LEGO vertaalt de ene franchise na de andere in plastieke en digitale blokken. Zijn we voorbij het hoogtepunt van de LEGO games met LEGO Jurassic World, dat alle Jurassic Park-films plastificeert?

Helemaal niet! LEGO games zijn talrijk. Star Wars, Harry Potter, Marvel, DC, Indiana Jones en The Lord of the Rings: allemaal kregen ze al hun eigen digitale LEGO-versie, naast fysieke LEGO sets. Stuk voor stuk erg leuke games, maar je kan je afvragen wanneer het te veel wordt. Na hun nieuwste, LEGO Jurassic World, onder de loep te nemen zijn we ervan overtuigd dat het spelletjesconcept nog niet opgedroogd is. De opzet blijft simpel: je doorspeelt het bronnenmateriaal met zo goed als alle personages die aan bod komen in de film. Elke figuur heeft eigen specialiteiten om simpele puzzels op te lossen. Alles wat uit LEGO lijkt gemaakt te zijn, kan kapot (inclusief vijanden) of is om te bouwen als onderdeel van een puzzel. Het geheel is doorspekt met droge humor, die ondertussen karakteristiek geworden is voor de games.

LEGO Jurassic World bouwt verder op deze formule, met enkele aanpassingen op het vlak van de speelbare personages. De karakters zijn onderverdeeld in verschillende soorten: de kinderen kunnen door kleine gaten, paleontologen kunnen botten opgraven, jagers kunnen schieten en sporen volgen, zoölogen kunnen in dino-uitwerpselen rondneuzen,… Net zoals in andere LEGO games, zijn er speelbare personages in overvloed, elk denkbaar personage uit de Jurassic Park-films is in LEGO-vorm gegoten. En het leukste van allemaal? De dinosauriërs kun je ook besturen en ze hebben allemaal een eigen functie. Zo kan een velicoraptor sporen volgen en een triceratops rotsen vernietigen.legojw1Het vechten uit de vorige LEGO games wordt grotendeels achterwege gelaten. Als er al gevochten moet worden, is dat meestal dinosaurus versus dinosaurus. Dat gebeurt slechts sporadisch, zo blijft het spannend en leuk, in tegenstelling tot het afweren van velicoraptors die je aanvallen doorheen het spel. Na de 20ste keer hadden we ook wel genoeg van de juiste knoppencombinatie’s in te drukken. Gelukkig wordt die herhaling gebalanceerd door de gevechten filmisch in beeld te brengen. Net als bij spannende achtervolgingen, neemt de camera dan een andere hoek in en waan je jezelf in een plastieke dinofilm.

legojw2Audiovisueel is de game schatplichtig aan andere spellen uit de LEGO-reeks. Een semi-realistische wereld wordt gecombineerd met LEGO-steentjes, die vernietigbaar zijn. Voor wie het niet gewend is, kan de combinatie vreemd lijken, maar het werkt perfect. Grafisch is het allemaal dik in orde, maar helaas doet de camera soms gek tijdens het spelen. Het spel staat bol van de visuele humor en de mannetjes durven geregeld eens droge opmerkingen te maken. De eerste LEGO games waren bevolkt door doofstomme figuurtjes, deze keer werden de stemmen uit de films gebruikt voor de cutscenes. Het werkt allemaal wonderwel. Een leuke toevoeging in de laatste verhaallijn, is dat figuurtjes tijdens het spel zelf ook zitten te babbelen. En de fantastische filmmuziek ondersteunt het geheel perfect.

De vier films worden op een krachtige manier vertaald naar spelvorm. De films zijn onderverdeeld in verschillende segmenten. Hoewel ze allemaal dezelfde blauwdruk delen, zijn de vier speelbare films erg verschillend. Het wordt nooit saai of herhalend want de omgevingen zijn divers (van je typische jungle, tot een post-apocalyptisch woud, tot San Diego en uiteindelijk een afgewerkt park in de laatste film) en je staat telkens voor andere uitdagingen, die de vaardigheden van je personages goed benutten. Wij nemen graag onze tijd in een wereld vol vernietigbare LEGO, dus na een goeie acht uur rolde de laatste aftiteling op het scherm. Na het verhaal zaten we echter maar aan 30% van het gehele spel. Er zijn natuurlijk nog tal van verborgen voorwerpen te verzamelen en gouden stenen te verdienen. Hiervoor moet je duiken in de onoverzichtelijke kaart en de levels opnieuw spelen, om met je andere personages op punten te geraken waar het voordien niet lukte om te geraken. Ons zal het alleszins nog een eeuwigheid zoet houden!

Gespeeld op de Wii U, ook speelbaar op elke andere denkbare console.legojw3

83%
83%
Dinotastisch

Als je fan bent van de Jurassic Park-reeks, is dit een no brainer, al zeker omdat het geheel overgoten is met die typische LEGO-charme. Als liefhebber van de LEGO games zul je dit spel zeker kunnen smaken, omdat het wat variatie brengt op het concept. LEGO Jurassic World is zeker niet de beste game uit de reeks, maar toont wel dat TT Games nog steeds perfect vermakelijke spellen kan afleveren in een genre dat ze zelf uitgevonden hebben.

• verhaal
    8
  • gameplay