Moeten we ons zorgen maken over de Switch?

0

Iets meer dan een jaar na de release begint de verkoop van de Switch lichtjes te sputteren. Het lijkt erop dat Nintendo’s console op het eerste gezicht het succes van de Wii dan toch niet kan evenaren. Maar is er reden om ongerust te zijn? We bekijken de situatie even van dichtbij.

Het succes van de Switch is cruciaal voor de toekomst van Nintendo, dat moet ik jullie niet meer uitleggen. Bij de onthulling was ik niet volledig overtuigd van het slagen, maar ik had het effect van de draagbaarheidsfactor sterk onderschat. De Switch heeft er ondanks zijn hoge prijs een fantastisch jaar op zitten en zorgde voor een ware renaissance binnen Nintendo. Maar recent zie ik meer en meer negatieve berichten voorbij komen in de internationale pers. De verkoop van de Switch in de VS is sterk teruggevallen en de aankondigingen op de E3-beurs in juni vielen tegen. Verschillende aandeelhouders begeven zich daarom stilaan richting nooduitgang, wat een serieuze duik van het aandeel veroorzaakte de laatste weken. Nintendo blijft er desondanks van overtuigd dat het dit jaar boekjaar (dat eindigt op 1 april 2019) maar liefst 20 miljoen Switch-consoles zal verkopen.

Het aandeel van Nintendo nam recent een serieuze duik.

In Japan domineert de Switch alvast nog steeds. De hybride console sluit perfect aan bij de noden van de consument in dat land, dat als maar minder tijd al gamend voor het grote scherm doorbrengt. Het systeem verkoopt er iedere week meer dan het dubbele van de PlayStation 4 en naar alle verwachtingen zal de Switch nog dit jaar de totale verkoop van Sony’s console inhalen. Ook op softwarevlak is de Switch er een schot in de roos: 7 van de 10 games in de meest recente top 10 waren er voor Nintendo’s platform, waaronder de volledige top 3. Nee, het cruciale thuisland Japan lijkt een gewonnen veldslag. Maar de oorlog speelt zich natuurlijk op mondiaal vlak af.

De Switch moet het vooral hebben van unieke titels, niet van blockbusters.

Bovendien lijkt Nintendo deze productcyclus nog geen cruciale fouten te hebben gemaakt, iets wat in het verleden wel anders was. Behalve enkele productieproblemen vorig jaar lijkt het bedrijf gespaard te zijn van grote blunders (zoals de lanceringsprijs van de 3DS of de totale mismarketing van de Wii U.) Er beginnen echter wel al enkele twijfels op te duiken over de online service die in september van start zou gaan, maar voorlopig geven we Nintendo daar nog even het voordeel van de twijfel. Het grote probleem is en blijft de bijna totale afwezigheid van 3rd-party publishers. Dat zijn uitgevers die onafhankelijk van Nintendo hun games publiceren op platformen van verschillende producenten. Denk aan bijvoorbeeld Ubisoft of Electronic Arts. Nintendo probeert heel hard om deze ontwikkelaars te overtuigen hun games naar de Switch te brengen, met wisselend succes. Grote kleppers als Minecraft en Fortnite hebben dan misschien wel hun weg naar het platform gevonden, de Switch moet het voorlopig vooral hebben van indies en unieke titels zoals Octopath Traveler, niet van grote blockbusters zoals Grand Theft Auto of Assassin’s Creed.

Smash Bros. Ultimate is het verkoopkanon voor 2018.

Nintendo kan natuurlijk ook zélf voor de nodige blockbusters zorgen, en dat doen ze ook. Het bedrijf is niet voor niets één van de grootste uitgevers van videogames ter wereld. De combinatie van Super Smash Bros. Ultimate en Pokémon Let’s Go moet de verkoop van de Switch in het najaar verzekeren. Wie nog twijfelt aan de charme van Let’s Go moet zeker mijn bevindingen er eens op na lezen. Deze twee games worden een schot in de roos, maar het is niet zeker of het genoeg zal zijn om het hoge verkoopdoel van Nintendo te halen. Nintendo Labo liet het afweten waardoor de verkoop deze zomer wat zal tegenvallen. En alhoewel games als Octopath Traveler en Captain Toad op zich absolute pareltjes zijn, volstaan deze niet om de consoles over de toonbank te doen vliegen.

Ook Pokémon Let’s Go moet het succes van de Switch dit najaar verzekeren.

Op 31 juli maakt Nintendo zijn kwartaalcijfers bekend. Het is vrijwel zeker dat deze minder goed gaan zijn dan vorig jaar, toen de Switch nog in zijn wittebroodsweken vertoefde. De aandeelhouders hebben hier blijkbaar al gretig op geanticipeerd, dus een grote daling van het aandeel moeten we waarschijnlijk niet meer verwachten. Dé vraagtekens blijven het al dan niet halen van het zelfopgelegde verkoopdoel en het succes van de online service. Die twee factoren kunnen nog voor grote verrassingen zorgen.

Wat hier ook van aan is, de Switch blijft natuurlijk een commercieel schot in de roos. De dagen van de Wii U lijken lang vergeten. En zelfs in die donkere periode leek Nintendo zich volledig te focussen op het uitbrengen van kwaliteitssoftware zoals Splatoon en Mario Kart 8. Heb je als gamer veel last van het feit dat de verkoop van de Switch sputtert? Niet meteen. Maar een financieel gezond Nintendo is goed voor ons allemaal, en zeker voor de videogame-industrie in het algemeen.

Share.

About Author

Yves Doutreligne

Probeert wanhopig Nintendo te begrijpen. Heeft een chronische hekel aan Digimon. Staat constant op het punt om geblokkeerd te worden op Twitter.

Reacties