Crossovers, het is iets dat steeds tot de verbeelding spreekt en al decennia lang een vast begrip is binnen langlopende franchises. Crossovers, het ultieme geschenk aan fans van het eerste uur. Deze keer eens geen Warriors-game, maar een shaken-non-stirred combo van twee kleinere reeksen binnen het Nintendoverse. Een onverwachte combinatie van de Mario & Luigi-reeks met Paper Mario leidde dan ook tot Mario & Luigi: Paper Jam Bros., een fusiegame die door fans wat argwanend onthaald werd na de bekendmaking. Is deze fusie er eentje van Gogeta-formaat? Of is het eerder een mislukte poging tot samensmelten? Hieronder komen we het te weten.

Oops, did I do that?

Ah Luigi, jij gekkerd. De besnorde goedzak kon een volledig themajaar op zijn palmares schrijven, maar zijn streken verleert hij niet. Oh, het noodlot wanneer de arme sukkelaar per abuis de hele Paper Mario-wereld ontketent uit een verloren gewaand boek in een duistere hoek van – hoe komt dat daar zelfs terecht? – Princess Peach’s Castle .

Shenanigans volgen en plotsklaps lopen er papieren doppelgängers in het Mushroom Kingdom rond! Wanneer beide Bowsers mekaar vinden, is het slechts een kwestie van tijd eer ze met gebundelde krachten beide prinsessen kidnappen. Aan Mario & Luigi om wederom het Mushroom Kingdom te doorkruisen, dat immens vervormd blijkt door de clash van de twee werelden. De wereld lijkt overgenomen door karton en het gewoonlijke duo zal de hulp nodig hebben van de papieren goedzak, om beide prinsessen te redden van beide Bowsers. Niet bijster origineel van de dubbele Bowsers, maar dat was ergens wel te verwachten.

Two’s a company, three’s a crowd

Mario & Luigi: Paper Jam Bros. ontpopt zich tot een rasechte Mario & Luigi game, met een typische opzet die we reeds kennen uit het verleden. Flauwe woordgrappen, het faux Italiaans, de soundtrack, het keert allemaal terug. Mario en Luigi, alle leveling en skills uit de vorige games vergeten, beginnen weer van level 1, om het in niet-zo-random encounters op te nemen tegen een resem baddies in turn-based combat, om zo meer ervaring te vergaren. Maar niet getreurd voor diegenen die meer Paper Mario willen zien. Vanaf het moment dat Paper Mario als derde wiel op een driewieler verschijnt, klikt alles mooi in elkaar.

mario-and-luigi-paper-jam

Doppelgänger

Het element dat zo karakteristiek is voor Paper-games, is immers ook aanwezig! Qua sfeerzetting, baddies en omgevingen voelt het bij momenten aan als een volwaardige Paper-game. Omgevingen zijn een mengeling van “real world” en “cardboard world” die ook unieke puzzle challenges opleveren. Daarnaast zitten de mooiste zaken verborgen in de details. Topmoment bijvoorbeeld waarin Paper Mario, eeuwige goedzak, zichzelf vervormt tot een papieren zakdoekje om de tranen van Luigi te deppen. De feels! Uiterst fijn om te zien dat de crossover zo ver doorgedreven wordt, tot in de kleinste details. In die zin ontpopt de mengelmoes van twee Nintendo-RPG’s zich tot een volwaardig geslaagde cocktail, volledig gebalanceerd, waar je het gevoel hebt de twee games tegelijk te kunnen spelen. Wie slechts naar één van beide op zoek is, is hier aan het verkeerde adres.

Stop, Hammertime!

De strijd gebeurt zoals gewoonlijk turn-based, waarbij de bekende blokken uit Mario & Luigi, jump-mechanieken en hamers weer hun opwachting maken. Daarnaast kan je nog steeds in de vijandige beurten, door goed getimede sprongen, met je personages aanvallen ontwijken. Daarbij komt nog dat je elk van je drie personages controleert met een andere knop. Mario bestuur je met A, Luigi met B en Paper Mario met Y. Dit vraagt bij het uitvoeren en ontwijken van enkele aanvallen wel behoorlijk wat coördinatievermogen. Zeker als je met duo- en trio-aanvallen begint te werken, die ook elk een minigame op zichzelf zijn. Speciale aanvallen zijn de bread and butter van de gameplay, die elk op hun manier een ode zijn aan het Mario-verse.

Papieren personages hebben daarbij het voordeel van “Copy”, waarbij vele papieren personages versmelten tot één buffed versie van datzelfde personage. Zo zal één papieren Bob-omb maar één keer aanvallen, maar een Copy Bob-omb (dus 6 Paper Bob-Ombs) maar liefst zes explosies in uw edele besnorde snoet lappen. Gelukkig is Paper Mario zelf in het bezit van zo’n Copyblok, wat hem dan ook meteen de kracht van onsterfelijkheid geeft, tot zijn 6 kopietjes zijn versnipperd. Want je weet wat ze zeggen: Beter zes Paper Mario’s in de strijd, dan één op de grond.

mario-and-luigi-paper-jam

Bazen als mini-games

Elke combat is uniek, in die zin dat elke vijand een unieke aanpak vereist, wat de strijd op sommige momenten erg pittig kan maken. Een Paratroopa is niet hetzelfde als een Paper Paratroopa bijvoorbeeld, en heeft zelfs andere aanvalspatronen. Baasgevechten zijn nooit hetzelfde. Daarin heeft de strijd heeft soms veel weg van een resem mini-games achter elkaar. De strijd is bewust zo fris en dynamisch mogelijk gehouden. In een wereld met zoveel duistere en apocalyptische RPG’s, kan ik dit alleen maar verwelkomen.

Cardboard Gundams

Een ander leuke gimmick is de invoering van de Papercraft Bots, waarbij je met je gigantische Papercraft Mario of Luigi het opneemt tegen een grote Papercraft Goomba, Kamek, etc. Deze sequenties zitten verweven in het verhaal en zijn een leuke pauze in de sleur/grind die sommige encounters kunnen zijn. Niet bijster uitdagend (meer een gimmick dan iets anders), maar wel erg fijn. Daarnaast kan je enkel verder door de sidequests te volbrengen waarbij je een kudde Paper Toads moet redden van de ondergang. Soms best wel frustrerend.

Er is duidelijk erg veel moeite in gestoken om het geheel van de game zo divers mogelijk te houden. Dat is eens iets anders dan drie keer na elkaar steeds dezelfde bazen te verslaan. Ik kijk naar jou, Bravely Default. Deze mix houdt Mario & Luigi: Paper Jam Bros. levendig voor een goede 15-20 uren, afhankelijk van in hoeverre je jezelf waagt aan de Hard Mode Toad Finding-missies, waar het spel vol van zit.

Neem het van me aan, Mario & Luigi: Paper Jam Bros. is een toffe, niet al te complexe J-RPG die waarlijk gewoon rustgevend om te spelen is in de chaos van andere RPG’s. Aanradertje voor de 3DS!

8.4 Top-notch JRPG

Mario & Luigi: Paper Jam Bros. is één van de betere JRPG's die er momenteel te vinden zijn op de 3DS. Onderscheidt zich door zijn unieke premisse en combineert zoals een goede cocktail letterlijk en figuurlijk het beste van verschillende werelden. De crossover waarvan je niet beseft dat je hem wou. Al had wat extra diepgang af en toe niet mis geweest.

• Story 8
  • Gameplay 9
  • Design 10