Er zijn maar weinig zekerheden in het leven: de dood, de belastingen, de stakende spoorbonden… en het feit dat Wizards of the Coast begin juni traditioneel een aanslag op de portefeuilles van zijn klanten tracht te plegen. Reeds in februari kondigde de Amerikaanse producent van Magic: The Gathering aan dat hij Eternal Masters zouden uitbrengen, een set boordevol reprints van oude kaarten die over de jaren heen furore hebben gemaakt in de competitieve sferen van het spel. Nu, bijna vier maanden later, is de volledige inhoud van de set bekendgemaakt. Hoog tijd dus om daar eens een kritisch oog op te werpen. Kan deze langverwachte set de torenhoge verwachtingen inlossen?

Waarom Eternal Masters kind of a big deal is

Een nieuwe Magic-set is op zich geen groot nieuws. Vier maal per jaar krijgen de miljoenen fans van het verslavende kaartspel al een nieuwe lading kaarten om hun honger naar steeds nieuwe mogelijkheden te sussen. Je zou dus verwachten dat een set met uitsluitend reprints van oudere kaarten slechts weinigen kan bekoren. Niets is echter minder waar. Doordat Magic ondertussen meer dan 20 jaar oud is (de eerste editie verscheen in 1993), zijn veel van de oudere kaarten erg zeldzaam en gegeerd geworden. Daar zijn twee redenen voor.

Ieder weekend vinden in winkels en conventiecentra over de hele wereld Magic-toernooien plaats. In de meeste van deze toernooien mag men uitsluitend met kaarten van de laatste edities spelen. Dit doet men om het spel toegankelijk te houden voor nieuwere spelers, maar ook om iedereen ertoe aan te zetten om de nieuwste edities te blijven verzamelen. Sommige oude kaarten zijn zodanig krachtig dat, indien men ze opnieuw zou uitbrengen in een gewone set, ze deze competitie-zijde van het spel helemaal uit balans zouden brengen.

Eternal Masters Balance Jace the mind sculptor vampiric tutor

But some people just want to see the world burn. Sommige spelers verkiezen net om wél met de oudere, krachtigere kaarten, te blijven spelen. Ook voor hen bestaan er toernooien, die men met de term “Eternal” aanduidt. Op deze toernooien mogen kaarten gebruikt worden uit alle edities van het spel – inmiddels meer dan 10.000 verschillende designs. Dat opent natuurlijk tal van nieuwe mogelijkheden om sterke en leuke combinaties te vinden. Voor deze spelers is een set tjokvol met deze oude, sterke kaarten, een godsgeschenk.

Daarnaast is er nog het financiële aspect. Door de jaren heen is Magic: the Gathering uitgegroeid van een onbekend kaartspelletje voor hardcore nerds tot de grootste franchise in de offline gaming-industrie. De oplage van de allereerste edities was erg laag, waardoor veel kaarten van die sets heel erg zeldzaam zijn. Onder andere dankzij het internet is er een grote secundaire markt ontstaan waarop die kaarten vaak voor grof geld verhandeld worden. Eternal Masters biedt spelers opnieuw een kans om sommige van deze kaarten te pakken te krijgen, zonder ze individueel te moeten aankopen. Daarnaast komen er door deze set meer exemplaren in omloop, wat de marktwaarde van die kaarten een beetje drukt.

Eternal masters sinkhole sneak attack argothian enchantress

Het product

Genoeg over het waarom, laat ons een kijkje nemen naar wat deze nieuwe set ons te bieden heeft. Eternal Masters bevat 249 verschillende kaarten, die verkocht worden onder de vorm van willekeurig samengestelde booster packs. Elk van die pakjes bevat vijftien verschillende kaarten, waaronder steevast een premiumkaart met een speciale blinkende onderlaag. Verder krijg je de garantie dat iedere booster een rare of mythic rare bevat – dat zijn kaarten die doorgaans sterker en zeldzamer zijn dan de andere kaarten van de set, die dan weer als common of uncommon aangeduid worden.

ETernal Masters booster box

Voor de spelers die enkel uit zijn op de beste en duurste kaarten van het spel, wordt het openen van zo’n booster dus eigenlijk een soort loterij, waarbij je hoopt dat de doorverkoop-waarde van de kaarten die je opent, minstens even hoog ligt als de prijs van het pakje zelf. In het geval van Eternal Masters is dat geen evidente klus, vermits de boosters een MSRP hebben van om en bij de 10 euro – als je ze al kan vinden aan die prijs, vermits het aanbod bewust laag gehouden werd.

Kwestie van jullie geen valse hoop te geven: net zoals voor alle andere Magic-edities, geldt ook hier dat je het product maar beter niet koopt omwille van de waarde van de individuele kaarten. Statistisch gezien bevat slechts één op de vijf boosters een kaart die de prijs van het pakje overstijgt, en maar een handvol kaarten kunnen als echt waardevol worden bestempeld.

Eternal Masters Mana crypt force of will karakas

Maar een spel dient natuurlijk in de eerste plaats om gespeeld te worden. In het geval van Magic betekent dit dat sets speciaal ontwikkeld worden om te draften. Dit is een variant waarbij je met zes of meer spelers ieder een boosterpack opent, er één kaart uithaalt, en de rest van de kaarten doorgeeft naar de speler naast je. Dit herhaalt zich tot alle kaarten uit de boosters verdeeld zijn. In totaal worden drie boosters per spelers geopend, waarna iedereen zijn of haar deck bouwt met de kaarten die hij of zij gekozen heeft, aangevuld met basic lands. Ten slotte neem je het tegen elkaar op om te zien wie de beste strategie bijeen heeft kunnen scharrelen.

Doorheen Eternal Masters zijn verschillende thema’s terug te vinden waarmee je aan de slag kan. Zo is er bijvoorbeeld veel synergie tussen de groene en witte kaarten, die sterker worden naargelang je meer enchantments (spreuken die de regels van het spel in je voordeel aanpassen) speelt. Andere witte kaarten lenen zich dan weer prima voor een agressievere strategie, zeker in combinatie met de rode kaarten die het levenstotaal van je tegenstanders rechtstreeks aanvallen. Of je kunt blauwe en zwarte kaarten combineren om gevaarlijke creatures vanuit je graveyard (aflegstapel) in het spel te krijgen – vele beurten eerder dan wanneer je ze op de gewone manier zou proberen te spelen; deze manier van spelen wordt Reanimate genoemd. Naast deze duidelijk zichtbare thema’s zijn er echter ook nog een hele hoop subtielere combinaties waarrond je een deck kan vormen. Op die manier kan je toch aardig wat plezier blijven beleven aan de set, zelfs met één enkele doos. Gooi de kaarten weer samen, draft ze opnieuw, en de kans is groot dat iedereen een volledig nieuwe strategie ineen kan knutselen.

Hoogten en laagten

In de maanden voorafgaand aan de release van Eternal Masters, werd er binnen de Magic-scene volop gespeculeerd over welke kaarten herdrukt zouden worden. Twee zaken waren zeker: de focus zou liggen op kaarten die in competitieve Eternal decks gespeeld konden worden, maar kaarten van de zogenaamde Reserved list (een lijst van kaarten waarvan men beloofd heeft ze nooit meer te herdrukken) zouden we niet te zien krijgen. Welke kaarten hebben het uiteindelijk wél gehaald?

Vooreerst zijn er de kaarten die de fundering vormen voor de meest gespeelde Legacy- en Vintage-decks, met als belangrijkste vertegenwoordigers Swords to Plowshares, Brainstorm, Force of Will en Wasteland

Eternal Masters Swords to Plowshares Brainstorm Wasteland

Daarnaast heeft men enkele kaarten teruggebracht die wat minder populair zijn, maar die omwille van hun zeldzaamheid over de jaren heen erg duur waren geworden. Voorbeelden hiervan zijn Sinkhole, Maze of Ith en Mana CryptOok heeft men enkele bekende strategieën uitgekozen die het de afgelopen jaren goed deden op toernooien, maar waarvan enkele sleutelkaarten moeilijk te vinden waren. Zo heeft men uit het Elves-deck de kaarten Natural Order, Heritage Druid en Green Sun’s Zenith herdrukt, terwijl fans van het Death and Taxes deck nu makkelijker aan kaarten zoals Mother of Runes en Karakas kunnen komen.

Eternal Masters Natural Order Green sun's zenith mother of runes

Voor de liefhebbers van het Vintage-formaat zijn er dan weer enkele oude krachtpatsers aanwezig, die zo sterk zijn dat je ze zelf in Magics meest tolerante variant nog maar één keer mag gebruiken. Voorbeelden uit deze categorie zijn bijvoorbeeld Balance, Necropotence en Vampiric Tutor.

Leuk is ook dat veel kaarten uit de set nieuw artwork hebben gekregen, in plaats van herdrukt te worden met de art uit editie waar ze oorspronkelijk in verschenen. In veel gevallen gaat het om illustraties die nu enkel te vinden waren op zeldzame promo-versies van de kaart in kwestie, maar hier en daar worden we ook getrakteerd op een gloednieuw stukje kunst. Wie zijn decks niet alleen krachtig wil, maar ook mooi, heeft nu dus nog meer keuzemogelijkheden.

Toch lost Eternal Masters niet alle verwachtingen in. Zelfs wanneer je de Reserved List buiten beschouwing laat, zijn bepaalde kaarten waar veel spelers op zaten te wachten, onverwacht niet teruggekomen. Zo zit Rishadan Port, nochtans een integraal onderdeel van het hierboven genoemde Death and Taxesdeck niet in de set. Ook heeft men de zeldzame Imperial Recruiter, een sleutelkaart in het verder relatief betaalbare Painter-Grindstone-deck niet herdrukt, tot verbazing van velen. Daarnaast valt op dat kaarten die in Modern (een andere populaire toernooi-variant van het spel) heel populair zijn, ontbreken. Snapcaster Mage en Tarmogoyf zal je niet terugvinden in booster packs van deze set. Dat is in feite niet zo verwonderlijk. De Masters-sets zijn een jaarlijkse gewoonte geworden, en men wil natuurlijk nog een paar leuke kaarten overhouden voor de volgende edities. Toch is het vreemd dat men voor sommige strategieën gekozen heeft om alsnog een of twee sleutelkaarten niet in de set op te nemen.

ACHTSTE AFBEELDING

Een element uit de set dat er verder wat uit steekt, in negatieve zin, zijn de tien lands die twee kleuren produceren. Hier heeft men gekozen voor landjes uit een recente editie (Khans of Tarkir), die nochtans nooit gebruikt worden in de Eternal-formaten waar de set zich op concentreert. Velen hadden gehoopt op een reprint van de zogenaamd fetchlands, die toch een essentieel onderdeel zijn van de meeste Legacy en Vintage-decks. Dat was misschien wat te veel van het goede geweest, maar toch is het vreemd dat men, uit alle mogelijke landjes uit het verleden, uitgerekend deze variant in de set heeft gestopt.

Wordt iedereen nu een Eternal Master?

Rest nog de vraag of Eternal Masters erin zal slagen de populariteit van Legacy en Vintage op te krikken. In de afgelopen jaren is het aantal spelers dat aan dit soort toernooien deelneemt immers gestaag afgenomen, doordat de prijzen van bepaalde kaarten erg gestegen waren.

Ik vrees dat de set, ondanks alle goede bedoelingen, dit niet zal kunnen omkeren. Men heeft in Eternal Masters een mooie selectie gemaakt van zeldzame, sterke en waardevolle kaarten, maar het grootste obstakel blijft die dekselse Restricted List. Het zijn de kaarten op die lijst die steeds moeilijker te vinden zijn, en bijgevolg alleen maar duurder en duurder worden. Zelfs wanneer spelers via deze nieuwste set een groot deel van de nodige kaarten opnieuw kunnen verzamelen, zullen ze op een gegeven moment alsnog geconfronteerd worden met kaarten die tientallen (soms zelfs honderden!) euro kosten wanneer je ze afzonderlijk wil kopen – als het hen al lukt om iemand te vinden die de kaart in kwestie verkoopt.

Het is zelfs verre van zeker of iedereen die dat wenst zelfs de kans zal krijgen om Eternal Masters te kopen. Het product is immers niet ongelimiteerd beschikbaar. Het is dus goed mogelijk dat je over enkele weken geen boosters meer kan vinden in de winkels. De booster packs zijn daarenboven erg duur. Vraag is dus hoeveel extra kaarten er via deze weg überhaupt op de markt zullen komen.

Eternal Masters Imperial recruiter grindstone rishadan port

Het verdict

Eternal Masters is geen product voor de beginnende Magic-speler. De kaarten in de set zijn een verzameling van oude juweeltjes die nostalgie opwekken bij de doorwinterde spelers, en die veelal moeilijk te combineren zijn met de nieuwere reeksen. Door te suggereren dat deze set de “Eternal”-toernooien toegankelijker zou maken voor het grote publiek, bouwden de designers mee aan de torenhoge verwachtingen van het grote publiek, die quasi onmogelijk in te lossen waren. Toch mag het resultaat er best zijn, met aardig wat kaarten die menig speler graag aan zijn collectie zal toevoegen. Voor zij die interesse hadden in een van de hoofdthema’s die in de set aan bod komen, zal het wel degelijk een beetje eenvoudiger worden om een competitief deck samen te stellen rond die strategie. Toch zullen er altijd kaarten blijven die moeilijk te vinden zijn. Dat is nu eenmaal eigen aan een spel dat al meer dan 20 jaar bestaat.

Draften met de set belooft heel erg leuk te worden, ook al hangt daar wel een flink prijskaartje aan vast. De beste manier om van deze set te genieten, lijkt me dan ook samen met vrienden één boosterbox te kopen en die op zoveel mogelijk manieren te proberen gebruiken. Want al het gezeur over de prijs van de kaarten ten spijt, blijft Magic een erg uitdagend spel met een rijke geschiedenis. Eternal Masters biedt een unieke kans om een nauwkeurig geselecteerd stukje van die geschiedenis te herbeleven, met kaarten waar veel spelers nooit eerder mee konden experimenteren.

Dit artikel is geschreven door Tom De Decker.