Uwe Rosenberg, gezelschapsspellegende gekend van onder meer Agricola, Le Havre en Caverna, was op Essen Spiel verantwoordelijk voor één van de grootste sensaties van de week: Ein Fest für Odin, zijn laatste worker placement voor één tot vier spelers, was immers een van de meest felbesproken gezelschapsspellen op het evenement. Ondertussen heeft White Goblin Games een Nederlandstalige versie uitgebracht, Odin. Geekster offerde aan de goden en testte het voor jullie uit.

Odin gameplay

Zo ziet Odin eruit als je met twee spelers in de vikingwereld duikt.

Odin is een worker placement waar heel veel bij komt kijken. Het spel speelt zich af in zeven ronden (tenzij je voor een kort spel gaat) die elk uit tien fases bestaan. Tijdens deze fases gebeuren er automatisch evenementen, zoals het verkrijgen van inkomen of het voortplanten van dieren. Maar je moet ook zelf je workers, in dit spel uiteraard vikingen, inzetten op actieplaatsen om je vikingstam de overwinning te kunnen doen behalen en om genoeg eten en drinken te hebben om elke keer een feest voor de oppergod Odin te kunnen geven. Op het einde van het spel bekijk je al je verwezenlijkingen en miskleunen, tel je je punten en je minpunten samen, en weet je wie er gewonnen heeft. Bij een solo-spel is het gewoon de bedoeling om zoveel mogelijk punten te halen (idealiter meer dan honderd).

Er zijn in het spel meerdere resources, gaande van eten en drinken tot dieren, geld, grondstoffen, ambachtsgoederen en luxegoederen. Een deel hiervan is ingedeeld in vier categorieën, elk met een eigen kleur, en hebben ook elk een andere afmeting. Dit is belangrijk omdat je deze resources volgens bepaalde regels op een dorpsbord moet plaatsen om inkomsten en bonussen te kunnen krijgen en minpunten te vermijden. Dit bord is ingedeeld in een aantal vierkantjes vol minpunten, waarop je moet proberen de resources gepast neer te leggen. Hoe meer je er open laat, hoe meer minpunten je op het einde van het spel krijgt en hoe minder inkomen je tijdens de rondes kan spenderen. Je mag echter niet zomaar alles wat je wil lukraak op elke plaats op het dorpsbord plaatsen. Zo mag je er geen eten of drinken op leggen, moeten de resources idealiter in een soort steeds groter wordend vierkant geplaatst worden, en mag je zelfs bepaalde stukken niet naast elkaar leggen. Uiteraard doet dit ons ook denken aan Rosenbergs Patchwork. Het tetris-achtige aspect wordt nog beter als je weet dat je elke ronde extra resources als bonus kan krijgen als je rond bepaalde plekken gaat. Eenmaal geplaatst, mag je ze niet meer verwijderen, dus goed nadenken is de boodschap. Je kan zelfs kleinere borden bijkopen om ook op te vullen. Alleen al met te kijken hoe je je resources wil plaatsen en welke je nog nodig hebt om je bord(en) net iets beter te maken, wat je ook gerust tijdens de beurt van een andere speler kan doen, krijg je een hoop leuke strategie.

Odin home board

Op je dorpsbord zullen er voornamelijk blauwe en groene goederen van verschillende afmetingen komen.

Er zijn een heleboel verschillende actieplaatsen in Odin, ingedeeld in een aantal categorieën, zoals jagen, handel drijven, bergen ontginnen, dieren fokken, ontdekkingsreizen maken, en uiteraard plunderen. In het begin lijkt de keuze overweldigend, maar elke categorie heeft eigenlijk vier plaatsen met telkens een sterker effect, naargelang je de plaats voor één, twee, drie of vier vikingen kiest. Hierdoor moet je als speler goed inschatten hoeveel vikingen je deze keer wil inzetten om welk resultaat te krijgen. Aangezien elke plaats wel elke beurt maar door één speler kan bezet worden, kunnen spelers elkaar blokkeren of tenminste dwingen deze beurt een viking extra te moeten inzetten. Als je een solo-spel speelt, kan je elke plaats maar om de ronde gebruiken, dus ook daarbij is er strategie nodig.

Elke ronde zet je om de beurt je vikingen in, voer je de acties uit, en neem je op het einde je vikingen terug. De volgende ronde krijg je automatisch een viking extra. Tegen het einde van het spel kan je dus meer acties doen dan in het begin, maar ook als je begint te spelen heb je mogelijkheden genoeg. De meeste acties gebeuren zonder probleem, maar bij een klein aantal moet je met een dobbelsteen gooien. Gelukkig mag je drie keer proberen (maar moet je wel kiezen of je je huidige worp wil houden of nog eens wil proberen) en zijn er een aantal methoden om het effect van een slechte worp te verminderen of zelfs in een overwinning te veranderen.

Odin action spaces

De vele, vele actieplaatsen zijn verdeeld in categorieën, elke categorie heeft vier mogelijkheden. Hoe krachtiger het effect, hoe meer vikingen (één tot vier) je moet plaatsen.

Je moet elke ronde een belangrijk feest ter ere van Odin geven, waarvoor je eten, drinken of (in het slechtste geval) geld moet inzetten. Dit feest wordt elke ronde ook groter en groter, waardoor je tegen het einde van het spel meer lekkernijen nodig hebt als je minpunten wil vermijden.Ten slotte zijn er nog een aantal kleinere elementen die toch ook belangrijk kunnen zijn om je aan de overwinning te helpen. Zo kan je ambachtskaarten trekken die bepaalde actieplaatsen voor jou sterker kunnen maken, en waarbij je wel het geluk moet hebben net een ambachtskaart te trekken die goed bij jouw strategie past. Jammer genoeg kan je ook volstrekt nutteloze kaarten trekken. Verder zijn er nog wapens die je zullen helpen bij het jagen of plunderen, en heb je de mogelijkheid om toch dezelfde actieplaats te gebruiken als een andere speler – als je een spel met vier spelers speelt. Reken door dit alles op een goed anderhalf uur tot twee en een half uur als je het spel nog niet kent, en tussen één en twee uur als je het spel al wat onder de knie hebt.

Vormgeving

Met een thema als vikingen kan je moeilijk verkeerd gaan, maar al te veel tekeningen zal je, op het dorpsbord na, niet in dit spel vinden. In plaats daarvan krijg je wel duidelijke icoontjes die goed weergeven wat elke actie als gevolg zal hebben. De resources hebben allemaal andere afmetingen en kleuren, maar dat is de bedoeling en is briljant in het spel verwerkt. De goederen hebben op hun voor-en achterkant telkens andere, verwante goederen staan, zodat je gemakkelijk je bezittingen kan upgraden. De borden zijn niet te groot of te klein, en je zal geen moeite hebben om er met al je resources op te liggen puzzelen. De kaarten en vikingen zijn allemaal van stevig basismateriaal gemaakt, dus als je er normaal mee omgaat, zullen ze niet snel breken. Dit alles is al mooi, maar je moet ook weten dat Rosenberg wil dat je door Odin te spelen iets bijleert over de vikingen. Daarom heeft hij in zijn spel een mooie almanak (naast de spelregels en de appendix het derde boekje!) gestoken vol met uitleg bij een resem aan onder meer vikingtermen, hun wapens, eetgewoontes, beroepen en veroveringstochten.

Odin almanac

In de almanak vind je heel veel interessante informatie over de vikingen.

Leerbaarheid

In het begin ziet Odin er heel overdonderend uit, en er is veel om rekening mee te houden tijdens het spelen. Alles wordt echter goed en met voorbeelden uitgelegd in de spelregels, zodat je redelijk snel met het spel kan beginnen. De iconen van de actieplaatsen zijn duidelijk, en op de borden zelf staan er herinneringen in verband met welke resources wel of niet gebruikt mogen worden of naast elkaar mogen liggen. In de aparte appendix krijg je een mooi overzicht van alle ambachtskaarten, de bouwmaterialen, goederen, de verschillende borden en van de plaatsingsregels voor al je resources. Na een paar rondes zal je hierdoor het spel al bijna helemaal onder de knie hebben. En dan begint de pret en de strategie: op welke branche van het vikingenbestaan wil je focussen? Waar op je bord plaats je je resources? Probeer je zo snel mogelijk voor goedkope goederen te gaan, of wil je ze toch nog upgraden naar luxegoederen (in ruil voor kostbare vikingen) die je overal mag plaatsen? Het lijkt na een aantal keren spelen alsof er geen slechte strategieën zijn en alsof elke actieplek wel zijn nut heeft. Misschien is het emigreren wel wat krachtig, maar aangezien je er een boot (en het erts erop!) voor moet opofferen, is het toch niet altijd een even gemakkelijke keuze. Op het internet zorgt Odin in ieder geval al voor veel discussie, zelfs over wat de beste opening move zou zijn.

Opstelling

We gaan er geen doekjes om winden: je hebt veel plaats nodig om Odin te spelen, en aangezien ook de doos een stevige deurstopper is, zal je ook veel ruimte in je kast nodig hebben op het spel op te bergen. Naast het bord met alle actieplaatsen, heb je plaats nodig voor onder meer het persoonlijke bord van iedere speler, de bakjes met een aantal goederen, de losse goederen, kaarten, een haven voor schepen, een bord voor heel speciale goederen en vier kleine borden die je gebruikt voor ontdekkingsreizen. Dit alles uit het karton duwen (tip: meteen sorteren!) voor je het spel de eerste keer speelt, neemt zeker wat tijd in beslag. Het spel opstellen en opruimen duurt dan ook even, maar als je alles mooi gesorteerd houdt, valt het uiteindelijk nog mee, zeker als je met meerdere spelers bent. In de doos zitten er ook een aantal plastieken zakjes voor de losse goederen, en een groot aantal goederen kan je in heel handige plastic houders leggen, die je nog eens met een deksel kan afdekken ook. Nadat je deze in de doos hebt gestoken, leg je er (los) de speelborden, losse onderdelen en spelregels op.

Odin: Een feest voor spelers

Odin is een zwaargewicht in meerdere opzichten van het woord. Je zal misschien veel plaats nodig hebben op de tafel en in de kast voor dit spel, maar wat je ervoor terug krijgt is het allemaal meer dan waard. Odin is met gemak één van de beste gezelschapsspellen van 2016, is één van de beste worker placements ooit, en toont dat grootmeester Rosenberg zijn touch nog niet verloren heeft. Het spel wordt goed uitgelegd en bevat een hele hoop strategie en unieke gameplay-elementen, die allemaal een mooi geheel vormen. Als er al een geluksfactor in het spel zit, is die met een goede voorbereiding of met een slimme strategie gemakkelijk te minimaliseren. Het is een spel dat je, zelfs op je eentje, wil blijven herspelen om nieuwe strategieën uit te testen.

9 Meesterlijk

Odin is een prachtige worker placement waarbij elke speler zou moeten kunnen bekoord worden dankzij het leuke thema en de slimme combinatie van de verschillende interessante gameplay-elementen. Je hebt veel plaats op je tafel of in je kast nodig, maar in ruil krijg je er een schitterende ervaring voor terug die leuk is of je het spel nu met één of met vier spelers speelt.

• Gameplay 9
  • Vormgeving 9
  • Leerbaarheid 8