersonages behoeden voor, of terugroepen uit, de dood.

Tijdens je tocht kan je onder meer nieuwe classes, wapens, skills of trinkets vrijspelen om tijdens je volgende playthrough in het begin te selecteren, maar zelfs als je de obscure hints die je krijgt doorhebt, hangt alles alweer af van een stevige portie geluk bij de random events. Bij elke playthrough zal je waarschijnlijk wel minstens één van de vele mogelijkheden unlocken. Aan de ene kant zorgt dit ervoor dat Overfall veel replayability heeft, aan de andere kant kan het frustrerend zijn om, als je niets nieuws hebt gevonden, alweer met dezelfde classes en skills te moeten beginnen.

Ten slotte is er nog een leuke functie die de herspeelbaarheid van het spel verhoogt, en er potentieel voor kan zorgen dat de online community zal bloeien. Met de Story Builder kan je namelijk zelf je eigen queestes van in het begin tot het einde samenstellen. Alles is aanpasbaar: de dialogen, de keuzes, de personages, de achtergronden, de beloningen, etc. Gamelegende Chris Avallone heeft bovendien op vraag van de makers een gids geschreven om je uit te leggen hoe je het best een verhaal opbouwt!

overfallstorybuilder

Via de Story Builder kan je je eigen queestes maken.

 

De stijl en muziek van Overfall

De makers van Overfall hebben gekozen voor een cartoonstijl waarbij vooral de grote hoofden van de personages veel aandacht gekregen hebben. Deze laatste doen immers vaak in positieve zin terugdenken aan leuke karikatuurtekeningen. De rassen zien er allemaal divers en uniek uit, en het spel zit overvol met (matte) kleurpaletten. Hoewel het spel barst van de verschillende personages en dialogen, is er geen voice acting, maar zal je alles in tekstballonnen moeten lezen. De muziek doet zijn werk en het hoofdthema is zeker niet slecht, maar in het algemeen is het niet heel speciaal.

De grote, cartoonachtige hoofden van de personages vallen meteen op.

De grote, cartoonachtige hoofden van de personages vallen meteen op.

 

 

Voorlopige conclusie

Een playthrough van Overfall kost je, afhankelijk van hoe ver je raakt, telkens een paar uurtjes. Het relatief grote pijngehalte dat de vijand aan jouw personages berokkent, zal ervoor zorgen dat je waarschijnlijk het spel niet van de eerste keer zal uitspelen. De random event generator en de beloningen die elk event je opbrengen zullen zelfs deels bepalen hoe succesvol je bent. Wie houdt van moeilijke roguelike RPGs, en niet afgeschrikt is door een spel dat altijd een beetje anders is, zal zeker door Overfall geprikkeld worden. Er is in deze Early Access-versie al veel te doen, dus dat belooft voor het volledige spel.

 

De Early Access-versie van Overfall is vanaf vandaag beschikbaar op Steam.

Veelbelovend

Elke keer als je deze voorlopige versie van Overfall speelt, beleef je iets nieuws. Het grote verhaal is zeker niet bijzonder te noemen, maar de miniqueestes zijn leuk geschreven. De cartoonachtige graphics geven de wereld en vooral de verschillende speelbare personages iets unieks, en de tactische combat is best leuk, zij het een beetje repetitief na een tijdje.

Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties