Nintendo werpt blik op de toekomst

0

Vorige week deed Nintendo zijn jaarresulaten voor het fiscale jaar (dat eindigt in april) uit de doeken. De grootste verrassing was de aankondiging dat het management van het Japanse bedrijf een serieuze verjongingskuur ondergaat. De zoektocht naar een vervanger voor de overleden Satoru Iwata lijkt voorbij.

Een frisse wind

Toen Satoru Iwata onverwacht kwam te overlijden in 2015 werd Tatsumi Kimishima aangeduid als interim-president. Bijna 3 jaar later lijkt de echte opvolger van Iwata gevonden. Shuntaro Furukawa is 46 (wat in Japan vrij jong is voor een CEO) en werkt al sinds 1994 bij de Japanse spellenmaker. Momenteel is hij er general manager en hoofd van de wereldwijde marketingafdeling. Hij wordt gezien als één van de mensen die ervoor gezorgd heeft dat de Nintendo Switch momenteel het succesverhaal is dat we kennen. Hij is tevens de Nintendo-liaison bij The Pokémon Company sinds 2012 en heeft 10 jaar bij Nintendo of Europe in Duitsland gewerkt. Hij zou bovendien vloeiend Engels praten. Wat belangrijker is, Furukawa speelt zelf videogames (zijn favoriet momenteel is Golf Story op Switch) en is volgens insiders iemand die niet bang is zijn ongezouten mening te delen.

Naast de aanstelling van Furukawa als nieuwe president zijn er nog enkele andere management reshuffles. Zo verdwijnt publiekslieveling Satoru Shibata van het toneel als president bij Nintendo of Europe om terug halt te houden in Japan, waar hij nu in de raad van bestuur komt. Wie hem vervangt in Frankfurt is nog niet bekend. Shinya Takahashi maakt in Kyoto plaats voor een nieuw hoofd van de divisie gamesontwikkeling. Hij en Yoshiaki Koizumi verhuizen allebei naar de directieraad. Op die manier maakt Nintendo plaats voor nieuw talent en zet het oude getrouwen met veel ervaring in het ontwikkelen van games aan de top van het bedrijf.

Focus op Switch

Het voorbije jaar was een boerenjaar voor Nintendo. De Nintendo Switch ging 15 miljoen keer over de toonbank, wat het totaal voor de console op bijna 18 miljoen brengt. Dit in schril contrast met zijn voorganger, de Wii U, die in totaal over zijn volledige levenscyclus net iets meer dan 13 miljoen keer verkocht werd. Dit succes vertaalt zich uiteraard in de winst die het bedrijf maakt. Want niet alleen verdient Nintendo aan iedere verkochte Switch, er zijn in totaal ook al bijna 70 miljoen spelletjes voor de hybrid console in de handen van consumenten over de hele wereld. Het resultaat: 1,2 miljard dollar netto winst. Voor het volgende jaar wil Nintendo het zelfs nog beter doen en plant het bedrijf om 20 miljoen exemplaren van de Switch te verkopen.nintendo switch blauw oranje

Bovendien ziet het ernaar uit dat de Switch bijzonder winstgevend kan worden in de toekomst, om enkele bijkomende redenen. Nintendo verkoopt alsmaar meer games digitaal via de eShop. Dit betekent een grotere winstmarge, aangezien er geen discs en verpakking moet geproduceerd worden en het bedrijf de games rechtstreeks aan de consument verkoopt zonder dat de verschillende distributienetten met een deel van de winst gaan lopen. Andere uitgevers die hun games via de eShop verkopen moeten op hun beurt bovenop de licentiekost een deel van de omzet afstaan aan Nintendo. Tweede grote pluspunt aan de Switch is het feit dat Nintendo heel makkelijk software van de Wii U kan recycleren op het nieuwe platform. En als je ziet dat de Switch-versie van Mario Kart 8 ondertussen al meer verkocht heeft dan de originele Wii U-versie en ook nichetitels zoals Bayonetta 2 op deze manier hun totale verkoop kunnen verdubbelen, dan snap je dat we de komende jaren nog heel wat ports van oudere titels mogen verwachten.

Bron: Nintendo

Maar met heruitgaves gaat Nintendo niet aan die 20 miljoen verkochte Switches geraken die het belooft. Voorlopig is er echter nog maar één potentiële blockbuster voor 2018 aangekondigd: een nieuwe Smash Bros. Het wordt dan ook afwachten tot de E3 expo in juni voor de aankondiging van enkele titels die de verkoop van Nintendo’s console moeten garanderen dit jaar. De grote vraag blijft: komt Pokémon nog dit jaar naar Switch? Of zal het Animal Crossing zijn die de nieuwe katalysator moet worden? Het bedrijf weigert voorlopig ook om de Nintendo 3DS te begraven en zegt de draagbare console nog te willen ondersteunen tot 2019 “en verder.” Nintendo heeft alvast hun schema voor E3 aangekondigd en we mogen meer informatie verwachten op 13 juni om 18u.

Samenwerking met Cygames

Op het vlak van mobiele games was er opnieuw weinig nieuws. Nintendo kondigde aan dat zijn games op iOS en Android dit jaar 39,3 miljard yen of ongeveer 360 miljoen dollar opbrachten. Dat lijkt een mooi bedrag, maar het registreert nauwelijks in het volledige plaatje van de omzet van Nintendo. Het bedrijf benadrukt graag dat Animal Crossing: Pocket Camp door voornamelijk vrouwelijke spelers gespeeld wordt, dat Super Mario Run 20 miljoen actieve maandelijkse gebruikers heeft en dat Fire Emblem Heroes een stabiele bron van inkomsten is. Nintendo (en vooral zijn investeerders) zijn echter nog altijd op zoek naar de monsterhit die hen beloofd werd toen het bedrijf enkele jaren geleden eindelijk de stap naar deze markt zette.

Bron: Nintendo

Misschien dat de recent aangekondigde samenwerking met Cygames daar verandering in kan brengen. Cygames is het bedrijf achter één van de meest succesvolle mobile games ooit: Granblue Fantasy. Nintendo gaf al eerder aan dat het op zoek was naar andere partners naast DeNA om hun mobiele divisie verder uit te bouwen, en Cygames lijkt een geknipte kandidaat hiervoor. Deze zomer komt de RPG-game Dragalia Lost uit voor iOS en Android in Azië, met een westerse release later. Deze titel is gezamelijk ontwikkeld door beide bedrijven en zal ook door beide onderhouden worden.

Wat we dus vooral moeten onthouden, is dat Nintendo terug op het goede spoor zit. De focus zal de volgende jaren vooral op de Switch liggen terwijl het bedrijf de 3DS geleidelijk aan laat uitdoven. Tegelijkertijd tracht Nintendo om zijn portfolio aan mobiele games verder uit te breiden en gaat het opnieuw een nieuwe samenwerking aan met een externe partner. Door het aanstellen van een nieuwe president die kennis van zaken heeft en het promoveren van enkele gevestigde waarden die zichzelf de laatste jaren meer dan bewezen hebben, lijkt Nintendo zich te hebben hersteld van de leegte die het onverwachte overlijden van Satoru Iwata had nagelaten.

Titelafbeelding door xanday [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons.

Share.

About Author

Yves Doutreligne

Probeert wanhopig Nintendo te begrijpen. Heeft een chronische hekel aan Digimon. Staat constant op het punt om geblokkeerd te worden op Twitter.

Reacties