Nioh 2 Alpha preview

0

Dat we bij Geekster fan zijn van Nioh, een Soulslike die de Sengoku-periode in Japan bezocht voor Sekiro dat deed, is geen groot geheim. Groot was dan ook onze vreugde toen we door een combinatie van mensenoffers, donkere magie en als eerste snel een code in te geven die lukraak op een forum werd gepost, toegang kregen tot de Alpha van Nioh 2. Omdat we beseffen dat niet iedereen zoveel geluk heeft als wij, geven we hier even onze eerste indrukken weer. Is er veel veranderd sinds het originele spel? Zijn de gevechten nog steeds even hectisch en toch vol zalige momenten?

Voor we beginnen even dit: het is uiteraard nog maar een Alpha, dus kan er nog veel veranderen. De eerste versie van het originele spel had bijvoorbeeld heel sterke weapon durability degradation die ze op basis van de feedback uit Nioh hadden gehaald voor het spel uitgebracht werd. Ook in deze versie zijn er een paar dingen die toch nog zouden mogen veranderd worden, maar of dat gebeurt zullen we in de bèta of later pas kunnen zien.

Opgelet: dit artikel bevat spoilers voor de gameplay en heel, heel, héél misschien, als je de laatste trailer nog niet gezien hebt, voor het verhaal.

Geen revolutie

Nioh 2 alpha gameplay

Het speelt allemaal heel vertrouwd. © Koei Tecmo

Wat meteen opvalt, is dat wie Nioh leuk vond ook Nioh 2 zal kunnen smaken. Wie zich echter niet kon vinden in de avonturen van William, zal dus ook maar beter dit spel aan zich laten voorbijgaan. Je moet nog steeds een overvloed aan bandieten, vijanden en yokai bekampen terwijl je constant op je Ki let en stance changes doet. Elixirs of duurdere voorwerpen drinken om te genezen, met stenen vijanden afleiden, kodama zoeken, nietsvermoedende vijanden in de rug steken, shrines activeren en op het einde een baas verslaan, het voelt allemaal heel vertrouwd aan. Heel veel animaties zijn 100% gerecycleerd. Een van onze grootste punten van kritiek bij Nioh, de té overvloedige loot piñatas, keert ook terug, en na een tijdje zal je voorraad wapens en bepantsering weer zo groot zijn dat je ettelijke minuten moet sorteren, demonteren en verkopen. Aan de andere kant kan je nog steeds heerlijk aan fashion souls doen, wat uiteraard positief is.

Nioh 2 alpha fashion souls

Fase 1: kijk naar de beste bonussen en verdediging. Fase 2: FASHION. © Koei Tecmo

Wat is er dan wel nieuw? Om te beginnen lijkt het een prequel te zijn en speel je niet meer met William, maar met een voorlopig onbekende en stille krijger of krijgster. Je begint immers met het maken van je personage. In de Alpha hadden we enkel vier presets voor elk geslacht, maar konden we opties zien die een grote vrijheid voor het uiterlijk van je personage lijken te voorspellen. Tussen de levels door kan je ook van uiterlijk en zelfs geslacht veranderen, en zal er een mogelijkheid zijn om jezelf weer in andere personages te transformeren.

Voor ieder wat wils

Het belooft een robuuste character creation te worden. © Koei Tecmo

Daarnaast valt uiteraard het nieuwe wapen op: de dual hatchets. Dit zijn twee handbijlen die scalen met je skill stat, en voelen een beetje aan als een mix tussen de dual swords en de tonfa. Je doet heel snelle aanvallen, maar hebt heel beperkte range. Het is meermaals voorgekomen dat een vijand of baas waar wij dachten naast te staan toch niet geraakt kon worden toen hij slechts een heel klein beetje achteruit deinsde. Gelukkig kan je in dat geval naargelang je stance één of beide bijlen richting de vijand werpen. Dit is leuk, maar jammer genoeg niet zo krachtig. Ook verschijnen de bijlen meteen automatisch terug in je hand, en moet je ze niet God of War-gewijs terugroepen. Daarnaast konden we spelen met de odachi, de katana en de speer, maar op een of twee extra moves (zoals een parry voor de odachi!), zijn deze voor het grootste deel hetzelfde gebleven. Ook de ranged weapons zijn dezelfde gebleven. Hopelijk krijgen we onze andere oude, geliefde wapens terug, en komt er toch nog iets extra bij naast de dual hatchets.

Hack and throw

Wanneer één bijl niet genoeg is… © Koei Tecmo

Nieuwe soort Pokémon

De laatste echte grote verandering van Nioh 2 is dat je nu ook zelf Yokai-krachten kan gebruiken. Je guardian spirits geven je immers niet gewoon een extra krachtig wapen in gevechten, maar transformeren je helemaal in een Yokai! We konden kiezen tussen drie vormen: een grote bruut, een snelle aanvaller, en een andere vorm die iets meer ranged kan vechten. Daarnaast geven gevallen Yokai je soms (bij bazen altijd) een Core die je aan je Guardian Spirit kan hangen. Je mag er per Spirit twee kiezen. De combinatie van Guardian Spirit en Soul Cores geven je niet enkel extra stats of andere voordelen, maar ook nog per core een nieuwe krachtige aanval die yokai force gebruikt, een derde meter onder je Ki die je vult door aan te vallen. Ze kunnen echt snel kleinere vijanden doden of grotere bedreigingen zware schade toebrengen.

Nioh 2 alpha yokai form

Je kan zelf een krachtige Yokai worden! © Koei Tecmo

Er zijn ook een aantal nieuwe vijanden: naast mensen die nu ook twee bijlen gebruiken, krijgen we ook nieuwe Yokai. Een grote lastigaard met een heel grote hamer, een kleiner bijna alien-achtig wezentje dat groter en gevaarlijker kan worden, en een groter slangenmonster. In de Twilight Mission vonden we ook een grote Yokai met vier aren en zwaarden. Ten slotte is er een soort grote worm met tanden en klauwen die je heel snel terug naar een shrine kan sturen. Daarnaast keren veel oude vijanden terug en zijn de bazen uiteraard helemaal nieuw. Als er echter genoeg nieuwe vijanden in het volledige spel hun opwachting zullen maken, gaat een van onze andere minpunten van Nioh misschien ook beter gemaakt worden.

Gotta catch 'em all

Met Soul Cores krijg je bonussen en nieuwe aanvallen. © Koei Tecmo

De skill trees zien er in een nieuw sphere grid anders en flashier uit dan vroeger, maar bevatten niet echt veel verrassingen. Wel bouw je nu je skills op per discipline en niet meer voor alles tegelijk. Door veel je katana te gebruiken, krijg je dus katana skill points. Dit maakt het mogelijk om in Nioh 2 ninjitsu of onmyo skill points te trainen! Ook de passieve skill points gaan vooral per wapen en niet meer voor alle wapens tegelijkertijd. Er is wel nog een algemene skill tree voor samurai skills. Je moet trouwens nog steeds een skill point steken in backstab en automatische Ki pulse wanneer je ontwijkt. Er waren bij elke categorie ook duidelijk nog actieve en passieve skills die we nog niet konden zien, dus misschien worden ze wat meer uitgebreid in de toekomst.

Nioh 2 alpha skills

Allemaal heel flashy, maar op zich verandert er niet veel. © Koei Tecmo

Voor de rest zijn er nog een aantal kleine wijzigingen in Nioh 2:

  • Naast rode graven zijn er nu ook blauwe graven, zodat verslagen geesten niet enkel je vijand, maar ook je vriend worden. Bondgenoten oproepen kost cups, maar je kan er bijverdienen door zelf je eigen blauw teken achter te laten.
  • De stats zijn lichtjes herwerkt. Zo is er nu courage, dat je Ki regeneration speed bepaalt en daarom misschien wel (té?) essentieel zal zijn.
  • Dit is vooral belangrijk in de nieuwe zones waar je automatisch in een Yokai Realm zit tot je een grote vijand doodt. Ook bazen kunnen deze zones gewoon maken (meteen in heel hun arena), wat best irritant kan zijn.
  • Er zijn soms paarse kodama te vinden die je een beloning geven als je hen eerst iets geeft.
  • Ook kan je dikke katten-spirits vinden die je yokai force meter doen regenereren terwijl ze achter je rollen als je hen aait.
  • Er zijn soms items verborgen op de kaart tussen de missies heen.
Nioh 2 alpha cat

De rollende, dikke kat helpt je om je Yokai Force terug te krijgen. © Koei Tecmo

Zelfde gevoel

Ook qua graphics en zelfs omgevingen is er voorlopig nog niet veel veranderd. Heel misschien ziet het er een beetje scherper uit dan de voorganger, maar je ziet duidelijk dat het voortgebouwd is op het vorige spel. Hou ons tegen als je dit al hebt gehoord: een level waarbij je een klein dorpje dat in het begin bevolkt is door bandieten en daarna door yokai moet doorkruisen, gevolgd door een level met een afdaling in een grot waar een mysterieus en gevaarlijk wezen zich bevindt. Dit betekent wel dat het sterke level design uit het vorige spel zeker terugkeert: shortcuts openen en zijpaden onderzoeken is weer de orde van de dag. Veel geluiden en ook muziekstukken uit het originele spel waren ten slotte ook weer te horen in Nioh 2, naast een aantal leuke nieuwe boss tracks.

Van Alpha tot Omega

Twee missies en een Twilight-missie van het eerste level later kunnen we een voorlopige indruk geven: de Alpha van Nioh 2 speelt misschien wel hetzelfde als Nioh, maar toch zijn er een aantal veranderingen gedaan die ons doen uitkijken naar de bèta en het volledige spel. Het is grotendeels wat we al kennen, maar dat hoeft niet per se slecht te zijn. Benieuwd wat we op E3 allemaal zullen leren!

Geïnteresseerd in Nioh?

Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties