Het leek onmogelijk, maar het ziet ernaar uit dat het Naruto tijdperk op alle vlakken aan zijn einde komt. De manga heeft een tijdje geleden al zijn conclusie gehad, de anime serie zit weliswaar nog altijd in een fillerfest, maar lijkt ook zijn einde te bereiken (tenzij ze de cash cow blijven uitmelken met een soort GT versie, God forbid..) en met Naruto Shippuden : Ultimate Ninja Storm 4, eindigt nu ook de reeks befaamde 3D vechtgames. De hamvraag is dan natuurlijk : is Cyberconnect2 erin geslaagd een era op hun manier een bevredigende conclusie te geven in deze Last Great Ninja War

Story

Het verhaal beslaat de laatste arc van de Naruto & Naruto Shippuden serie, meer bepaald de Fourth Great Ninja War. Hier wordt het lot van de shinobi-wereld bepaald in een strijd tegen Uchiha Madara, die de wereld in een eeuwige droom wilt brengen met hem als absolute heerser. Naruto kan dit als the one niet alleen aan en heeft de hulp van al zijn vrienden nodig, maar bovenal de hulp van zijn rivaal en jeugdvriend Sasuke. Het verhaal is een direct vervolg op waar UNS 3 is geëindigd, dit wil zeggen dat als je de Rinnegans niet kan onderscheiden van de Sharingans, je natuurlijk niet echt zal kunnen volgen. Er wordt dan ook van uitgegaan dat je volledig mee bent met de mythologie en het verhaal.

Sommige van de screenshots zullen een watermerk van Bandai Namco bevatten. Dit watermerk komt er helaas automatisch op bij het nemen van shots op de PS4, vergeeft u mij alvast op voorhand.

Het spel opent met de legendarische clash tussen Madara en Hashirama.

De Story mode speel je in de vorm van een tijdlijn, bestaande uit 4 hoofdstukken, met elk zijn episodes. We passeren alle grote gevechten uit het laatste hoofdstuk, waar de Allied Shinobi Forces het meerdere malen opnemen tegen Madara en Tobi. Je speelt ook niet alleen Naruto, maar krijgt de kans om allerlei personages te besturen. Het verschil met de vorige games is nu dat de tijdlijn zich splitst, waardoor we zowel Naruto in de oorlog volgen, als Sasuke in zijn ontmoeting met Orochimaru.  Je krijgt dus de kans om te wisselen naar believen tussen beiden.

Nu, zei ik ‘speel je de Story mode ‘? Excuses, het is eigenlijk eerder: “kijk het meeste van de tijd naar cutscenes, voornamelijk bestaande uit still frames komende van de anime, en vecht af en toe eens”. En als ik zeg af en toe, is het dan ook heel af en toe. Als je de estimated playtimes moet geloven die de makers er zelf hebben bijgezet, kom je aan ongeveer 8 uur voor de Story mode. Dit lijkt degelijk, right ? Wel, als ik héél optimistisch ben, zijn er daar 4 uur effectief spelen aan en al de rest is eigenlijk gewoon de controller neerleggen en lekker serie kijken… Ik ben als fan van de anime niet gekomen om nog is door die laatste 20 episodes te zitten, ik wil ze BELEVEN en SPELEN. Begrijp me niet verkeerd, de gevechten die je mag doen zijn niet minder dan episch gepresenteerd en in scène gezet. Het openingsgevecht van de Story mode is het confrontatie tussen Madara en Hashirama en is er meteen eentje van indrukwekkende proporties. Cyberconnect2 laat vanaf het begin zien hoe ontzettend bekwaam ze zijn in het overbrengen van intense en cinematografische actie. En dit maakt de uiteindelijke teleurstelling in de Story modus des te groter.

naruto shippuden ultimate ninja storm 4

Een visueel spektakel is het minste dat je kan zeggen.

De verhouding tussen speeltijd en cutscenes zit gewoon helemaal verkeerd. Om het te testen nam ik er mijn timer bij. 2 episodes, waarvan de aangeduide speeltijd om en bij de 12 minuten elk was, bestonden uit ongeveer 2.5 à 3 minuten effectief spelen (QTE’s inbegrepen) en dus zo’n kleine 10 minuten cutscenes kijken. Dit is zo ongelooflijk veel te weinig. Het tempo van de vaak waanzinnig over the top gevechten wordt volledig gebroken door ellenlange tussenstukken. Als je dacht dat het in de vorige editie al vervelend onderbroken werd, door de freeroaming tussendoor, is dit zeker geen beter alternatief. Ze hebben geopteerd om de Adventure & Story mode los van elkaar te zetten. Het mag dan meer verhalend zijn en de mythologie is met veel passie behandeld, maar het is o zo tergend lang. Het spijtige aan de hele zaak is dat sommige gevechten en QTE’s echt heel goed in elkaar zitten, maar ze zijn te schaars en de gemiste kansen stapelen zich op. Daarnaast biedt deze modus amper enige moeilijkheid, er is duidelijk gekozen voor plezier boven uitdaging. Je kan de moeilijkheidsgraad niet verhogen en als je sterft, kan je gewoon lekker verder knokken met opnieuw 100% HP, een attack of defense boost en daar bovenop behoudt je tegenstander zijn HP as it is. De enige uitdaging is deze van een reeks challenges per gevecht, die je wat items opleveren, maar deze zijn quasi elke keer dezelfde en zijn niet bepaald moeilijk te noemen. Wel moet ik Cyberconnect2 props geven voor de finale, het is er eentje die heel origineel is aangepakt en fans ongetwijfeld in het hart zal raken, zonder al teveel prijs te geven. Ik ben er zeker van dat vele die hards geen probleem zullen ondervinden aan de Story mode, maar voor iemand als ik die ontzettend nerveus wordt van ellenlange wachttijden, heel even vechten en terug ellenlange wachttijden, is dit een spijtige teleurstelling.

NARUTO SHIPPUDEN: Ultimate Ninja STORM 4_20160203174801

Vechten met Mighty Guy als The Red Beast, was een van mijn persoonlijke hoogpunten

Veteranen van de UNS serie, zullen zich in het vechten meteen terug thuis voelen. De controls zijn zo goed als onveranderd sinds de vorige editie en de core mechanics blijven vrijwel dezelfde. Glorified buttonmashing om het toegankelijk te maken en enige diepgang om hardcore vechters toch iets of wat tevreden te stellen. De grote verandering is dat je nu van teamleader kan wisselen tijdens het vechten. Zoals in vorige versies stel je een team van 3 samen, maar dienen de anderen nu niet alleen meer puur voor support attacks, shielding enzovoort. Je kan door een simpele flick van de rechter joystick wisselen tussen personages, ook in midcombo. In combinatie met het meest uitgebreide rooster tot nu toe van meer dan 100 personages, zorgt dit voor wat zoeken naar dat ene perfecte team. Een fijne toevoeging die zeker gesmaakt zal worden. Dit is weliswaar niet zonder enig probleem. Zoals je zou kunnen raden, zorgt dit op vele momenten voor een enorme chaos, waarin je vaak geen flauw idee hebt van wat er aan het gebeuren is of waar je personage zich bevindt. Dit wordt natuurlijk niet geholpen wanneer je bijvoorbeeld tegen een vriend of online vecht en je allebei eenzelfde personage kiest. Voor de test van het versus fighten kreeg ik hulp van mederedacteur Jason en zaten we binnen de kortste keren verstrikt in een wirwar van Rasengans, Biju Bombs en dat nog zonder dat we beiden enig idee hadden van wat we juist aan het doen waren.

Een juist getimede leaderswitch kan het inzetten van een lange vernietigende combo betekenen

Nog een probleempje zit hem in de button layout. Deze is standaard zo ingesteld dat je chakra load op driehoek staat en springen/dashen op kruisje. Dit zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld voor de chakra dash (wat je constant gebruikt in je combinaties) op driehoek en kruisje tegelijk moet duwen, wat echt ontzettend onhandig is. Gelukkig kan je dit wel aanpassen, maar blijf je toch met enige awkwardness zitten in sommige combinaties, weliswaar niets dat echt roet in het eten gooit van de ervaring. Ikzelf ben absoluut geen veteraan van de games, maar op korte tijd slaagde ik er uiteindelijk best goed in om gecontroleerd de arena aan stukken te blazen. Dit gezegd zijnde, zal dit nooit een e-sport fenomeen worden.  Voor de echte pro’s is er te weinig en is het te simpel. Melee en ranged aanvallen beslaan beide slechts 1 knop, terwijl de andere dienen voor je bewegingen en chakra moves. Deze toegankelijkheid staat natuurlijk lineair met het doelpubliek van Naruto, dat voornamelijk bestaat uit kinderen en jongvolwassenen. De controls zijn makkelijk te begrijpen en beginnende spelers zullen weinig hinder ondervinden om spectaculaire moves te doen, terwijl het voor de gevorderden toch de moeite loont om bepaalde personages uit te spitsen en de (weliswaar beperkte) diepgang te gaan opzoeken.

De enorme lijst van personages (official beta screenshot)

Sound & Design

Op technisch en grafisch vlak heeft deze laatste editie, dankzij de nieuwe consoles, alles uit de kast kunnen halen om het spektakel zo waanzinnig mogelijk te maken. De particle effects druipen van het scherm in flashy finishers, maar vooral in de QTE’s spoelt de effectenemmer over van awesomeness.  Zoveel zelfs dat de hoeveelheid aan particles soms het totaaleffect iets teveel aan het oog onttrekt. De bump van 30 naar 60 fps helpt bij de vlotheid van de animaties van personages, iets waar Cyberconnect2 duidelijk meer aandacht aan heeft gespendeerd. Met het massieve rooster van 100 personages, die elk hun eigen finisher kregen, zijn de makers ook ontzettend trouw gebleven aan het bronmateriaal en verbeteren hier zelfs op met een paar eigen originele toevoegingen.

Het is overduidelijk dat ze er de passie en liefde hebben ingegoten, die een franchise van deze grootte verdient. We kunnen dan ook met gemak stellen dat deze Ultimate Ninja Storm 4 hands down de best uitziende Naruto game tot nu toe is. Voor de muziek kozen ze ervoor om wat tracks uit de vorige games van onder het stof te halen en deze een makeover te geven. Gecombineerd met wat muziek uit de serie en enkele nieuwe nummers, zorgt dit voor een OST die heel respectvol is ten opzichte van de franchise.

NARUTO SHIPPUDEN_ Ultimate Ninja STORM 4_20160201202151

Een duidelijk voorbeeld waar de designers zich wat verliezen in de effecten

Replayability & length

Aan content in deze UNS 4 geen gebrek. Eens je de Story mode hebt uitgespeeld, kun je verder de shinobi-wereld gaan ontdekken in de Adventure mode. Hier kan je naar lieve lusten bekende gevechten uit het verleden gaan herbeleven aan de hand van memory fragments, die over verschillende zones verspreid zijn. Dit zorgt voor de meest complete ervaring in een Naruto game tot nu toe. Als fan van de serie vond ik het fijn om iconische stukken te kunnen herbeleven, gaande van de allereerste Naruto game tot aan Ultimate Ninja Storm 3. Het spijtige is dat er geen duidelijke volgorde is om deze te spelen en velen geen context krijgen. Daarnaast is er natuurlijk de mogelijkheid om online en local versus fighten in verschillende modi te spelen, zoals ranked battles, league battles, tournaments en een soort van de winnaar-blijft-staan in Endless Battle. Gecombineerd met het gigantische personagerooster, geeft dit vele speeluren aan spelers die op zoek willen gaan naar dat ene perfecte team of dat ene personage perfect onder de knie willen krijgen, want niet alle personages zijn per default even makkelijk te beheersen.

NARUTO SHIPPUDEN_ Ultimate Ninja STORM 4_20160208175942

Het is fijn gevechten uit het verleden te herspelen, zoals Sakura vs Sasori

Conclusie

Met een Story mode die helaas wat roet in het eten van de totaalervaring gooit, kan en wil ik ook niet ontkennen dat Cyberconnect2 er in geslaagd is een spel af te leveren dat de franchise alle eer aandoet. Technisch spectaculair en brongetrouw is het een fightergame dat het weliswaar nooit tot officieel e-sport materiaal zal schoppen, maar voor fans een ervaring biedt die compleet en tot in de puntjes verzorgd is.

7.1 Zeer degelijk

Met deze Ultimate Ninja Storm 4, heeft Cyberconnect2 de meeste complete en best uitziende Naruto game tot nu toe uitgebracht. Hoewel de Story mode enorm lijdt onder een slechte verhouding tussen cuts en speeltijd, levert het spel bakken content, die fans van de serie & games ongetwijfeld meer dan tevreden zal stellen.

• Story 5
  • Gameplay 7
  • Design 8.5