NBA 2K20 Cover

NBA 2K20 review: goed gedaan, me dunkt

Basketballiefhebbers moeten altijd net wat langer op hun honger blijven zitten dan fans van andere grote sporten. Het voetbal trapt traditioneel al ergens in juli af, American football is er vanaf begin september en wielrennen is er simpelweg quasi het hele jaar door. Gamers kunnen echter altijd wat vroeger warmdraaien met de jaarlijkse NBA 2K-game. Benieuwd of ook NBA 2K20 een onvervalste driepunter wordt? Dat lees je hieronder!

Ontwikkelaar: Visual Concepts
Uitgever: 2K
Platform: PlayStation 4, Xbox One, pc, Nintendo Switch
Aantal spelers: 1-2
Release: 6 september 2019

Reviewcopy op PS4, bekomen via de uitgever.

NBA 2K20 LeBron James Anthony Davis
©️ 2K

IJzersterke reputatie

EA Sports mag dan wel met FIFA, Madden, NHL en UFC vier erg populaire sportfranchises onder haar dak hebben, op basketbalvlak moet het de concullega’s van 2K Sports voor zich dulden. Ze probeerden het wel met de NBA Live-reeks, maar uiteindelijk moest die toch telkens de duimen leggen – en de afgelopen jaren werd de game vaak zelfs gewoon geannuleerd. Veel duidelijker kan je een concurrentiestrijd niet opgeven, denk je dan. Toegegeven, gezien de ijzersterke reputatie die de NBA 2K-reeks heeft opgebouwd zou je zelf ook al eens moedeloos durven te worden. Toch hoor je hier en daar al eens gemor over het klassieke sportgamessyndroom: te weinig vooruitgang, te veel hetzelfde spel met enkel een roster update en een nieuwe ster op de cover. Tijd om de Air Jordans aan te binden en eens te kijken wat daar van aan is.

NBA 2K20 gameplay
©️ 2K

Je krijgt meteen een boel opties om de actie in te duiken. Je krijgt er zowaar bijna keuzestress van.

Wie NBA 2K20 opstart, krijgt meteen een heleboel opties om in de actie te duiken. Een potje basketballen op straat (gaande van 2-tegen-2 tot een volledige 5-tegen-5), een snel wedstrijdje spelen (wat vanaf nu ook met de WNBA-ploegen kan), een carrièremodus als speler of trainer starten of gewoon meteen de online modi aanpakken, je krijgt er zowaar bijna keuzestress van. Bij de populaire MyTeam-modus – de Ultimate Team van het basketbaluniversum – krijg je als Belgische of Nederlandse speler wel meteen dezelfde beperking als vorig jaar: door de wetgeving rond gokken en loot boxes zijn sommige delen van de onlinemodus afgeschermd. Geen Auction House om aan online spelershandel te doen, maar om dat toch wat te proberen compenseren, krijg je wel een beter team in het begin en verdien je wat meer in-game currency wanneer je opdrachten vervult.

NBA 2K20 Jimmy Butler Kemba Walker
©️ 2K

Dure virtuele muntjes

Een andere toevoeging in de MyTeam-modus zijn de zogeheten evolution cards. Daarmee starten sommige spelers met redelijk bescheiden eigenschappen, maar kan je ze wel laten ‘evolueren’ door enkele opdrachten uit te voeren. Op die manier krijg je er dan toch nog een absolute sterspeler bij, al zal je toch ook heel wat moeten grinden om je hele ploeg op hoog niveau te krijgen. Haal je de Legend Edition van NBA 2K20 in huis, dan krijg je wel meteen al 200.000 VC (virtual currency) op je bankrekening en wordt het toch al net iets makkelijker om je team of je eigen personage van de nodige upgrades te voorzien – al wordt daarmee ook wel weer redelijk wat geld uit je échte zakken geklopt. De daily login prizes en de uitdagingen in de Triple Threat-modus zijn dan weer aangename manieren om die geldklopperij toch tenminste deels te counteren.

NBA 2K20 MyPlayer
©️ 2K

Behalve vedetten als LeBron James en Anthony Davis maken ook onder meer Idris Elba en Rosario Dawson hun opwachting in de verhaalmodus.

Jezelf virtueel transformeren tot superster is sowieso een populaire modus in sportgames, en dat is in NBA 2K20 niet anders. Zoals gezegd kan je er de nodige virtuele flappen tegen gooien om je carrière meteen een boost te geven, maar je krijgt er gratis en voor niks ook de nodige backstory bij. Opnieuw werden blijkbaar kosten noch moeite gespaard om die verhaalmodus van stof te voorzien, want behalve basketbalvedettes als LeBron James en Anthony Davis kregen ook ronkende namen als Idris Elba, Rosario Dawson, Ernie Hudson en Lamorne Morris een rol toebedeeld. Voor de rest volgt de verhaallijn weer een redelijk stereotiep, door drama gespekt plot: één van je teamgenoten in het college basketball raakt zwaar geblesseerd en ziet zijn studiebeurs daardoor geschrapt worden, jij toont je solidair en weigert nog te spelen, je team verliest en jij moet je dubbel zo hard bewijzen om in de NBA te raken. De popcorn mag je evenwel gerust links laten liggen, al puur je wel enkele uren spelplezier uit deze samenwerking tussen 2K en SpringHill Entertainment.

NBA 2K20 Career Mode Idris Elba
©️ 2K

Zie die zweetdruppels

We zouden het haast vergeten vermelden, maar op audiovisueel vlak scoort NBA 2K20 ook – naar goeie gewoonte van de reeks – sterk. 2K Sports slaagt er wel al langer dan vandaag in om het basketbalveld overtuigend over te brengen naar jouw console, maar alles ziet er weer net dat kleine tikje realistischer uit, bewegingen en animaties lopen net ietsje vlotter, het verschil tussen uiteenlopende types spelers is wat duidelijker en beter uitgewerkt, je kan nog net niet het aantal zweetdruppels op het hoofd van je speler tellen … Kortom, je ziet toch overal wel wat vooruitgang zonder er evenwel door omver geblazen te worden. Als je dan weet dat daar nog een redelijk strakke soundtrack bijhoort waar regelmatig nieuwe tracks aan toegevoegd zullen worden (Drake, Post Malone, Travis Scott, Billy Eilish, Diplo, Selena Gomez en Calvin Harris, om maar een paar namen te noemen), dan zullen ook je trommelvliezen van NBA 2K20 kunnen genieten.

NBA 2K20 WNBA
©️ 2K

One small step for man…

Ook dit jaar blijft 2K de onbetwiste King of the NBA.

Ook 2KTV vormt opnieuw een leuk extraatje in deze NBA 2K20. Het in-game televisieprogramma krijgt nog steeds elke week een nieuwe uitzending waarin echte basketbalspelers op bezoek komen en waarbij je soms handige speltips kan leren. Het zijn die dingen die, naast de waslijst aan spelmodi als MyPlayer, MyTeam en MyGM, ervoor zorgen dat NBA 2K20 opnieuw een game geworden is waar je de nodige uren plezier uit kan puren. Dat er dan soms nog eens een iets langere laadtijd bij komt kijken, zien we maar door de vingers (en al bij al vallen die zelfs nog wel redelijk goed mee). NBA 2K20 is misschien geen reuzenstap vooruitgang ten opzichte van voorganger NBA 2K19, maar de progressie ís er wel. Voor basketballiefhebbers aller lande is er geen twijfel mogelijk: ook dit jaar blijft 2K de onbetwiste King of the NBA.

NBA 2K20 is te koop bij bol.com

0