Na een boerengat in een bruisende metropool getransformeerd te hebben in het originele Machi Koro, moet je in Machi Koro: Voetbal zoals de titel al doet vermoeden je eigen voetbalimperium zien op te bouwen door te investeren in onder meer supporters, spelers en infrastructuur. Scoort White Goblin Games met deze versie een hattrick of maken ze eerder een own goal door zo goed als niets te veranderen? Geekster trok het veld op en testte het voor jullie uit.

Machi Koro: Voetbal

Spelontwerp: Masao Suganuma
Uitgever: White Goblin Games, Grounding Inc.
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 8+
Speelduur: +-30 min

Reviewexemplaar verkregen via uitgever.

Heruitzending

Machi Koro voetbal gameplay

Klaar om een spelletje Machi Koro: Voetbal met drie te spelen.

Wie het originele spel gespeeld heeft, zal meteen ook alles in Machi Koro: Voetbal herkennen. Het thema van het spel is misschien iets sportiever geworden, maar de spelregels zijn zo goed als ongewijzigd gebleven. Je moet nog steeds proberen om sneller dan je tegenspelers vier grote projecten te bouwen. Dit kost uiteraard geld, wat je kan verdienen door eerst je imperium verder uit te bouwen dan de kassa, de snackbar en het trainingsveld waarmee je begint. Het grootste verschil met het originele Machi Koro is dat je een extra kaart krijgt bij de opstelling van het spel. Dankzij het trainingsveld (lees: het stadhuis uit Machi Koro: Haven) kan je indien je geen geld meer hebt elke ronde toch nog één muntje ontvangen.

Je speelt in rondes: elke ronde gooi je eerst met één dobbelsteen (maar door het bouwen van een bepaald project heb je later de keuze om al dan niet met twee dobbelstenen te gooien). Het resultaat van die worp activeert de al gebouwde kleinere projecten met hetzelfde getal op de kaart. Deze brengen je dan munten op die je kan gebruiken om nieuwe projecten te bouwen. De strategie zit hem in het kiezen in welk project je wil investeren: sommige projecten zijn duurder, maar leveren wel betere voordelen op, zoals wanneer een tegenspeler jou moet betalen. Verder zijn er niet enkel projecten die je tijdens jouw beurt kan activeren, maar ook zelfs projecten die je op basis van de worp van een tegenspeler in werking kan laten treden. Uiteraard moet je ook kiezen of je je geld wil sparen voor de grote projecten, of toch even nog snel een kleiner projectje wil neerzetten. Ten slotte zijn sommige projecten veel voordeliger om te bouwen wanneer later in het spel al minstens één speler met twee dobbelstenen mag gooien. Wanneer een speler als eerste zijn vier grote (en dure) projecten heeft gebouwd, wint die het spel.

Machi Koro voetbal imperium

Na een tijdje is je imperium al mooi gegroeid.

Op het einde van de spelregels vind je ook wel nog een variant waarbij de keuze in de kleinere projecten die je kan bouwen beperkter is, hoewel er uiteindelijk zolang de voorraad strekt nog steeds tien projecten moeten liggen die je kan opkopen. Een verdienstelijke poging, maar toch hadden wij misschien één of twee extra regels of kaarten gewenst om Machi Koro: Voetbal meer te kunnen onderscheiden van zijn voorganger.

Vormgeving

Aangezien de spelregels in Machi Koro: Voetbal dezelfde regels als in het originele spel zijn (maar dan in een nieuw jasje), is er ook niet veel veranderd aan de soorten componenten. De effecten van de kaarten, muntjes en dobbelstenen zijn dezelfde gebleven, maar het meeste ziet er nu uiteraard anders uit. Heel het spel baadt dankzij de nieuwe mooie tekeningen en de groene dobbelstenen in het leuke voetbalthema. Dit is voor voetballiefhebbers uiteraard een pluspunt. Wij moeten wel ons minpunt van de vorige keer herhalen: hoewel de doos compact is en gemakkelijk is om mee te nemen of in de kast te leggen, heb je gewoon één vakje in de doos waarin je alles moet opbergen, zodat de kans dat alles door elkaar zit wanneer je de doos opent zeker niet onbestaande is.

Machi Koro voetbal kaarten

De tekeningen op de kaarten zien er alweer leuk uit.

Machi Koro: Voetbal

Wie het originele Machi Koro al bezit of gespeeld heeft, zal niet veel nieuws ontdekken in Machi Koro: Voetbal. Dit spel lijkt vooral bedoeld voor wie de voorganger nog niet geprobeerd heeft of een grote voetbalfan is. Zij zullen hier dankzij de mooie uitwerking van het thema en de mix tussen geluk en strategie wel een leuk spel vinden dat niet veel tijd inpakt en gepast is voor spel- en voetbalfanaten van alle leeftijden.

Geïnteresseerd in Machi Koro of spellen van White Goblin Games?

7 Déjà-vu

Het snelle kaartspel Machi Koro: Voetbal brengt exact dezelfde spelregels als het originele Machi Koro, maar trekt een voetbaltenue aan voor de fans.

  • Gameplay 7
  • Vormgeving 8
  • Leerbaarheid 8
  • Opstelling 7
Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties