Er zijn zo van die sporten waar je makkelijk een videogame over kan maken. Voetbal is misschien nog het beste voorbeeld – de lijst met games over de jaren heen is quasi eindeloos -, maar ook basketbal, tennis, wielrennen en nog vele andere sporten maakten in het verleden al de overstap naar de wondere wereld der videospelletjes. IJshockey is nog zo’n voorbeeld van een sport die perfect over te zetten valt naar een game, al is het maar de vraag of de populariteit ervan hoog genoeg ligt om zo’n spel rendabel te maken. NHL 17 toont alvast hoe cool ijshockey wel kan zijn – pun very much intended.

NHL 17

Ontwikkelaar: EA Canada
Uitgever: EA Sports
Platform: PlayStation 4, Xbox One
Aantal spelers: 4
Release: 15 september 2016

Reviewcopy op PlayStation 4, bekomen via uitgever.

Dankzij de fantastische prestaties van de Red Lions op de Olympische Spelen in Rio kreeg het hockey in België in 2016 een enorme boost. Nu niet dat koning voetbal of andere klassiekers zoals basketbal, volleybal en wielrennen voor hun voortbestaan moesten vrezen, maar het was toch frappant hoeveel jeugd plots gecharmeerd werd door de hockeystick. Maar hoewel het veldhockey floreerde, blijft het broertje genaamd ijshockey toch nog vaak verweesd achter in onze contreien. De Verenigde Staten en Canada vormen al jaren het kerngebied voor deze sport, terwijl ook de Scandinaviërs met alle plezier al eens een rake slag tegen de puck geven, maar zuidelijker in Europa is de sport zo goed als onbestaande. We betwijfelen dan ook ten zeerste of je wist dat HYC Herentals de huidige Belgische landskampioen is, bijvoorbeeld. Jammer, want op zich is ijshockey zeker wel een vermakelijke sport. Misschien lukt het NHL 17 wel om ook hier voor een populariteitsboost te zorgen?

NHL 17 Stanley Cup

De Stanley Cup, dé trofee waarvoor elk team ieder jaar strijdt

Zelfde recept, andere sport

EA Sports is van vele sportmarkten thuis, en brengt ook elk jaar opnieuw een ijshockeygame uit. De afgelopen jaren kreeg hun NHL-franchise wat kritiek te verwerken, als er zouden te weinig nieuwigheden doorgevoerd zijn geweest, maar daar zou deze NHL 17 de nodige verandering in moeten brengen. Al geven we zelf grif toe dat we óók niet meteen de meest fervente volgers van het ijshockey zijn. Desalniettemin kunnen we toch stellen dat NHL 17 – ondanks de toch wel vrij hoge instapdrempel – wel weet te bekoren. Maar voor nieuwkomers zal het toch even zoeken zijn in de chaos die het ijshockey soms kan zijn.

Qua kwantiteit zit het alvast goed met deze game. NHL 17 volgt het klassieke recept van andere jaarlijkse games die EA Sports op ons afvuurt, met hier en daar de nodige eigen toetsen. Klassiek offlinespeelplezier gecombineerd met enkele onlinemodi in diverse vormen. Via Play Now kan je jezelf meteen in een potje ijshockey storten, maar wij raden voor beginners toch eerst enkele uurtjes speelplezier in de Practice Mode aan. Daar kan je de vele regels van deze nobele sport en bijwijlen complexe controls van deze game onder de knie krijgen alvorens je verder gaat. Geloof ons vrij dat dat geen overbodige luxe zal blijken, want zoals gezegd ligt de instapdrempel bij dit spel toch net iets hoger in vergelijking met pakweg voetbal- of basketbalgames.

NHL 17

Het is geen échte ijshockeymatch tot er twee kerels op elkaars wezen beginnen timmeren

Eenmaal je de basis onder controle hebt, kan je je amuseren met de vele andere spelmodi die deze NHL 17 rijk is. EA Sports trekt de Ultimate Team-lijn van hun FIFA-reeks (je weet wel, hun grootste melkkoe en de spelmodus waar het gros van de spelers zich suf mee speelt) ook al even door naar het ijs. Het principe blijft hetzelfde: je opent pakketjes met spelers, clubemblemen en outfits en stelt er de best mogelijke ploeg mee samen. Winnen betekent extra credits om pakketjes mee te kopen, en dus meer kans op nog betere spelers. En dat tot in het oneindige door. Platte commerce? Misschien wel, maar blijkbaar werkt het ook op het ijs, en wie zijn wij dan om daar iets op tegen te hebben? Samenhangend met die modus is er ook de EA Hockey League, waar je begint met een modaal ploegje en je door een draft van twaalf rondes je ploeg kan verbeteren. Heb je je twaalf keuzes gemaakt en ben je tevreden met je spelers, dan kan je met hen (online of offline) het ijs op. Winnen met die ploeg levert je meteen ook enkele bonussen op die doorgerekend worden naar je Ultimate Team.

Wereldbekers en nog veel meer

Maar NHL 17 heeft natuurlijk veel meer in huis dan enkel die Ultimate Team en de afgeleide Hockey League. Zo kan je deelnemen aan het wereldkampioenschap ijshockey – een doorslagje van het échte WK dat afgelopen mei plaatsvond in Rusland, maar met wat minder ploegen -, maar ook bijvoorbeeld online of offline een shoot-out reeks houden (de penalty’s van het ijshockey, zeg maar), of via de Franchise Mode een heel eigen ploeg opzetten en de controle overnemen van àlles wat daarbij komt kijken. Neem die ‘àlles’ gerust vrij letterlijk op, want je kan zelfs de prijzen van de eetkraampjes in je stadion regelen. Misschien wat overweldigend indien je nog niet helemaal thuis bent in het ijshockey, maar wél erg uitgebreid en leuk om spelen als je al wat overweg kan met de stick. Liever een kortstondiger alternatief? Dan kan je nog steeds een team uitkiezen om er een ‘gewoon’ seizoen mee af te werken, al dan niet door eerst via de Draft Champions-mode je eigen team samen te draften.

NHL 17

Qua graphics en wedstrijdbeleving kan NHL 17 wel bekoren

Maar we zijn nóg niet uitgepraat over wat je in NHL 17 allemaal kan doen. Als je vindt dat een volledig seizoen te lang duurt, kan je je ook meteen in de play-offs katapulteren of een losstaand wedstrijdje ijshockey afwerken tegen een online tegenstander. Of misschien heb je wel nog vier andere sportieve vrienden, en kan je online als één team samenspelen tegen een hoopje andere fans. En tot slot is er natuurlijk ook in NHL 17, net als in zowat àlle sportgames tegenwoordig, een Be A Pro-modus aanwezig. Geen bijkomstige poespas zoals bijvoorbeeld het filmische The Journey uit FIFA 17 of het extra randverhaal bij NBA 2K17, maar wel gewoon een klassieke carrièremodus waarbij je jezelf kan ontpoppen tot de nieuwe held op het ijs.

NHL 17 Franchise mode

De Franchise Mode valt behoorlijk uitgebreid te noemen

IJscool

Wat opvalt tussen deze enorme verscheidenheid aan spelmodi, is dat NHL 17 in eender welke vorm erg vlotjes speelt en leuk aanvoelt. Qua graphics en wedstrijdbeleving voelt het spel erg aangenaam aan, al kunnen de controls soms ook wat overweldigend overkomen. Dat hangt echter ook wel samen met de hoge instapdrempel en dat betert na verloop van tijd wel. IJshockey is en blijft een vrij ingewikkelde sport, niet verwonderlijk dat dat zich ook deels vertaalt naar de controls van het spel. Al bij al is NHL 17 op die manier een ijscool spel geworden, waar voor ieder zeker wat wils in zit, maar enige aanpassing is vereist voor de leken. Eens je gelanceerd bent, wil je de schaatsen echter niet meteen terug uittrekken.

6 Geen uitschuiver

IJshockey telt z'n meeste fans in Scandinavië en het noordelijke deel van het Amerikaanse continent, maar bij ons is de liefde voor deze sport quasi onbestaande. Jammer, want NHL 17 toont zeker wel aan hoe leuk het kan zijn om op het ijs tegen een puck te staan rammen met een stick - en occasioneel gewoon eens op de vuist te gaan met een tegenstander. Het is alleen jammer dat de controls bijwijlen overweldigend overkomen en dat het erg uitgebreide spel in het algemeen onder een vrij hoge instapdrempel te lijden heeft. Erg leuk voor de fans, maar alle andere gamers mogen op de nodige aanpassingstijd rekenen vooraleer ze écht kunnen gaan genieten van deze game.

• Vormgeving 7
  • Audio 7
  • Gameplay 6