Ni No Kuni II Gamescom hands-on: loopt over van Ghibli charme

0

Tijdens Gamescom hadden we een afspraak met Bandai Namco om kennis te maken met Ni No Kuni II: Revenant Kingdom. De game van Level-5 staat al een tijdje op mijn lijstje. Niet alleen heb ik heel erg genoten van het eerste deel, ook vroeg ik me af wat de sluiting van Studio Ghibli als effect zou hebben op het eindresultaat. De ontwikkeling van Ni No Kuni: Wrath of the White Witch werkte namelijk heel nauw samen met de animatiestudio.

Het slechte nieuws: Studio Ghibli werkte niet meer samen met Level-5 voor deze game. Het goede nieuws: Yoshiyuki Momose, voormalig Ghibli character designer, en Joe Hisaishi, componist van de vorige game, werden wel aan boord gehaald. Geloof me vrij als ik zeg: dat voel je. Kijk even mee naar de Gamescom-trailer en je zal begrijpen wat ik bedoel. Van personages tot landschappen en soundtracks, werkelijk alles heeft dezelfde charme als zijn voorganger. Het moge dan niet een volledige samenwerking met Ghibli zijn, het is een behoorlijk sterk alternatief.

Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Op de E3-beurs kregen de bezoekers de kans het gevechtssysteem uit te testen maar dit werd allesbehalve enthousiast onthaald. Ik was dan ook heel benieuwd of wij dezelfde of een aangepaste versie voor ogen zouden krijgen. Groot was mijn verrassing toen bleek dat wij iets helemaal nieuws te zien kregen.

Skirmishes

Even het verhaal samenvatten: Ni No Kuni II draait rond Evan Pettiwhisker Tildrum die na een coup zijn koninkrijk verliest. Hij beslist zelf een eigen rijk op te starten en hiervoor moet hij inspiratie gaan opdoen bij de overige koninkrijken. Per land moet de jongen de Guardian (een soort monster) van dat land zien te verslaan. Naarmate hij verder reist en de landen steeds meer welgesteld worden, zal ook de Guardian moeilijker te verslaan worden.

Wat wij te weten kwamen op Gamescom is dat we veel concreter dan gedacht de opbouw van ons koninkrijk gaan meemaken. Evans stad zal doorheen de game langzaamaan groeien naarmate je de quests tot een goed einde brengt. Sidequests betekent meer volk voor je stad en dus ook grotere steden. Een persoon helpen in de onderwaterstad Hydropolis zou dus in essentie kunnen betekenen dat er een visser in je dorp gaat wonen. En dat brengt natuurlijk handelsmogelijkheden met zich mee. Ook werd vermeld dat geen twee steden op elkaar zullen lijken. De volgorde waarop sidequests volbracht worden, zullen een invloed hebben op het uiterlijke van je stad.

Ni No Kuni II - Skirmishes

Om je koninkrijk uit te breiden moet er soms gevochten worden. Gelukkig doen schattige miniatures al het werk voor je.

Uiteraard kan je niet blijven uitbreiden, zo zal het gebeuren dat buurlanden het niet meer pikken dat je meer land inpalmt. Je kan dan kiezen om te onderhandelen, maar vaak zal je niets anders kunnen dan ten strijde trekken. Het strijden op een stuk land gebeurt in Skirmish Mode. Dat is een mini-game binnen de wereld, waarin je omringd wordt door je troepen. Je kan de positie van die troepen veranderen aan de hand van de L1- en R1-knoppen. Je troepen hebben speciale moves die je strategisch kan uitspelen (één van de personages kan een luchtaanval starten).

Er zijn 3 verschillende troepen, met elk hun sterktes en zwakten, alles via een blad-steen-schaar-principe. Een kleine test maakte al duidelijk dat dit eigenlijk nog best leuk in elkaar zit, voor een mini-game. Het was een leuke verrassing om te zien dat er meer te doen is in Ni No Kuni II dan enkel monsters neerhalen.

Higgledies in Ni No Kuni II

Op de showfloor konden we dan weer proeven van het nieuwe gevechtssysteem. In Ni No Kuni: Wrath of the White Witch kon je verschillende monsters bevrienden die uiteindelijk in jouw naam vochten tegen de vijand. Dat concept is helemaal weg in Revenant Kingdom. Het nieuwe systeem maakt gebruikt van magische, kleine wezens genaamd Higgledies.

Higgledies steunen je tijdens je gevecht door je te genezen of door je aanval te versterken. Het grootste deel van de battles doe je fysieke aanvallen maar je kan extra vaardigheden aanspreken door samen te werken met de kleine magische wezens. De wezens te vaak gebruiken zorgt ervoor dat ze uitgeput of gedemotiveerd raken. Dan moet je even bij de groep gaan staan en ze opnieuw motiveren vooraleer je verder kan gaan.

Het is een grote aanpassing vergeleken met de Familiars van de vorige game maar ik vond het hele systeem behoorlijk goed werken! Ik maak me wel zorgen over de duurbaarheid van dit systeem. Zal dit niet snel saai en eentonig worden? Ik hoop dat er meer verschillende types van Higgledies geïntroduceerd zullen worden doorheen het spel. Hier zullen we pas in de winter een antwoord op krijgen. Het spel werd uitgesteld naar 19 januari 2018 maar ik wacht heel graag met veel plezier nog enkele maanden als het betekent dat het eindresultaat een pak beter is.

Ni No Kuni II - Higgledies

Loeihard de eindbaas neerhalen.

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom krijgt naast de gewone versie ook een Prince’s Edition. een bundel met de fysieke game, een Making of-DVD, een Steelbox case en Season Pass. Daarnaast is er ook een King’s Edition, met alle inhoud van Prince’s Edition plus een vinylplaat van de soundtrack, een artbook én een muziekdoosje.Ni No Kuni King's EditionNi No Kuni Prince's Edition

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom zal vanaf 19 januari te koop zijn voor zowel pc als PS4.

Share.

About Author

Davy Delbeke

Kapitein van Geekster sinds het moederschip werd gelanceerd in 2012. Voorliefde voor alles wat met Marvel en Jonathan Hickman te maken heeft. Ja, ik heb Secret Wars al gelezen en ja, die is ongelooflijk geniaal.

Reacties