Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes

1

Na de zure pil van Metal Gear Rising, is Snake er een héél klein beetje terug in een samenraapsel van missies die een héél klein beetje een game voorstellen. Want Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes is niet de échte Metal Gear Solid 5, nee, die is genaamd Metal Gear Solid 5: Phantom Pain. Wat is Ground Zeroes dan? Wel, eigenlijk is het bedoeld als prequel, een klein lucifertje dat ons warm moet houden tot Phantom Pain op de markt is. Het moet ons bekend maken met de nieuwe Open World-gameplay. Waar de vorige games een zeer lineaire verhaallijn hadden, zal je in MGS 5 een open wereld hebben en kies je zelf hoe je doorheen het spel gaat. Hoe dat in z’n werk gaat kom je te weten in deze prequel, maar daarvoor moet je betalen. In de Playstation Store € 20, als je echt een schijfje wilt € 30 in de winkel. Maar is het dat wel waard?

Chico

Paz & Chico
MGS 5 is een vervolg op de PSP-game Metal Gear Solid: Peace Walker, de reeks van Hideo Kojima staat gekend om zijn ingewikkelde verhaallijn dus het is onbegonnen werk om hier het volledige verhaal uit te doeken te doen. Maar kort gezegd speel je met Big Boss, leider van een groep huurlingen genaamd ‘Militaires Sans Frontières’, hij probeert de locatie van Cipher te weten komen en moet daarom Paz, die meer over Cipher weet, uit een black site te halen. Chico is een voormalig kindersoldaat, ook gevangen in het kamp. Hij zat samen met Paz in dezelfde ruimte en dus ook belangrijk. Voor meer informatie over het verhaal verwijs ik je graag naar de wikipedia-pagina. Doorheen de missie kom je door Chico te weten dat Paz uitvoerig bewerkt en gemarteld werd om informatie los te krijgen. Ik had toch wel wat tijd nodig om aan te passen aan de open wereld. Er werd veel geslopen en rustig geobserveerd, de situatie goed inschatten en dan een poging wagen. Soms met succes, soms met een gigantische uitroepingsteken op m’n scherm. Ik had anderhalf uur nodig om Chico & Paz veilig op m’n helikopter te krijgen. Ennn…het was uitgespeeld. We krijgen een cutscene dat het verhaal verder brengt en that’s it. Daarna credits die langer duren dat de gameplay zelf. Dat ik pisnijdig was, is een understatement.

Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes

Doet er feitelijk niets toe
Ik was al klaar om een behoorlijk gepeperde review neer te schrijven over deze Ground Zeroes. Maar dan zag ik een heleboel schermen van wat ik allemaal unlocked had. Een heleboel extra missies en nieuwe wapens. Leuk, misschien valt dit toch nog te redden. Al snel blijkt dat de missies volledig alleenstaand zijn en allemaal binnenin hetzelfde kamp afspelen. Er wordt meer verteld over het kamp en je moet op een bepaald moment een bekend gezicht zien te redden. Allemaal goed en wel, maar het doet er feitelijk niets toe. Of ik nu deze missies volbreng of niet, het heeft helemaal geen gevolgen. Alle missies hebben een hard-modus en je wordt achteraf beoordeeld, hoe hoger je score, hoe meer extra’s je krijgt. De hardcore gamers onder ons kunnen dit wel leuk vinden, maar hoeveel mensen zullen echt die kleine missie volledig herspelen om die trofeeën binnen te halen. Zoiets hoort een leuke extra te zijn en geen daadwerkelijk deel van het spel. Wat in feite is wat ze hier proberen te doen.

4_Easy

Conclusie
Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes voelt te veel aan als een snelle manier om geld in te cashen. Eén missie van anderhalf uur is geen 20 euro waard. Akkoord, je krijgt sidemissies erbij maar eigenlijk zijn dat extra’s. In mijn ogen al een vorm van verontschuldiging, alsof ze wisten dat we niet tevreden zouden zijn met die ene missie en er dan maar snel een hoopje snel bijgooien om de speelduur te verhogen. Het percentage game-completion in de hoek als een alreeds klaargestoomd bewijs dat wij ongelijk hebben als we zeggen dat het een kort spel is, want volgens de teller je zit namelijk nog maar 30% ver. De leuke gameplay en originele sfeer maken weinig goed aan de kleine content. Mocht dit een demo van 5 euro zijn was ik tevreden, maar verpak dit niet als een volwaardige prequel. Wat niet wegneemt dat ik uitkijk naar de releasedatum van Phantom Pain, wanneer die ook moge zijn.

Share.

About Author

Davy Delbeke

Kapitein van Geekster sinds het moederschip werd gelanceerd in 2012. Voorliefde voor alles wat met Marvel en Jonathan Hickman te maken heeft. Ja, ik heb Secret Wars al gelezen en ja, die is ongelooflijk geniaal.

Reacties