Als je deze review leest heb je vast wel het één en ander gehoord over Metroid Prime: Federation Force. Fans van de serie zijn, om het nog zacht uit te drukken, not amused dat dit na zovele jaren wachten de nieuwe Metroid-game is die Nintendo uitbrengt in nota bene het jubileumjaar van Samus. Er was zelfs een online petitie om de game te annuleren. Federation Force is in ieder geval al een commerciële flop, zo blijkt. Maar is de game eigenlijk wel zo slecht als iedereen op voorhand al beslist had? Of is het een jammerlijk slachtoffer van een online heksenjacht?

Metroid Prime: Federation Force
Ontwikkelaar: Next Level Games
Uitgever: Nintendo
Platform: 3DS
Aantal Spelers: 1-4
Release: 2 september 2016
Reviewexemplaar via Nintendo

De timing kon eigenlijk niet slechter. Dit jaar viert Metroid zijn 30ste verjaardag, maar Nintendo rept er met geen woord over. Geen heruitgave van oudere games in een HD-jasje, geen speciale collectie van de vroegere games op één disc, zelfs geen melding van de verjaardag op Twitter of Facebook. De Metroid-franchise lijkt dood en begraven. Maar dan er is wél de release van Metroid Prime: Federation Force. Sinds de aankondiging kreeg de game niets dan negatieve reacties, waar het ook maar getoond werd. Zure Metroid-fans stonden klaar om de game de grond in te boren.

The bad

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: dit is geen Metroid-game. De levels zijn uiterst lineair, ontworpen voor vier spelers en er is geen enkele vorm van exploratie of gevoel van verwondering. Volgens Nintendo begon deze game als een opvolger van Metroid Prime Hunters, maar er werd halverwege de ontwikkeling beslist om een andere weg in te slaan. Wat er ook van waar moge zijn, deze game de Metroid-naam geven was een grote vergissing. Want op zich zitten er wel goede elementen in Federation Force. Zo bestuur je een mech die je kan upgraden met mods die je verzamelt in de verschillende levels. Waarom hier geen Custom Robo-game van maken bijvoorbeeld? Geen haan die er naar zou kraaien, en zeker al geen online petitie gaat opstarten om de game te annuleren. Of wat dacht je van een originele nieuwe IP? Games als Splatoon bewijzen dat het niet onmogelijk is om een grote hit te scoren op een Nintendo-console zonder een bekende naam aan je game te lenen.

metroid prime federation force screenshot

Ook de keuze om te gaan voor een cartoony chibi-look met grote hoofden en overdreven felle kleuren is op z’n minst bedenkelijk voor een game in de Metroid-serie. Het is alsof Nintendo extra hard z’n best deed om Federation Force een zo scherp mogelijk mes in de rug van de vele die-hard fans te maken. En niet alleen is de art style afgrijselijk, visueel is deze game gewoon slecht. Er is amper sprake van textures en alles ziet er heel erg blokkig uit. Dat gecombineerd met het feit dat de 3DS geen anti-aliasing heeft, geeft de game een zeer ruwe indruk. Ook qua audio scheert deze game geen hoge toppen. Er zitten enkele deuntjes in die doen denken aan de Metroid Prime-games, maar geen enkele melodie van deze titel zal uiteindelijk blijven hangen.

En dan komen we bij misschien nog het grootste onrecht van allemaal: het verhaal. Om te zeggen dat Federation Force een slecht verhaal heeft zou de game nog te veel eer aandoen. Metroid-games staan niet bekend om hun sterke verhaallijn, maar ze weten altijd op een subtiele manier een complexe wereld voor te stellen. De donkere en gritty omgevingen gaven je hints over wat er gebeurd was in Super Metroid. De vele logboeken vertelden op een indirecte wijze de gebeurtenissen in de Metroid Prime-games. Hier niks van dat. In de plaats daarvan krijg je voor elke missie een flauwe briefing van de situatie en word je tijdens het spelen soms getrakteerd op iets wat een cutscene moet voorstellen, kwestie van je er eens aan te herinneren wat je nu eigenlijk kwam doen op die verre planeet daar. Nee, dan liever helemaal geen verhaal. Om nog maar over het einde te zwijgen, dat een ware slag in het gezicht van iedere Metroid-fan is.

The not-so-bad

Doet Federation Force dan iets goed? Zeker. Als je even vergeet dat je een game aan het spelen bent waar de neem Metroid is opgeplakt zal je merken dat je in Federation Force alleen of samen met één tot drie andere spelers door 22 verschillende levels gaat die nog het best kunnen vergeleken worden met een Destiny-game voor de jongere (of meer casual) generatie. Waarschijnlijk zal dat de keuze voor de meer “grappige” art-style verklaren. Oké, de vergelijking met Destiny is misschien een beetje kort door de bocht, maar het is en blijft een First Person Shooter die je speelt met een team van meerdere spelers en waar je loot verzamelt. En beide games hebben een bak kritiek moeten slikken.

Ik moet toegeven dat ik op bepaalde momenten best plezier heb beleefd aan Federation Force. De controls zijn een mix van Metroid Prime en Splatoon en werken goed op de handheld, al kan het zijn dat je na een lange speelsessie soms wel wat krampen in de handen krijgt. Eenmaal ik een goed team van vier spelers kon samenstellen (van vooral Japanse spelers, zo bleek keer op keer) begon ik te snappen wat de ontwikkelaars voor ogen hadden met deze titel en ontdekte ik heel wat potentieel in deze game. Jammer genoeg komt dat potentieel nooit helemaal naar boven. Het beste wat ik kan zeggen is dat sommige levels goed ontworpen zijn om samenwerking (helaas wederom zonder voice chat) tussen de verschillende spelers te stimuleren. Zo moet op een bepaald moment een speler uit zijn mech gaan om door een smalle doorgang te kunnen, terwijl de andere spelers deze eerste beschermen door vijanden van op een verre afstand te neutraliseren. Ook de puzzels spelen hierop in, elke speler kan een onderdeel van de puzzel oplossen. Hetzelfde gold voor sommige baasgevechten, die het nodige teamwork vereiste om op een specifieke manier verslagen te worden.

Maar de gevechten met gewone vijanden worden al snel een sleur. Ze bieden weinig uitdaging en het komt er elke keer gewoon op neer om met zoveel mogelijk spelers erop los te schieten in hun richting. Level na level hetzelfde, met af en toe een interessante puzzel die je samen moet oplossen. Ik heb er enig plezier aan gehad en er zullen ongetwijfeld gamers zijn die alle medailles willen behalen en die hier waar voor hun geld uit zullen halen. Wanneer je de game uitspeelt zal je overigens een hard mode vrijspelen die de moeilijkheid gevoelig opdrijft.

Als je echter van plan bent om Federation Force op je eentje te spelen, doe dan geen moeite. De levels zijn ontworpen om met vier gespeeld te worden en de enige oplossing die de ontwikkelaars te bieden hebben voor de single player-modus is een mod die je een dubbele defence geeft en die de vuurkracht van je wapen ook tweemaal zo krachtig maakt. Oh ja, en je krijgt ook nog twee nutteloze drones die wat in het rond schieten. Dit leidt enkel tot een spelmodus die volledig onspeelbaar is. De eerste paar levels zijn nog doenbaar, maar al gauw zal je merken dat het gewoon onmogelijk is om sommige missies tot een goed einde te brengen als solospeler. Onbegrijpelijk dat dit op deze manier in de game is mogen blijven.

The … Blast Ball?

En dan is er nog de extra multiplayer-modus Blast BallIn deze Rocket League-achtige mini-voetbal-match nemen twee teams van drie spelers het tegen elkaar op in een futuristische arena. Blast Ball werd voor de release van Federation Force al gratis weggegeven via de eShop als promotiestunt. De reacties waren … gemengd. Na een paar wedstrijdjes kan ik ongeveer hetzelfde zeggen. Misschien is dit gewoon niet voor mij, maar het voelde aan als een paar nozems die in het wilde weg op een bal schieten, hopende dat hij in het doel van de tegenstander terechtkomt. Oké, je hebt power-ups die je tijdens de match kan verzamelen en inzetten, maar deze hadden weinig invloed op het verloop van de “wedstrijd”. Nee, wederom geen geslaagd concept.

Toen ik Federation Force speelde kon ik niet anders dan constant denken: dit had een echte Metroid-game kunnen zijn. De controls zijn er, de game engine draait goed op de 3DS, de map op het onderste scherm is ideaal. Maar blijkbaar lukte het de ontwikkelaar van onder andere het briljante Luigi’s Mansion 2 niet om deze droom in vervulling te laten gaan. In de plaats daarvan kregen we deze half-geslaagde multiplayer shooter. Een jammerlijk voorval en het zoveelste genadeschot voor onze heldin in ruimtepak. Het blijft dus bij geduldig afwachten en hopen dat er iemand, in dit oneindige universum, hard aan het werken is aan een waardige opvolger die deze serie alle eer aandoet.

Metroid prime: Federation Force bij Bol.com

Metroid Prime Federation Force

4 MISSION FAILURE

Metroid Prime Federation Force is de Metroid-game that could have been. Het concept was er, maar om de één of andere reden werd er beslist om hier een multiplayer shooter van te maken. Het resultaat is een flauw afkooksel dat leuk is met vrienden, maar een bittere nasmaak in de mond van iedere fan van Samus Aran zal nalaten.

• VERHAAL 2
  • VORMGEVING 3
  • AUDIO 5