Eind 2010 vertelde een vriend me vol enthousiasme over een nieuw spel dat hij ontdekt had, waarbij je de gekste dingen kon verzinnen en bouwen. Het enige dat je moest doen, was genoeg bouwmateriaal verzamelen door te minen en er dan de juiste bouwstenen van maken door te craften. En af en toe eens een monster verslaan. Vijf jaar en ettelijke Minecraft-avonturen later, was het eens tijd voor wat nieuws. Net dan lanceerde Telltale Games hun eigen versie: Minecraft: Story Mode.

Er zijn ongetwijfeld een aantal mensen die niet weten wat Minecraft is: vrees niet, Geekster schiet u kort ter hulp. In deze sandbox-game loop je rond in een wereld die opgebouwd is uit allemaal kubussen, waarvan de textuur verschilt naargelang het materiaal waarvan ze gemaakt zijn. Door de landschappen te ontginnen en diep onder de grond te gaan mijnen, verzamel je voldoende grondstoffen om de gekste gebouwen neer te zetten, maar ook om bijvoorbeeld je eigen wapens te maken op de crafting tables of een vlot lopend spoornetwerk aan te leggen. Doorheen de jaren heeft Minecraft steeds meer gewerkt aan een endgame, waarbij je de overworld kan inruilen voor The Nether, een helse dimensie vol met lava en vuurspuwende geesten, of voor The End, het rijk van de Ender Dragon. Als je deze end boss verslaat, heb je Minecraft zogezegd uitgespeeld, maar dankzij de quasi onbeperkte wereld en de vele mods (in eentje kun je zelfs je eigen werkende kerncentrale bouwen) is er niet echt een “uitgespeeld”.

Voor zij die Telltale Games niet kennen: ze zijn gespecialiseerd in gamereeksen die aanvoelen als speelbare afleveringen van een televisie-reeks. Vaak zijn het adaptaties van films of tv-reeksen,  zo zijn The Walking Dead en Game of Thrones intussen ook al ver-telltaled.  Je kan het spel zoals steeds spelen op Android, iOS, Windows, OS X, PS3, PS4, XBox 360 of XBox One.

The Order of The Stone: Magnus the Rogue, Ellegaard the Redstone Engineer, Gabriel the Warrior en Soren the Architect

Verhaal en personages

Hoewel Minecraft en Minecraft: Story Mode op zich compleet van elkaar losgekoppeld zijn, begint Story Mode met een korte samenvatting van het achterliggende verhaal uit Minecraft. Enkele jaren voor het begin van de eerste episode heeft “The Order of the Stone”, bestaande uit 4 trouwe vrienden met elk een eigen specialiteit, de Ender Dragon verslagen, en zo gezorgd voor vrede in het Minecraft-rijk. Sindsdien zijn de helden meer legende dan werkelijkheid geworden en weinig mensen hebben hen recent nog gezien.

De zes verschillende Jesses waaruit je er eentje mag kiezen.

Het speelbare hoofdpersonage is Jesse, een jonge builder (Je kunt zelf kiezen voor een mannelijk of vrouwelijk personage, met voor elke optie ook nog eens 3 mogelijkheden qua uiterlijk. Mijn Jesse is een vrouw, en de rest van deze review is ook zo geschreven.), die met haar twee trouwe vrienden Olivia en Axel en pet-pig Reuben naar Endercon trekt, zowat de Comicon van de Minecraft-wereld. Er is een jaarlijkse bouwwedstrijd, en de winnaars krijgen de kans om Gabriel te ontmoeten, één van de leden van The Order of the Stone. Tijdens het bouwen raakt de groep Reuben kwijt, waardoor Jesse naar hem op zoek gaat in de nabijgelegen bossen. Daarbij komt ze Petra tegen, een doorwinterde avonturier, die van The Nether haar tweede thuis gemaakt heeft. Jesse besluit om Petra te helpen bij een back alley deal met de antagonist uit het verhaal, Ivor. Petra verkoopt hem een artefact uit The Nether, maar krijgt de afgesproken prijs niet.

Samen met Olivia, de assertieve en slimme ingenieur met weinig geduld, en Axel, de trouwe vriend die zonder veel nadenken zegt wat hij denkt, besluit Jesse om Petra te helpen. Ze gaan op onderzoek uit in de kelders van het Endercon-gebouw en komen te weten dat Petra ongewild het laatste deel geleverd heeft om een wereldverwoestend monster te maken, dat in deze Story Mode een stuk gevaarlijker is dan alle monsters in het oorspronkelijke spel samen. Gabriel zet Jesse en haar vrienden op weg naar de Tempel van The Order of the Stone. Onderweg besluiten onze helden dat het opnieuw samenbrengen van de volledige orde de enige manier is om de verwoesting van de wereld te voorkomen.

Onze helden, vlnr: Axel, Petra, Jesse, Reuben en Olivia. Voorlopig nog zonder hun eigen epitheton ornans.

Het verhaal in de eerste twee episodes is wat cliché, en de vriendengroep van Jesse blijft van bordkarton. De beschrijving van de personages op de website van Telltale geven in een tiental woorden het volledige karakter weer. Reuben, het huisvarken, zorgt vaak voor wat comic relief, maar daar blijft het dan ook bij. Dit kan uiteraard liggen aan het bronmateriaal: de originele Minecraft blinkt niet echt uit qua diepgaande personages, en van interactie tussen de speler en de non-player characters kan zonder enige overdrijving onbestaande genoemd worden.

Doorheen het ganse spel moet je keuzes maken, en die keuzes zouden het verhaal grotendeels bepalen. Vaak reageren de personages niet zoals je zou verwachten: Axel, bijvoorbeeld, doet dezelfde dingen ongeacht van hoe Jesse met hem omgaat. Bij grote beslissingen of discussies die Jesse beslecht, staat vaak dat de betrokken characters dat zullen onthouden, maar nergens in de eerste twee episodes wordt er verwezen naar die eerdere momenten. Aan het einde van elke episode, krijg je wel te zien welk percentage van de andere spelers ook jouw keuzes gemaakt heeft op de beslissende momenten.

Het verhaal van de eerste episode blijft altijd in grote lijnen hetzelfde, ongeacht van de keuzes die je maakt. Bij het herspelen viel het ook op dat de persoonlijkheid die je aan Jesse geeft weinig impact heeft op het verhaal en de manier waarop de andere personages met haar omgaan: zowel de erg vriendelijke, als de arrogante variant krijgen grotendeels dezelfde reacties.

Het is wel de moeite om op het einde van de eerste episode een savepoint  te maken, aangezien episode 2 voor ongeveer een derde tot de helft anders is, afhankelijk van welk lid van de Order je eerst gaat zoeken: aangezien ze allemaal andere oorden opgezocht hebben nadat ze in ruzie uiteengegaan zijn, krijg je twee compleet verschillende avonturen, op heel verschillende locaties. Eenmaal gekozen, kun je niet meer terugkeren en de andere locatie gaan bezoeken. Als je weet dat je gemiddeld 2 à 3 uur speelt per episode, is het een goede zet om de herspeelbaarheid te verhogen door andere deelavonturen te introduceren.

minecraft-story-mode-episode-2-growing-storm-screenshot

The big bad, best wel indrukwekkend. Er is misschien wat opluchting dat dit niet in het oorspronkelijke spel zat.

Zoals steeds bij Telltale Games wordt in Minecraft: Story Mode afgewisseld tussen dialogen, exploration en quick-time events. Bij dialogen heb je telkens een vijftal seconden om een keuze te maken tussen mogelijke antwoorden, maar je kunt ook kiezen om gewoon niet te antwoorden. Bij de quick-time events moet je ontsnappen aan monsters en obstakels vermijden. Zoals in het bronmateriaal, heb je hier ook een health level, en kun je wel degelijk doodgaan. Toch is dat weinig indrukwekkend, aangezien je gewoon respawned op het punt waar je laatst geweest bent, met al je bezittingen intact.

Bij de verkennende onderdelen kun je ook kisten opendoen, en af en toe moet je de gekende recepten voor de crafting tables gebruiken om een zwaard of pijl en boog te maken. Het is jammer dat dit niet spontaan kan, maar enkel wanneer het spel daarom vraagt. Een groot stuk van de creativiteit, die de gewone Minecraft zo charmant maakt, verdwijnt daardoor. Het blijft natuurlijk wel origineel dat je je wapens maakt van stokken, blokken steen en een reeks andere restjes die je doorheen je trektocht verzamelt.

Voice acting, muziek en graphics

Aaaaaaah, gepixeliseerde landschappen, de absolute afwezigheid van curves en de ietwat houterige bewegingen van vuur, rook en lava: zonder enige twijfel heeft Telltale Games de kenmerkende stijl van Minecraft perfect overgenomen. Ook de muziek sluit netjes aan bij het origineel: het ondersteunt het verhaal, maar leidt niet af van het spel.

Zoals eerder gezegd, blijven de personages en dialogen zeer oppervlakkig. Daardoor besteed je ook wat minder aandacht aan de voice acting. Nochtans leest de lijst van voice actors wel als een bloemlezing van Hollywoods stemmenacteurs, met Oswald Patton, Paul Reubens (PeeWee Herman!) en Catherine Taber.

Een Minecraft-review is niet compleet zonder Creepers en zombies.

Een artikel Minecraft is niet compleet zonder Creepers en zombies.

Globaal genomen zijn de eerste twee episodes van Minecraft: Story Mode wel een aangenaam tijdverdrijf, al valt het te hopen dat de laatste drie episodes wat spannender worden en er wat meer variatie in de personages komt. Geekster voorziet uiteraard een globale review aan het einde van de vijf episodes, wordt vervolgd…