Magic: The Gathering ontketent de Khans of Tarkir

2

Komende vrijdag is het weer zover: die zalige tijd van het jaar wanneer planeswalkers overal ten lande afzakken naar hun friendly local gaming store om verse boosterpacks open te scheuren als kerstkadootjes en de heerlijke geur van cardboard crack op te snuiven. Met andere woorden: de release van de nieuwste uitbreidingsset van Magic: The Gathering.

Een kleine opfrisser. Magic: The Gathering geldt als het allereerste ruilkaartspel en inspireerde onder meer het Pokemon Trading Card Game, Yu-Gi-Oh en dergelijke meer. In dit spel zijn je tegenstander en jijzelf duelerende planeswalkers die een beroep doen op machtige beesten en magische spreuken om de tegenstander een kopje kleiner te maken, wat zich in het spel vertaalt in het herleiden van het levenstotaal van je opponent van 20 naar 0. Meermaals per jaar worden uitbreidingssets uitgebracht, zodat spelers hun collega-planeswalkers op nog dodelijkere en spectaculairdere manieren kunnen aanvallen. In deze nieuwe set, Khans of Tarkir, kunnen ze daarvoor beroep doen op de vaardigheden van de vijf clans die onderling strijden om heerschappij over de wereld Tarkir.

Zoals steeds gaat het verschijnen van een nieuwe set gepaard met heel wat festiviteiten, zoals de release events, toernooien waarin je een deck samenstelt met de inhoud van boosters van de nieuwe reeks, om zo de smaak al wat te pakken te krijgen. Wat kan je verwachten van Khans of Tarkir? Yours truly ging op onderzoek uit.

Khans of Tarkir is geïnspireerd op het Mongoolse rijk van de 13e eeuw en focust zich op de vijf grote clans van Tarkir, een wereld waar de machtige draken die er ooit heer en meester waren, zijn opgejaagd en uitgestorven. Vergelijk ze met gigantische, vuurspuwende dodo’s, zo u wil. De draken zijn echter niet vergeten: iedere clan vereert op basis van zijn overtuigingen een aspect van de draak.

De Mardu Horde, die de snelheid van de draak bewonderen, wordt geleid door de orc Zurgo Helmsmasher. De snelheid en woestheid waarmee deze clan raids en blitzaanvallen uitvoert, zou Genghis Khan himself een traantje van trots doen wegpinken. Mardu-kaarten worden vaak gekenmerkt door de eigenschap “Raid”, die je spreuken krachtiger maakt als je je tegenstanders tijdens je beurt hebt aangevallen.

afbeelding 1 mardu

De badass monniken van de Jeskai Way lijken nog het meest op de Chinese kung-fu meesters. In kloosters op afgelegen bergtoppen en aan azuurblauwe meren oefenen deze mensen, djinn en efreet onder leiding van Narset hun lichaam en geest terwijl ze de draak vereren om zijn sluwheid. De eigenschap die de kaarten van de Jeskai typeert, wordt toepasselijk “Prowess” genoemd en maakt je beestjes tijdelijk sterker telkens wanneer je een spreuk speelt.

afbeelding 2 jeskai

De jagers, krijgers en sjamanen van de Temur Frontier volgen Surrak Dragonclaw, die het vel draagt van de beer die hij met zijn blote handen gedood heeft. Het zijn echte overlevers, die de koude ijsvlaktes trotseren en de draak prijzen om zijn woestheid. Go big or go home is het motto van de Temur-kaarten, die effectiever worden als je creatures beheerst met een aanvalskracht van 4 of hoger.

afbeelding 3 temur

De Sultai Brood bestaat uit laaghartig addergebroed (en dat valt vrij letterlijk te nemen). Deze Naga’s en Rakshasa’s hebben een decadent koninkrijk opgebouwd en bewonen luxueuze paleizen in de dichte jungles, waar zombies dienst doen als slaven en meubilair, of all things. In navolging van Sidisi, hun zelfverklaarde Khan, koesteren ze vooral de meedogenloosheid van de draak. De kaarten van de Sultai kosten veel resources, maar je kan ze bijzonder goedkoop spelen als je er met “Delve” kaarten uit je graveyard voor verwijdert.

afbeelding 4 sultai

Om in Tarkir te overleven moet je gehard zijn en je kameraden kunnen vertrouwen. Dat hebben de elitesoldaten van de Abzan Houses goed begrepen. Onder leiding van Anafenza doorkruisen ze de dorre woestijnen op gigantische lastdieren. Hun wapenuitrusting is gemaakt van de schubben van de uitgestorven draken, die ze bewonderen om hun uithoudingsvermogen. De strijders van de Abzan clan maken zowel zichzelf als hun kameraden sterker door de vaardigheid “Outlast”.

afbeelding 5 abzan

Tot slot maakt ook de eigenschap “Morph” weer zijn opwachting in Khans of Tarkir. De creatures met deze vaardigheid kan je verborgen spelen als een eenvoudig beestje zonder speciale karakteristieken. Voor een bepaalde prijs kan je deze creatures echter plots weer veranderen in hun ware gedaante en je tegenstander zo een onaangename verrassing bezorgen. You have activated my trap card, indeed.

Temidden van al dat geweld zijn er ook twee onverwachte bezoekers verschenen: de planeswalkers Sarkhan Vol en Sorin Markov. Beiden zijn op Tarkir aanbeland in hun zoektocht naar een eeuwenoude planeswalker, de draak Ugin. Maar waren draken op Tarkir niet uitgestorven?

Nog steeds niet enthousiast? Als deze Geekster u niet kan overtuigen, kan de trailer dat misschien wel!

Share.

About Author

Jeroen Van Heel

Cardboard cowboy, Nintendo nerd en Dr. Deathrite himself. Show your moves!

Reacties