Wat lang geleden begon als een eenvoudige mix van Disney en Final Fantasy, is ondertussen uitgegroeid tot een bijna onoverzichtelijke saga, verspreid over meerdere consoles. De laatste jaren worden de Kingdom Hearts-games dan ook door Square Enix in collecties heruitgegeven, zodat je ze op eenzelfde consolefamilie zou kunnen (her)spelen. Achter de gigantische titel verschuilen zich de laatste elementen van de Reconnect-campagne, een poging om ons klaar te stomen voor Kingdom Hearts 3. Concreet krijg je twee games en één animatiefilm om er weer helemaal in te komen en de overvloed aan (soms heel vergezochte) verhaalelementen van deze reeks te begrijpen. Geeft Kingdom Hearts HD 2.8 je alle info die je nodig hebt voor je aan het laatste spel kan beginnen, en is het het spelen en kijken waard? Geekster trok veel te grote schoenen aan en testte het voor jullie uit.

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue

Ontwikkelaar: Square Enix
Uitgever: Square Enix
Platform: PS4
Aantal spelers: 1
Release: 24 januari 2017
Reviewcopy op PS4 bekomen via de uitgever.

Kingdom Hearts 0.2 Birth by Sleep – A fragmentary passage

Dit spel is waarschijnlijk dé reden waarom je als fan deze collectie zou kopen: nieuwe content met dezelfde engine waarop Kingdom Hearts 3 ook zal draaien, en een brug tussen Birth By Sleep en KH3. A fragmentary passage toont ons wat er met Aqua gebeurde nadat ze in de finale van BBS vast kwam te zitten in The Realm of Darkness, geeft het einde van Kingdom Hearts iets meer context en verbindt dan het einde van Dream Drop Distance meteen aan Kingdom Hearts 3. Deze bruggen met de andere games krijgen zelfs meer aandacht dan de tocht van Aqua, die vol twijfels zit en haar motivatie moet terugvinden om de duisternis niet in haar hart toe te laten. Om spoilers met de andere games te vermijden, speel je dit onderdeel wel best pas als laatste. Het is in ieder geval een leuke toevoeging aan de Kingdom Hearts-saga, maar noodzakelijk om Kingdom Hearts 3 te begrijpen lijkt het ons niet.

Kingdom Hearts 0.2 Aqua

Aqua op zoek naar zichzelf

0.2 speelt best vlot, en toont dat de Kingdom Hearts-speelstijl de overgang naar de nieuwe generatie kan maken. Veel vernieuwingen zijn er niet, maar alles komt mooi samen. Zo is er een Flowmotion Attack en keren Shotlock en Command Styles terug uit Birth By Sleep. Je kan magie gebruiken terwijl je beweegt en ook de aerial recovery is terug. De grote mobiliteit en de mogelijkheid om je snel doorheen de werelden te verplaatsen maken ook een triomfantelijke terugkeer (zeker na de soms onbestuurbare momenten uit Dream Drop Distance). Aan de andere kant word je wel nog steeds geplaagd door dezelfde camera-problemen die al sinds het eerste spel de serie teisteren.

Kingdom Hearts 0.2 combat

De gameplay zal meteen vertrouwd aanvoelen.

Hoewel je op een paar uur al doorheen het verhaal bent, is er daarnaast toch iets meer te beleven. Het spel zit vol met uitdagingen, zoals vijftig vijanden met fire magic verslaan of een geheime locatie vinden, die dan voor beloningen zorgen en die achievement hunters wel zullen bekoren. Jammer genoeg zijn de beloningen enkel cosmetische updates voor Aqua. Wie echter Pretty Princess Dress-Up Kingdom Hearts Edition wil spelen en Aqua met kattenoren of lichtgevende vleugels wil zien, kan hier waarschijnlijk veel extra plezier aan beleven. Daarnaast zijn er verschillende moeilijkheidsgraden en zelfs een new game plus mode, waarin je je kan wagen aan een best moeilijke secret boss rush.

Kingdom Hearts 0.2 wardrobe

De keuze tussen een trofee en zelfrespect.

Grafisch heeft de reeks een duidelijke upgrade ondergaan. Aqua ziet er veel beter uit dan op de psp, en de effecten van onder meer magie zijn mooi gedaan. Kingdom Hearts is nooit de meest fotorealistische reeks geweest, maar de mix van cartoon en 3D komt ook in de nieuwe generatie redelijk goed tot zijn recht (hoewel je er tijdens de cutscenes op het einde even aan zal moeten wennen). De verschillende werelden hebben elk hun eigen, mooie visuele stijl, maar voelen ondanks (of wegens) hun omvang soms wel wat leeg aan. Jammer genoeg kan ook de voice acting ons niet altijd echt overtuigen. Gelukkig is Yoko Shimomura alweer van de partij voor de muziek.

Kingdom Hearts: Dream Drop Distance HD

Ook op de 3DS konden we de laatste jaren een Kingdom Hearts-game spelen, en nu is de remake beschikbaar in deze collectie. Dream Drop Distance is een direct vervolg op Kingdom Hearts 2 en verbindt dit met Kingdom Hearts 3. Sora en Riku moeten om zich voor te bereiden op hun strijd tegen Xehanort het Mark of Mastery-examen voltooien en de rang van Keyblade Masters bereiken. Hiervoor worden ze naar een aantal slapende werelden gestuurd alwaar ze moeten pogen elke wereld terug wakker te maken. Er zijn echter ook een aantal onvoorziene problemen, zoals het terug opduiken van bepaalde vijanden en de eeuwige dreiging van de duisternis. Qua verhaal is Dream Drop Distance al niet het beste en moet het ook onderdoen voor de andere episodes uit de reeks. Het begin mag dan redelijk eenvoudig zijn, eens voorbij halfweg is het opnieuw een ware hersenkluts. Sora lijkt soms zijn karakteristiek optimisme iets teveel ingeruild te hebben voor naïviteit of pure domheid, en uiteindelijk missen we Donald en Goofy toch te veel (zeker in het eerste deel van het spel).

Kingdom Hearts HD 2.8 DDD spirits

Waar zijn Donald en Goofy als je hen nodig hebt?

Op gameplay-vlak is er niet zoveel veranderd, buiten dat de touch controls aangepast zijn en je nu uiteraard geen tweede scherm hebt. Dit betekent dat dit spel alle positieve en negatieve elementen van de originele versie heeft. Het is nog steeds een leuk Kingdom Hearts-spel, dus wie graag in een 3D-wereld rondloopt en met een grote sleutel op vijanden slaat zal zich hiermee amuseren. Naast je gewone aanval kan je in dit spel verschillende soorten speciale aanvallen of magie in een deck oplijsten. Tijdens de gevechten werken deze acties uit je deck dan met een cooldown. Via Reality Shift kan je verder nog, naargelang de wereld waarin je je bevindt, heel gemakkelijk je vijanden uitschakelen. Je twee sidekicks zijn deze keer niet Donald, Goofy of een of ander Disney-personage, maar eerder twee spirits die je zelf moet maken met materialen die je van vijanden krijgt (en die kopies van die vijanden zijn) en die je kan trainen. Het pokémon-achtige aspect hiervan wordt aangevuld met het feit dat elke spirit verschillende abilities aan Sora of Riku kan geven en ook samen met hen een unieke grote aanval kan uitvoeren. Je hebt veel mogelijkheden, en dit zorgt ervoor dat de meeste gevechten jammer genoeg vaak weinig tot geen uitdaging bevatten.

Kingdom Hearts 2.8 DDD drop

Je kan telkens slechts beperkte tijd met elk personage spelen.

Je speelt afwisselend met Sora of Riku, maar moet na een tijdje naar het andere personage wisselen, oftewel droppen, als je drop-meter op is. Als dit gebeurt in het midden van een gevecht, pech, instant coma. Als dit gebeurt in het midden (of bijna op het einde) van een baasgevecht, extra veel pech, want dan mag je als je even later terugkomt naar dat personage heel het gevecht opnieuw doen. In de loop van het spel krijg je wel mogelijkheden om het droppen zolang mogelijk uit te stellen, maar uiteindelijk is deze mechanic niet zozeer vernieuwend als wel irritant. Dankzij de Flowmotion controls en attacks heb je meer mobiliteit dan ooit en kan je (in theorie) snel doorheen elk aspect van elke wereld reizen, waardoor bijvoorbeeld geen enkele plek of schatkist onbereikbaar is, zelfs vanaf de eerste wereld al. Jammer genoeg kan het spel hierdoor soms wat onbestuurbaar worden of kan je Flowmotion activeren zonder dat je dat eigenlijk wou, wat zeker tijdens gevechten irritant kan zijn. Er zijn ten slotte geen Gummi Ships meer, maar je valt letterlijk (nog een soort drop) in een nieuwe wereld, een minigame dat niet zo interessant is als de Gummi Ship Missions uit KH2.

Kingdom Hearts 2.8 DDD world drop

Per wereld moet je twee zulke drops doen, en hoe sneller ze voorbij gaan, hoe beter.

Als je beseft dat dit spel een remake is van een 3DS-spel, kan je niet anders dan de makers bewonderen. Het behaalt uiteraard niet het niveau van 0.2, maar ziet er toch scherp en mooi uit in vergelijking met de vorige versie. Het spel heeft wel nog steeds dezelfde soms vreselijke kleurenclash in het design van je spirits en de vijanden, en er zitten permanent zwarte balken rond je scherm. Het geluid en de muziek van Shimomura klinken goed, hoewel zoals altijd de voice acting van de hoofdpersonages in veel gevallen moet onderdoen voor die van de Disney-figuren. De verschillende werelden in dit spel zijn zeer groot, maar dit kan er wel voor zorgen dat ze soms wat leeg lijken.

Kingdom Hearts χ Back Cover

Veel wereldschokkende dingen zal je op het uur dat Back Cover duurt niet leren, want het grootste deel van deze animatiefilm bestaat uit conversaties tussen de personages over wie van hen een verrader is en welke geheime opdracht ze gekregen hebben. Als extra animatiefilm ziet Back Cover er mooi uit en past hij perfect in het Kingdom Hearts-universum, maar wordt ook dit extraatje geteisterd door zwarte randen. De leuke muziek is zoals altijd van Shimomura en ook de voice acting is zeker niet slecht. Vooral Ray Chase kan zich als de Master goed amuseren met zijn rol tegenover de (door het verhaal bepaalde) veel stijvere leerlingen.

Kingdom Hearts X Back Cover

Vergeet Sora en Riku even. Laat Xehanort maar voor wat hij is. De geschiedenis van één van de meest mysterieuze elementen van de Kingdom Hearts-mythos, de Keyblade War, werd uitgelegd in Kingdom Hearts χ via je favoriete internetbrowser, tablet of smartphone. Lang geleden waren alle werelden immers één, maar was er toch de vrees dat het ooit gedaan zou zijn met in vrede te leven. Wanneer de mysterieuze Master of Masters aan zijn zes leerlingen (of Foretellers) elk een geheime opdracht geeft en dan verdwijnt, moeten de vijf van hen die elk een kopie van het Book of Prophecies hebben gekregen, proberen om de komende duisternis tegen te houden (de zesde leerling is ook verdwenen). De Master heeft voor zijn verdwijning ook echter laten vallen dat er een verrader onder hen is, wat voor de nodige spanningen zorgt. In Kingdom Hearts χ behoorde je toe aan de factie van een van deze vijf Foretellers, en Back Cover geeft aan dit verhaal meer achtergrondinformatie. Een soort achter-de-schermen van Kingdom Hearts χ dus.

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue verdict

Kingdom Hearts HD 2.8 is een leuke, maar niet echt noodzakelijke aanvulling aan je Kingdom Hearts-collectie. A fragmentary passage zal je zo een 3 tot 4 uur kunnen bekoren, Dream Drop Distance HD een goede twintig uur, en Back Cover ongeveer een uurtje. A fragmentary passage is een korte en krachtige bonus episode die er goed uitziet en vlot speelt. De remake van Dream Drop Distance ziet er mooi uit, maar bevat geen nieuwe elementen om de fans die het spel al op 3DS hebben nog eens te overtuigen het te kopen. Ten slotte, is ook Back Cover wel een leuke film, maar zal je best zonder kunnen. Je zal je met dit alles amuseren, maar noodzakelijk om het verhaal van KH3 te begrijpen lijkt deze collectie ons niet, vooral als je beseft dat ze in Kingdom Hearts-spelletjes graag alles duizend keer uitleggen indien nodig. Daarom is deze collectie enkel nuttig voor wie echt benieuwd is naar hoe KH3 zou moeten spelen of wie Dream Drop Distance niet op 3DS heeft.

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue bij bol.com

De Geekster reviewscoregids

7 Extraatje

Kingdom Hearts HD 2.8 biedt je een leuk nieuw avontuur, een mooie remake van een spel op de 3DS en een toffe, korte animatiefilm. Hiermee zou je je moeten kunnen voorbereiden op Kingdom Hearts 3. In dat opzicht is het een leuke collectie en herhalingscursus, maar aan de andere kant is ze niet helemaal noodzakelijk om alles in de serie te kunnen begrijpen.

• Vormgeving 8
  • Audio 7
  • Gameplay 8