Nioh is een action rpg op de PS4 geproduceerd door Team Ninja en uitgegeven door Sony Interactive Entertainment. De geliefde Soulsborne-formule wordt hier gekoppeld aan een fantasierijke maar ook semihistorische Japanse setting vol kwaadaardige wezens en echte personages. Biedt het spel een flauw afkooksel van vorige games in dit genre, of waait er een frisse wind? Geekster zette een veel te grote helm op, trok een katana, en zocht het voor jullie uit.

Nioh

Ontwikkelaar: Team Ninja
Uitgever: Sony Interactive Entertainment
Platform: PS4
Aantal spelers: 1
Release: 8 februari 2017
Reviewcopy op PS4 zelf gekocht.

Folklore gecombineerd met geschiedenis

In Nioh volgen we het 17e-eeuwse verhaal van de westerse samoerai William (lichtjes gebaseerd op de echte William Adams), een Ier die een guardian spirit bezit en ook in staat is de guardian spirits van andere mensen te zien. Wanneer zijn bewaarengel echter gestolen wordt, achtervolgt hij de ontvoerder Edward Kelly naar Japan. Daar probeert Kelly immers de guardian spirit te gebruiken om Amrita te vinden, stenen vol krachtige spirituele energie. Het spel biedt een leuke mix van geschiedenis en folklore, aangezien Nioh ook helemaal vol zit met yokai, (meestal) kwaadaardige geesten die Japan teisteren en verantwoordelijk zijn voor veel problemen tijdens je missies. In het begin is het verhaal nog redelijk straightforward – mystieke yokai, guardian spirits, Amrita en al – maar tegen het einde van Nioh worden alle remmen losgegooid. Er is dus wel een duidelijk verhaal, en je zal niet met evenveel vragen blijven zitten als bij Soulsborne-games. In de uitleg bij al je uitrusting en de index van de vijanden, personages en guardian spirits, kan je ten slotte nog veel achtergrondinformatie lezen als je dat wil.

Nioh enemies

Yokai zijn indrukwekkende vijanden.

William komt midden in een burgeroorlog tussen rivaliserende clans terecht en zal mee het lot van Japan beslissen. Wie niet zo vertrouwd is met de Sengoku-periode van Japan, weet hier eigenlijk genoeg mee. Geschiedenisliefhebbers zullen echter hun hartje ophalen bij het verschijnen van bekende namen zoals Tokugawa Ieyasu, Tachibana Muneshige en Ishida Mitsunari, en bij een deelname aan een aantal beroemde veldslagen. De meeste spelers zullen echter een beetje verward en geïrriteerd zijn door het feit dat het spel aanneemt dat ze de verschillende personages en historische gebeurtenissen allemaal kennen. Geen nood, misschien is dat de bedoeling, aangezien het William ook allemaal niet veel kan schelen. Hij wil gewoon zijn guardian spirit terugvinden (en eventueel die van anderen overnemen), en dat zorgt soms voor grappige taferelen wanneer hij openlijk andere personages uitlacht of met een verveelde blik naar alweer een andere prominente aanvoerder moet luisteren voor hij terug bandieten aan zijn katana kan rijgen. Er zijn een paar personages waar hij wél mee overeenkomt, zoals Hattori Hanzo of de ninja Okatsu, wat voor de betere verhaalelementen zorgt. Nioh bewandelt zelf de grens tussen respect voor de historische personages, bijgeloof en humor, waardoor je toch een paar keer zal moeten lachen tijdens het spelen, zoals wanneer de Mysterieuze Westerling als ware japanofiel door gewoon een boek over het glorieuze Zipangu (Japan) te lezen opeens een meester is in verschillende Japanse vechttechnieken.

Nioh Ieyasu

Tokugawa Ieyasu. Nooit van gehoord? Hij is slechts een van de vele historische personages in Nioh.

Een eigen draai aan de bekende formule

De gameplay van Nioh doet heel sterk denken aan een mix van Ominusha, Ninja Gaiden en Dark Souls. Zo leveren verslagen vijanden Amrita-energie op, wat je kan investeren in je stats. Je kan rusten bij shrines, wat ook weer de meeste vijanden tot leven wekt. Wanneer je sterft, blijft je verzamelde Amrita op de grond liggen en heb je één kans om alles terug te verdienen. Tijdens het vechten kan je gebruik maken van lock-on, parry, rollen, en lichte en sterke aanvallen. Je hebt een balk met je levenspunten en één met je stamina of Ki. In de proloog lijkt (wellicht opzettelijk) het spel heel hard op Dark Souls, wat dan ook het contrast heel groot maakt wanneer na een uurtje spelen je opeens veel meer mogelijkheden krijgt en geconfronteerd wordt met een heleboel andere (en in veel gevallen frissere) mechanics.

Nioh gameplay

De basisgameplay zal Soulsborne-fans zeker bekend voorkomen.

Het belangrijkste verschil is je Ki: niet enkel aanvallen, afweren en lopen kost je Ki, maar zelfs ook geraakt worden. Je zal je speelstijl dus moeten richten naar het gebruiken van je Ki. Wanneer je immers zonder Ki komt te zitten, kan je niet meer aanvallen, maar ben je zelfs een paar seconden helemaal hulpeloos! Daarom is het essentieel dat je na elke aanval probeert om een Ki Pulse te doen, en door je goede timing meteen een stuk Ki terug te krijgen of poelen met negatieve energie te doen verdwijnen. Bovendien hebben ook je vijanden een Ki-meter. Dit zorgt meteen voor een interessant ritme tijdens de gevechten waarbij risico’s aan de ene kant meer kunnen opbrengen, maar aan de andere kant ook harder bestraft kunnen worden. Heel traag of voorzichtig zal je echter best niet vechten, want je moet optimaal profiteren van een vijand die weinig of kortstondig geen Ki meer heeft.

Ki Pulsen is heel belangrijk, en je kan naast verschillende aanvallen of possessieve bonussen meerdere skills unlocken om het nog efficiënter te maken.

Loot Piñata

Je hebt slechts vijf verschillende wapencategorieën, maar elk wapen heeft drie houdingen (low, mid en high stance) met elk hun eigen verschillende combo’s en situaties waarin je hen moet gebruiken. Tijdens gevechten is het dan ook een goed idee om vaak van stance te wisselen om variatie in je aanvallen (en extra Ki-bonussen!) te krijgen. Door een wapen veel te gebruiken krijg je extra samurai skill points die je kan investeren in nog meer vaardigheden, en bouw je ook meer vertrouwdheid met je wapen op, waardoor het een beetje krachtiger zal worden.

Nioh Loot

Je uitrusting hangt vast aan een Diablo-achtig loot system.

Je moet echter niet denken dat je de hele tijd met hetzelfde wapen zal spelen. Nioh werkt immers met een Diablo-achtig loot system, waarbij je gevallen vijanden bijzonder veel wapens en andere stukken uitrusting laten vallen, elk met eigen level, stats, modifiers en zelfs set bonuses. Er zijn verschillende graden van zeldzaamheid voor alle stukken uitrusting. Aan de ene kant zorgt dat ervoor dat elke vijand wel voor een leuke beloning kan zorgen, aan de andere kant kan dit soms een beetje té random zijn en heb je na een tijdje letterlijk honderden wapens of harnassen die je niet meer wil gebruiken. Gelukkig kan je deze dan verkopen, inruilen voor Amrita of opofferen om het level of de modifiers van een ander wapen nog krachtiger te maken, wat wel heel duur kan worden. Je kan ook nog wapens kopen of zelf smeden met materialen, maar ook dat hangt telkens aan een random number generator vast. Door dat alles ben je wel echt te vaak in menu’s bezig met inventory management. Per missie of twee zit je heel vaak te lang te beslissen wat je wil verkopen of opofferen, wat na een tijdje heel irritant is. Ten slotte kan je nog andere skill points investeren in ninjitsu of onmyo, twee extra vaardigheidstakken die je onder meer shurikens, magie, bommen en (soms veel té) krachtige buffs en debuffs aanbieden.

Freed from this mortal coil

Nioh is zeker niet de gemakkelijkste action rpg die je kan spelen. Je zal meer dan één keer sterven en je zal de patronen van bazen met vallen en opstaan moeten leren. De vraag die op ieders lippen hangt is waarschijnlijk: “Is Nioh moeilijker dan Dark Souls?” Ja en nee. Aan de ene kant zorgt het hoge vechttempo en de grotere precisie waarmee je moet vechten soms voor moeilijkere momenten, aan de andere kant zijn er genoeg manieren om het spel een toontje lager te laten zingen. Zo zijn er items die je kan gebruiken om je verloren Amrita terug te krijgen zonder dat je daarvoor moet terugkeren naar de plaats waar je gestorven bent. Ook kan je na het verslaan van een aantal vijanden je guardian spirit veranderen in een living weapon, waardoor je even heel krachtig wordt en een nieuwe balk krijgt die aangevuld wordt met Amrita. Maar die raakt leeg door aan te vallen of geraakt te worden. Als je echter geen elixir meer hebt, kan dit een laatste redmiddel zijn om de dood even te vermijden. Dat elixir is trouwens je geneesmiddel van dienst, en werkt zoals de blood vials uit Bloodborne. Jammer genoeg kan je geen elixirs kopen, en ben je voor je voorraad volledig aangewezen op wat je vijanden (random!) laten vallen.

Nioh guardian spirit

Je guardian spirits geven je nog extra bonussen als je erin investeert.

De meest memorabele momenten van dit soort games zijn vaak de baasgevechten. Ook in dit spel zullen een aantal grote monsters en krachtige mannen of vrouwen proberen je een kopje kleiner te maken. De eerste bazen zijn niet zo bijzonder spectaculair, maar na een tijdje worden ze veel leuker (en uiteraard ook frustrerender) om te bevechten. Je kan echter, zoals in Soulsborne-games, een groot aantal bazen verschalken door rond hen te lopen. Niet elke baas is een winnaar, maar uiteindelijk zitten er toch gevechten bij die je niet snel zal vergeten.

Nioh boss

Deze baas verslaan geeft een ongelooflijk gevoel van voldoening.

Choose your own adventure

Hoewel iedereen met hetzelfde personage speelt, kan je toch zelf bepalen hoe je William wil ontwikkelen. Welke wapens en harnassen moet hij gebruiken? (Fashion Souls-fans zullen hier zeker hun lusten kunnen botvieren, aangezien je ook de optie hebt je uitrusting van uitzicht te doen veranderen.) Welke charms draagt hij? In welke skills investeer je? Welke van de vele guardian spirits mag je beschermen en zijn of haar passieve bonussen aan jou geven? Welke kodama-bonus, die je krijgt door kleine groene wezentjes in de levels te vinden, activeer je? En wie na een tijdje een andere speelstijl wil proberen, kan redelijk gemakkelijk een item kopen om te respeccen.

Je loopt niet van gebied naar gebied, maar kiest op een kaart van Japan welk level je wil beginnen. Met een 20-tal hoofdmissies en een 40-tal zijmissies ben je een heel tijdje zoet. Het feit dat je dankzij de missiestructuur van Nioh niet meer moet wachten op new game plus of op een nieuwe playthrough om jezelf nog eens te beproeven, maar elke missie van het spel naar hartenlust kan herspelen, maakt alles nog leuker. Als je een verhaalmissie of zijmissie herspeelt, blijft zo goed als alles hetzelfde. De vijanden zijn identiek, je moet terug shortcuts openen, de bazen geven je een nieuwe kans, en alles is even moeilijk (dus je kan wraak nemen op een moeilijke baas door als je veel krachtiger bent even terug te komen). Enkel de beloningen op het einde van de missie en bepaalde items zijn wat verminderd. Er zijn ook Twilight Missions, waarin je een moeilijkere versie van elk level kan spelen waarbij elke vijand een yokai is. Als beloning heb je wel grotere kans op meer en betere loot. Jammer genoeg kan je per dag slechts twee Twilight Missions doen en kan je niet eens kiezen welke dat zijn.

Nioh twilight mission

In de Twilight Missions zullen veel spelers sterven dankzij de grote concentratie aan yokai.

Goede multiplayer

De herspeelbaarheid van elke missie wordt nog vergroot dankzij de multiplayer, die helder en goed uitgewerkt is. Er zijn twee methodes om andere spelers te helpen. Je kan naar iemand gestuurd worden die specifiek om hulp vraagt, of je kan samen met een andere speler een hele missie van het begin tot het einde doen (jammer genoeg wel enkel nadat je beide de missie al eens in single player hebt volbracht). Bij deze laatste methode word je niet eens automatisch uit de wereld van je medespeler geworpen als je sterft. Bij beide methodes kan je verder nog een wachtwoord instellen om enkel bij je vrienden terecht te komen en kan je bepalen in welke missie je anderen wil gaan helpen. Uiteraard zorgt de hulp van een andere speler ervoor dat een baas veel minder moeilijk is dan normaal, aangezien deze nu zijn aandacht moet verdelen over twee doelwitten.

Er zijn ten slotte geen invaders, maar je kan wel het graf van gevallen spelers terugvinden. Hier kan je te weten komen hoe de spelers gestorven zijn en zelfs hun revenants bevechten en de wapens en harnassen die ze droegen proberen te bemachtigen. Tegen het midden van het spel kan je ook de glory die je krijgt als je een revenant verslaat inruilen voor items (of gebaren!) en laten bijdragen aan de ranking van de clan waarvoor je beslist te strijden tegen andere clans in een rankingsysteem. Overwinnen met je clan levert je zelfs nog meer glory op.

Nioh grave

Een waarschuwing voor wat komen zal, en een kans om een zeldzame uitrusting te verdienen.

Beperkt aantal originele vijanden in een gevarieerde wereld

Net zoals de andere games in het genre, is Nioh zeker niet het mooiste spel op PS4, en probeert het via (leuke) animaties en origineel design er toch nog goed uit te zien. Vooral de yokai zijn vaak een visuele (en verontrustende) lust voor het oog. Menselijke vijanden bestaan vooral uit bandieten, samoerai of ninja’s en zijn minder visueel interessant. Ook is het jammer dat, hoewel je veel verschillende vijanden in een level hebt, deze elk level blijven terugkomen. Ook in de latere levels kom je nog steeds dezelfde skeleton warriors en fiends tegen als in het begin. Na een paar missies heb je dus zo goed als alle vijanden gezien. Gelukkig zijn de bazen wel visueel veel interessanter. In Nioh loop je door verschillende gebieden, gaande van een dojo met Japanse tuin tot grasvelden, tempels, grotten, kastelen en gestrande schepen. De meeste levels zien er jammer genoeg vaak wel wat donker uit, maar in de zijmissies krijg je wel vaak een ander kleurenpallet. De verschillende levels zitten traditiegetrouw vol met shortcuts, een zeldzame valse muur en extra routes om te verkennen. Vaak kan het een plezier zijn om een deur te ontdekken die je terug in het begin van het level brengt, en de meeste levels doen je hierdoor denken aan de beste locaties uit de Soulsborne-games, maar soms lijkt het wel alsof de shortcuts erin gestoken zijn omdat het nu eenmaal moest. Aangezien de verschillende levels niet aan elkaar hangen, kunnen de shortcutshoe handig ook, niet tippen aan sommige shortcuts in Soulsborne-games. De muziek is leuk en de voice acting in het Japans (en een beetje Engels) helpt om je in de wereld onder te dompelen.

Nioh conclusie: een frisse wind

Ja, Nioh haalt veel inspiratie uit Soulsborne-games, maar dankzij een aantal leuke gameplay-innovaties zoals het ki-systeem en de stances is het toch zijn eigen spel en het spelen zeker waard. Het tempo van de gevechten ligt hierdoor ook hoog, waardoor je met grote precisie moet spelen. Het verhaal is een mix van geschiedenis en folklore en zal vooral japanofielen verblijden met een hele hoop historische personages. Niet-historici moeten zich door de gaandeweg waanzinniger wordende stroom laten meesleuren of het verhaal negeren en focussen op gedurende vele tientallen uren bandieten en yokai kopjes kleiner maken.

8 Awesome

Zeg niet zomaar Dark Souls-kloon tegen Nioh. Team Ninja heeft een eigen, frisse draai gegeven aan de ondertussen bekende formule waardoor fans van action rpg’s zich hier zeker mee zullen amuseren. De setting en sfeer is goed gedaan, hoewel het verhaal na een tijdje een fantasierijke toer opgaat en je uiteindelijk in bijna elk level dezelfde vijanden zal moeten bevechten.

• Vormgeving 8
  • Audio 8
  • Gameplay 9