Lego Marvel’s Avengers is de laatste editie in de reeks Lego games van Traveller’s Tales. Fans van het Marvel Cinematic Universe kunnen in dit spel hun favoriete momenten uit een aantal van de recente Marvel-films naspelen. Hiervoor krijg je een overvloed aan unieke personages, die elk hun eigen vaardigheden hebben. Geekster mocht voor jullie de PS4-versie reviewen en kijken of de ondertussen klassieke Lego-formule nog steeds interessant is.

Story

In Lego Marvel’s Avengers herspeel je scènes uit een aantal films van het Marvel Cinematic Universe: The Avengers, The Avengers: Age of Ultron, Captain America: The First Avenger, Captain America: The Winter Soldier, Iron Man 3 en Thor: The Dark World. De leukste momenten uit de films zijn, met een vleugje humor, weer perfect nagebouwd zodat elk level zeer herkenbaar is. Jammer genoeg lijdt het spel in het begin een beetje aan een identiteitscrisis, en komen een aantal films te snel door elkaar. Je begint met de opening van Age of Ultron, om dan even naar The Avengers te gaan, gevolgd door Captain America en dan weer The Avengers. Daarna volgt het spel gelukkig trouw de chronologie van The Avengers en Age of Ultron, waardoor het verhaal ook voor zij die geen true believers zijn duidelijk wordt.  Vermoedelijk hebben ze de opening van Age of Ultron niet op de juiste plaats later in het spel gezet, omdat ze de meest recente film wilden gebruiken voor dat eerste level, maar uiteindelijk behaalt dit niet het beoogde effect.

LEGO® MARVEL's Avengers_20160124120127

Fans van de films zullen vele coole momenten herkennen tijdens het spelen.

The Winter Soldier, Iron Man 3 en The Dark World zijn eerder bonusavonturen en krijgen elk één level om drie actiemomenten uit hun verhaallijn na te bouwen. De humor in het spel is soms spot on, vooral wanneer Marvel-personages met zelfspot hun eigen films bekritiseren of als een scène uit de films met één kleine verandering grappiger wordt gemaakt. Soms wordt er echter te veel op slapstick en visuele humor gesteund, zodat gags met milkshakes, kippen of andere voorwerpen je sneller doen zuchten dan glimlachen.

Traveller’s Tales heeft de oude Lego-formule niet echt aangepast, dus voor oudgedienden is het allemaal heel herkenbaar. Elk personage-archetype heeft nog steeds zijn eigen krachten om tijdens gevechten of puzzels te gebruiken. Zo kan je alleen met Captain America’s schild bepaalde switches activeren, kan Black Widow zich verstoppen voor camera’s, vliegt Iron Man over heel het scherm terwijl hij missiles of heat beams schiet en smasht Hulk zo goed als alles. Je kan naar goede gewoonte zowel alleen als met twee spelen, en net zoals in Lego Marvel Superheroes heb je na een tijdje de keuze uit een ongelooflijk groot aantal speelbare personages, zowel heroes als villains of nevenpersonages. Na het spelen van een level en het unlocken van nieuwe personages, kan je altijd alles herspelen om de vele hidden collectibles (minikits, red bricks, personages en Stan Lee) te verzamelen en een zo hoog mogelijke score te behalen. Wie het spel voor 100 procent wil uitspelen, zal in ieder geval veel tijd nodig hebben. Jammer genoeg hebben sommige levels een paar irritante stukken, waardoor de drang om ze te herspelen niet echt groter wordt.

Cap en Natasha doen een combinatiemove.

Cap en Natasha doen een combinatiemove.

De grootste vernieuwing merk je tijdens de gevechten met hordes vijanden. Elk personage heeft immers een eigen soort finisher gekregen, waarmee je korte metten kan maken met je tegenstanders. Aan de ene kant is dit een leuke vernieuwing, maar aan de andere kant duren die finishers soms zo lang dat je bij de 100e vijand gewoon zal button mashen om iedereen sneller te kunnen verslaan en niet voor de zoveelste keer die flauwe oneliners te moeten horen. Beter uitgewerkt is het feit dat je, in plaats van een solo finisher te doen, twee personages kan laten samenwerken. Dit resulteert in een unieke move voor veel verschillende combinaties, soms helemaal uit de films gerukt. Zo reflecteert Captain America de repulsor beams van Iron Man of gooit hij Black Widow in de lucht (waarna zij iedereen neerschiet). Deze moves duren soms ook lang, maar hebben het grote voordeel dat ze meerdere vijanden tegelijk uitschakelen. Jammer genoeg zijn de boss battles niet vernieuwend, maar vormen ze nog steeds een combinatie van een paar keer de boss slaan, en dan terwijl hij zich even terugtrekt een hoop mooks uitschakelen of een bepaalde skill gebruiken.

Hoewel je tussen de levels door kan rondlopen in een aantal hub worlds, zal je dit vooral tijdens de free roaming doen. Naast het intussen minder interessante Manhattan, kan je nu ook naar kleinere werelden trekken, zoals het visueel schitterende Asgard, de boerderij van Hawkeye of de villa van Tony Stark in Malibu. De verschillende omgevingen zijn niet allemaal even interessant, maar maken de ware collectathon wat draaglijker. Bovendien zitten ze vol personages en eenvoudige side quests, zoals escort missions of races. Ze hadden het wel gemakkelijker mogen maken om terug te keren naar de Helicarrier om red bricks te kopen of je minikits te bekijken.

Niet elke hubworld is even interessant.

Niet elke hubworld is even interessant.

Graphics en Audio

Grafisch is dit één van de beste Lego-games ooit. Omdat de films trouw zijn nagebouwd, zijn niet alle omgevingen even interessant of kleurrijk, maar krijg je soms wel pareltjes zoals Asgard of het vechten met Thor en Hulk bovenop een Leviathan, terwijl New York door de Chitauri aangevallen wordt.

Qua muziek worden de soundtracks uit de films gebruikt, wat betekent dat je na het spelen nog dagenlang het catchy hoofdthema van meestercomponist Alan Silvestri zal neuriën. De dialogen zijn rechtstreeks uit de film overgenomen, dus klinken alle personages vertrouwd. Clark Gregg en Cobie Smulders hebben daarnaast ook een aantal nieuwe dialogen, tutorial messages en oneliners ingesproken als Phil Coulson en Maria Hill. Gregg is even enthousiast als altijd, maar Smulders klinkt soms alsof ze zich aan het vervelen is.

en als ze de originele stemmen niet hebben, word je blootgesteld aan een boel overacting.

En als ze de originele stemmen niet hebben, word je blootgesteld aan een boel overacting.

Een van de grootste problemen in het spel zit echter in de balans van het geluid. De persoon die verantwoordelijk was voor het volume tijdens het spelen verdient het om met Mjolnir bewerkt te worden. De dialogen van de films zijn zoals gezegd linea recta in dit spel geplaatst, maar er moet toch iets fout zijn gelopen bij de transfer. Soms zijn ze veel te stil of komt de passie en humor uit de films helemaal niet naar boven en klinkt het allemaal heel saai. Stille dialogen zijn doorheen het hele spel een groot probleem, en bij momenten heb je echt de ondertiteling nodig om te weten wat er gezegd wordt, waardoor je al snel het volume van je televisie wilt verhogen. Jammer genoeg zal je dan een minuutje later echter je oren moeten bedekken bij een geluidsexplosie tijdens actiemomenten of als je een level hebt uitgespeeld. En als je dan het volume weer verlaagt, kan je vervolgens de dialogen weer niet meer horen. Akkoord dat het in 2005 bij Lego Star Wars nog geen prioriteit was, maar dat je anno 2016 na talloze andere Lego-games alleen maar een algemene optie voor het geluidsvolume aanbiedt, en geen keuze geeft tussen sound effects volume, music volume en dialogue volume, is een grote lacune.

Hulk wants to SMASH bad volume balance.

Hulk want SMASH bad volume balance.

Conclusie

Naast de geluidsproblemen is het grootste probleem met Lego Marvel’s Avengers dat we het allemaal al meer dan eens gezien hebben. Is het daarom een slecht spel? Nee, maar wel more of the same, zonder veel vernieuwing. Fans van het Marvel Cinematic Universe of jongere gamers, die nog niet veel Lego-games hebben gespeeld, zullen misschien wel genieten van dit spel, maar zij die al te veel Lego-games hebben gespeeld, kunnen zich beter laten invriezen tot de Lego-games echt innovatief worden.

6.7 more of the same

Lego Marvel’s Avengers is een degelijk spel, maar kan niet echt baanbrekend genoemd worden. De Marvel-films werden allemaal vakkundig en getrouw nagebouwd, wat voor fans een extra reden kan zijn om dit spel te kopen. Te weinig innovaties qua gameplay en heel merkbare geluidsproblemen zorgen er echter voor dat het spel uiteindelijk niet voldoet en we op onze honger blijven zitten.

• Story 7.5
  • Gameplay 7
  • Design 7.5