Madden 19 review: Superbowl voor de anciens

Totaal verschillende teams voor het aanvallen, het verdedigen en het wegtrappen van de bal, wedstrijden die urenlang duren omwille van alle commerciële onderbrekingen en duizend scheidsrechters die vlaggetjes op het veld gooien wanneer ze een overtreding zien: American football is op zijn zachtst gezegd een opvallende sport. Geekster trok de virtuele oceaan over om Madden 19 aan een grondige test te onderwerpen – ook al snappen we sommige regels zélf nog niet helemaal.

Ontwikkelaar: EA Tiburon
Uitgever: EA Sports
Platform: PlayStation 4, Xbox One, pc
Aantal spelers: 1
Release: 10 augustus 2018

Reviewcopy op PS4, bekomen via de uitgever.

Terugkeer naar pc

Voor gamende fans van de NFL kwam EA Sports al met goed nieuws voor deze Madden 19: niet alleen kwam de recentste telg uit de reeks enkele weken vroeger uit in vergelijking met de vorige jaren, de franchise keert na meer dan tien jaar afwezigheid ook terug naar pc. Dat was al sinds Madden 08 geleden, want toen besloot EA om zich puur op consoles te gaan focussen omdat er ‘te veel mods’ in omloop waren voor de pc-versie van hun footballgame. Eind augustus haalde Madden 19 een eerste keer uitvoerig de media, al hing daar jammer genoeg wel een gitzwart randje aan. Na een toernooi in het Amerikaanse Jacksonvilleschoot een slechte verliezer er twee andere professionele gamers neer.

Madden 19 gameplay
Grafisch is Madden 19 echt wel een pareltje, met dank aan de Frostbite-engine.

Glorieuze graphics en gameplay

EA Tiburon heeft de Frostbite-engine duidelijk helemaal onder de knie gekregen.

Vorig jaar maakte de footballfranchise de overstap naar Frostbite, de engine van DICE die eerder al gebruikt werd voor onder andere Mirror’s Edge: Catalyst en vanaf FIFA 17. Dat leverde bij Madden 18 al de nodige verbeteringen op op het vlak van graphics en gameplay, maar het lijkt erop dat de ontwikkelaars bij EA Tiburon die engine écht wel onder de knie hebben gekregen bij het maken van Madden 19. Dit jaar kan je uit de reflecties van het zonlicht op de helmen afleiden hoe laat het is én de zweetdruppeltjes tellen die onder die helmen parelen. Voor wie het nog ietsje meer mag zijn, werd dit jaar ook gebruikgemaakt van Real Player Motion. Door de bewegingen van de echte spelers te filmen en nauwkeurig na te maken, krijgt Madden 19 er nog wat extra cachet bij. Spelers die aan de haal gaan met de bal bewegen en balanceren nu nog wat realistischer (waardoor je nu ook beide sticks moet gebruiken), waardoor de gameplay gestroomlijnder dan ooit aanvoelt.

Madden 19 touchdown
Voor het eerst sinds lang kan je opnieuw zelf een dansje kiezen na een touchdown.

Ultimate Team, jij hier?

De Ultimate Teammodus is onvermijdelijk, maar er werd wel lichtjes afgeweken van het gebruikelijke recept.

Het is ondertussen vaste kost voor iedereen die een sportgame van EA in huis haalt: vroeg of laat ontsnap je niet langer aan de Ultimate Teammodus. Ultimate Team is en blijft dan ook een belangrijk onderdeel (en vooral een niet te onderschatten bron van inkomsten) in elke EA Sportsgame, maar in Madden 19 wordt lichtjes afgeweken van het beproefde recept dat toegepast werd in eerdere versies. Zo hoef je niet langer de zogeheten contractkaartjes te gebruiken om je beste spelers aan boord te houden en kan je dankzij het trainingssysteem ook de mindere goden veel beter maken (en hen dus ook langer in je team houden, wat toch ook leuker aanvoelt dan telkens opnieuw je hele kern te vervangen wanneer je beter wordt). Naast de gebruikelijke online matchen kan je vanaf dit seizoen ook offline Solo Battles uitvechten met teams die samengesteld werden door onder andere NFL-spelers en de ontwikkelaars van het spel.

Madden 19 Ultimate Team upgrades
In Ultimate Team kan je je spelers nu ook blijven upgraden zodat ze in je team kunnen blijven.

Voor wie het allemaal wat simpeler mag en gewoon een mooie carrière in de NFL wil uitbouwen, is er uiteraard ook nog steeds de Franchisemodus. Daar kan je opnieuw kiezen tussen een carrière als coach, eigenaar of individuele speler, afhankelijk van welke touwtjes je net in handen wil nemen. Hoe dan ook kan ook deze modus op de nodige uitbreidingen rekenen. Zo zal je als coach bijvoorbeeld – naast het samenstellen van de ideale spelerskern – de juiste trainingsschema’s moeten kiezen om jouw team het beste te laten renderen. Extra nieuwigheidje dit jaar is dat de draft classes in de carrièremodi nu zelf aangepast en gedeeld kunnen worden, waardoor ook de opkomende talenten uit het college football sneller in Madden 19 zullen verschijnen – extra puntje voor realisme en diepgang dus.

Ontgoochelende sequel

Vorig jaar kreeg de reeks er plots een verhaalmodus bij in de vorm van Longshot, waarin je de jonge quarterback Devin Wade en zijn vriend Colt Cruise richting een NFL-carrière moest proberen loodsen. Die had toen niet gigantisch veel om het lijf, maar zorgde desalniettemin voor iets wat op een frisse wind leek. In Longshot: Homecoming, het vervolg dat je in Madden 19 voor de kiezen krijgt, is die frisse bries al snel veranderd in een muffe wind. De sequel bestaat immers vooral uit nutteloos aanvoelende training drills en je bent vaker toeschouwer dan deelnemer in het verhaal. Kreeg je in het eerste deel nog regelmatig de optie om je eigen antwoord te kiezen, dan zal je in dit deel vooral gewoon moeten zitten, kijken en knikken.

Madden 19 Longshot Homecoming
Devin en Colt keren terug in Longshot: Homecoming, maar een Oscar zullen ze er niet voor winnen.

Sommige sportgames raken op de menu’s niet verder dan enkele generische deuntjes en platte muziekjes, maar daar heeft Madden 19 absoluut geen last vast. EA Sports zorgt natuurlijk wel regelmatig voor strakke soundtracks, maar met namen als Post Malone, Pusha T, Nicki Minaj en Cardi B kan deze game toch wel al redelijk sterk uitpakken. In totaal staan er meer dan dertig tracks op Madden 19, maar EA liet al weten dat er tijdens het seizoen nog wel wat beats zullen bijkomen.

Goeie game, hoge instapdrempel

In conclusie lijkt Madden 19 vooral een goeie game geworden te zijn voor de anciens van de reeks. Alles ziet er nog wat gaver en gelikter uit dan vorig jaar en ook je oren worden verwend dankzij de sterke soundtrack, maar de spelmodi zelf spelen misschien toch net iets te zwaar in op terugkerende virtuele footballers. De instapdrempel voor een spel als dit blijft redelijk hoog, maar dat neemt niet weg dat iedereen er wel in zal slagen om zich te amuseren met Madden 19 – al zal je als leek soms misschien wel totaal geen idee hebben waarmee je bezig bent. Ach, zolang je die ovalen bal maar helemaal aan de overkant krijgt.

Madden 19 is te koop bij bol.com

0