Mario Kart 8 x Animal Crossing: beestig bollen (review)

0

Afgelopen donderdag lanceerde Nintendo het tweede pakket downloadbare content voor Mario Kart 8. Wij hebben uitgetest of het nieuwe DLC-pakket je opgespaarde munten waard is!

Mario Kart 8 blijft ongetwijfeld één van de leukste spellen op de Wii U, vooral omdat Nintendo hard zijn best doet om het spel fris te houden met downloadbare content. Het eerste pakket verscheen in november en bevatte acht nieuwe banen, drie nieuwe racepersonages en nieuwe auto-onderdelen. Met de introductie van Link als speelbaar personage en nieuwe tracks in het thema van The Legend of Zelda en F-Zero begon Mario Kart 8 aan zijn nieuwe weg als een all-star Nintendo racespel.

mkac2

Het nieuwste DLC-pakket staat helemaal in het teken van Animal Crossing, het levensimulatiespel met antropomorfe dieren. De nieuwe speelbare personages zijn de Villager (mannelijke en vrouwelijke), de hond Isabelle en Dry Bowser uit de Super Mario-games. Dit keer krijgen we dus niet drie, maar in principe vier nieuwe speelbare personages. Allemaal hebben ze hun eigen unieke kreetjes en animaties, zo nemen de Animal Crossing-personages de geanimeerde bloempjes over uit hun eigen spelserie. De nieuwe personages mogen zich achter het stuur zetten van vier nieuwe voertuigen: er is de Bone Rattler motorfiets, de Streetle en de City Tripper die regelrecht uit Animal Crossing komen en de P-Wing, een glanzend nieuwe sportwagen.

De ultieme redenen om de downloadbare content aan te schaffen, zijn natuurlijk de acht nieuwe racebanen die verdeeld zijn over twee cups. De nagelnieuwe circuits zijn stuk voor stuk leuk om op te racen, met enkele duidelijke uitschieters. In tegenstelling tot de vorige DLC, zijn er geen saaie banen aanwezig zoals een oude Rainbow Road. De parcours in dit tweede pakket die uit oude Mario Kart-games komen zijn: Baby Park, een klein en simpel circuit waarin chaos en plezier onvermijdbaar is, Cheese Land met zijn vervaarlijke bochten, het dystopische Koopa City en het mooi ogende, maar niet uitdagende, Ribbon Road met rondslingerend Nintendo-speelgoed.

mkac4

De volledig nieuwe racecircuits zijn ongetwijfeld de leukste én de mooiste. Wild Woods maakt gretig gebruik van de antizwaartekrachtfunctie van de karts en is visueel een leuke afwisseling. Het Animal Crossing-circuit, voelt helaas net als het parcours uit The Legend of Zelda niet zo uitdagend aan. Maar de baan is prachtig en de seizoenen veranderen tussen speelsessie’s door. De details, zoals de bomen met voorwerpen erin en Mr. Resetti die opduikt, maken het parcours echt af. De derde nieuwe baan is Super Bell Subway, met ondergrondse metrosporen. De baan bevat verschillende, uitdagende manieren om de eindmeet te halen. Als laatste is er Big Blue, de tweede baan geïnspireerd door F-Zero en net als zijn voorganger de leukste van de hele bende. Op het circuit moeten geen rondjes gereden worden, maar moet je je weg vinden door elementen die je vertragen, spannende antizwaartekrachtstukken en een waterglijbaan.

Het tweede downloadbare pakket is nog beter dan zijn voorganger en zorgt ervoor dat Mario Kart 8 fris en leuk blijft om te spelen. Sommige banen zouden meer gebruik mogen maken van antizwaartekracht en een enkele baan is gewoonweg niet spannend genoeg, maar de indrukwekkende visuele elementen van elke baan maken dat meer dan goed. Niet alleen grafisch is elke baan een pareltje, de ondersteunde orkestrale soundtrack is een streling voor het oog. Wij bidden alvast voor Mario Kart 8 x Pokémon!

Maar wacht, de downloadbare content is nog niet alles. Met het DLC-pakket werd ook een gratis update van Mario Kart 8 uitgevoerd. Naast enkele updates onder de motorkap, is er een nieuwe spelmodus toegevoegd: de 200cc-modus. Jason testte de nieuwe spelmodus uitvoerig uit!

mkac5

“200cc was da?” hoor ik misschien al in de verte. Voor wie het niet zou weten, in Mario Kart gaat het verhogen van de difficulty gepaard met een beetje meer poeder op de baan. Sinds oudsher zijn er drie categorieën om overeen te komen met het klassieke ‘easy-medium-hard‘ model namelijk 50-,100- en 150cc. Het was dus voor iedereen een enorme verrassing toen Nintendo kwam opdagen met zijn 200cc update voor Mario Kart 8. Niemand vroeg er naar en toch, samen met de launch van de laatste DLC kwam dit er gratis en voor niets bovenop. Eerst was ik verrast, nu vraag ik me af hoe ik de hele tijd het spel heb kunnen appreciëren zonder!

Eerst wel een kleine waarschuwing: de update en installatie van de modus is volledig kosteloos, no catch. Het enige probleem is dat je deze modus enkel kan spelen indien je goud hebt gehaald op alle 150cc (‘hard’) competities. Het lijkt een snobistische move van Nintendo, bedrijf dat steeds fun voor uitdaging plaatst, maar het is een broodnodige voorwaarde. Mijn eerste gedachte was dat deze update sneller ging zijn maar niet ‘Wauw’. Bij 150cc remt niemand op degelijk niveau, dus dacht ik dat het hier hetzelfde ging zijn, maar dan spelen met iets meer grip om het op te lossen. Amai, wat was ik verkeerd…

Het gaat een PAK sneller, echt waar. Vooral als je een personage met lage topsnelheid speelt, is het verschil dag en nacht tussen 200- en 150cc. Buiten de snelheid verandert er op het eerste zicht niets, al is dit op zich even aanpassen. Het is bij de eerste bocht pas duidelijk wat de impact van de update is. Eerste Rainbow Road-kronkel en lig ik er al meteen uit, de hieropvolgende afslag mis ik ook helemaal. Ik verander van brommer, van personage, van alles. Ondanks frustratie en reflexen op scherp slaag ik er niet in op de baan te blijven, dat terwijl de AI rustig voorbij me sjeesd. Quit, terug naar hoofscherm, klaar om opnieuw mijn set-up te veranderen. Tot ik deze kleine tekst naast de beker zie staan: ‘200c  – braking is essential‘. Waarom niet? Digitale handleiding open doen om te zien welke knop remmen is, als er al eentje was voor de update. Opnieuw de piste op, eerste bocht, slide inzetten, remmen in de bocht en JAWEL HOOR.

200cc is een echte gamechanger. Zo een simpele update heeft alles veranderd. Niet alleen moet je remmen, iets dat ik dacht nooit te doen in Mario Kart, je moet ook alle parkoers opnieuw leren. Sommigen bochten pak je beter in twee keer blauwe turbo of in één oranje turbo. Overal duiken nieuwe shortcuts op aangezien de turbopaddestoel niet meer nodig is (althans daar niet) om hoeken af te snijden. Niet alleen dat, het maakt ook alles veel spannender. Door de absurde vaart van alle piloten zijn voorsprongen geen fluit waard. Een minuscuul foutje kan je meteen je plaats kosten, als niet de hele race. Een perfecte kennis van alle tracks in onmisbaar als je iets wil bereiken. Kortom, 200c is de messias voor spelers van hoog niveau dat al lang niets meer haalden uit 150cc dan nieuwe persoonlijke records. 200cc zorgt ervoor dat alles opnieuw te leren is om, dankzij die techniciteit, eindelijk het kaf en het koren een eigen discipline te geven.

Tip: Je kan remmen mid-slide zonder dat de slide geannuleerd wordt. Op Wii U tablet en controller plus speel je best met Y om gas te geven en de basis van je duim om te remmen op B. Wie met met Wiimote+ Nunchuk spelen leert het best met de tablet. Je kan met Wiimote+nunchuk combo namelijk niet remmen zonder gas te lossen, wat onmiddelijk je slide onderbreekt. Foutje van Nintendo, maar ik geef het liever meteen mee.

Mario Kart 8 x Animal Crossing DLC kost je 8 euro, koop het samen met het eerste pakket en je bent slechts 12 euro kwijt. De 200cc-modus is een gratis update.

mkac1

 

 

Update 5/05/15

Nintendo brengt een patch uit om 200cc meteen vrij te spelen na download. Wie nog geen goud heeft op alle 150cc kan op deze manier toch al genieten van de hyperactieve modus. 

90%
90%
FURIOUS

De nieuwe downloadbare content voor Mario Kart 8 is nog beter dan zijn voorganger. Het pakket bevat enkele van de tofste circuits om op te racen en is je geld meer dan waard! Nintendo gooide er de gratis 200cc-update zomaar als extraatje bij om het spel nog competitiever en uitdagender te maken. Het blijft echter wachten op een update van de Battle Modus, het enige onderdeel van Mario Kart 8 waarbij Nintendo compleet de mist ingegaan is.

  • Gameplay
    9
  • Design
    9
  • Sound
    9
  • Replayability
    9
Share.

About Author

Matti Meurisse

Tekent als het past, kijkt veel te veel films en series als het niet past en verkent ondertussen de wereld der comic books.

Reacties