Kemet: Eeuwenoude strijd! (review)

0

Ooit afgevraagd hoe er in het oude Egypte strijd gevoerd werd? Wel, Kemet heeft er een antwoord op. In de vorm van een berijdbare schorpioen, gigantische scarabee, machtige sfinx en dergelijke mythische wezens is oorlog nog nooit zo episch geweest. Misschien niet meteen de meest realistische weergave, maar zeker en vast de meest memorabele!

Kemet is een spel voor 2 tot 5 spelers vanaf 13 jaar, maar wordt best toch met meer dan 2 personen gespeeld. Je neemt het tegen elkaar op om zo snel mogelijk 8 of 10 punten te verzamelen, afhankelijk van hoe lang je wilt spelen (de speelduur varieert van 90 tot 120 minuten). Uiteraard zijn er verschillende mogelijkheden om aan deze punten te komen.

Om te beginnen beschikt elke speler over 3 piramides die opgeleveld kunnen worden en wanneer deze het maximum bereiken (level 4), leveren ze 1 tijdelijk punt op. Waarom tijdelijk? Omdat er zal gevochten worden verdorie!
Een andere manier is om met de eigen troepen strategische locaties op het bord te bezetten. Afhankelijk van het aantal spelers zullen er verschillende tempels beschikbaar zijn. Deze leveren opnieuw een tijdelijk punt op wanneer ze ingenomen worden, maar als je op het einde van een ronde er 2 controleert, dan wordt er een permanent punt uitgereikt.

Als derde optie is er natuurlijk de mogelijkheid om voor je punten te vechten. Wanneer je een gevecht wint, krijg je onmiddellijk een permanent punt. Als dit er echter voor zorgde dat je een tempel of piramide innam van een andere speler, steel je onmiddellijk ook zijn/haar tijdelijk punt. Deze gevechten worden beslecht door middel van kaarten en dus geen dobbelstenen, wat in mijn ogen altijd een voordeel is. Iedereen beschikt over dezelfde 6 battle cards, dus hier moet zeer strategisch mee omgegaan worden. Om een gevecht te beslissen kiezen beide partijen 2 van hun kaarten, waarvan er 1 naar de discard pile gaat en de andere effectief gebruikt wordt. De getallen op de kaarten worden dan bij de troepenaantallen opgeteld en dit zal de winnaar bepalen. Deze kaarten tonen ook aan hoeveel soldaten er na de strijd sneuvelen.
Tenslotte zijn er nog de ontwikkelingstegels. Deze variëren sterk en leveren verscheidene voordelen op of kunnen ook gekocht worden voor een overwinningspunt. Zij vormen eigenlijk het hart van dit spel. Als je de juiste combinaties kunt vinden in deze tegels, zal je het je tegenstanders knap lastig kunnen maken.

Hoe deze acties nu precies verlopen zal elke speler voor zich moeten plannen op zijn/haar player board. Hier staan 9 mogelijke acties op afgebeeld, maar ieder beschikt maar over 5 actiefiches. Opnieuw zullen er dus keuzes moeten gemaakt worden. Wie hier het efficiëntste mee kan omspringen zal ook een stapje voor hebben op de tegenstand. Bovendien staat er bovenaan op deze kaart de prayer points track. Hiermee zullen de spelers al hun acties bekostigen en is het dus ook belangrijk om er extra van te verzamelen.

Vormgeving

Overproduced is het eerste woord dat in mij opkomt, maar daar ga je me niet over horen klagen. Kemet ziet er fenomenaal uit. Alle miniaturen zijn ongelooflijk gedetailleerd en zeer functioneel. Niets is veel te groot of te klein gemaakt, alles past perfect op het bord.

Het bord zelf is wel redelijk aan de grote kant, maar dit zorgt er voor dat alles duidelijk en overzichtelijk is. Het artwork is van zeer hoge kwaliteit en geeft toch dat ietsje extra. Alle kaarten en tegels zijn ook tot in de puntjes afgewerkt en dragen zeer goed bij tot de sfeer van dit spel.

Leerbaarheid

Voor nieuwe spelers kan dit spel er best intimiderend uitzien. De hoeveelheid aan acties en de verschillende tegels vooral, zorgen er voor dat dit spel wel een leercurve heeft. Het is zeker geen moeilijk spel wat de regels betreft, maar diegenen die het spel al kennen hebben zeker een streepje voor. Mocht je ook ervaring uit andere strategische wargames hebben (en nee, hiermee bedoel ik niet Risk), zal dit zeker helpen.

Opstelling

Door de vele onderdelen dat dit spel rijk is, ben je wel even zoet om alles op te stellen. Vooral alle tegels sorteren en openleggen in de juiste volgorde vraagt wel even werk. Om het spel makkelijk te laten verlopen, plaats je deze best volgens level en kleur naast elkaar. Maar eens je het eindresultaat ziet, gaat de voldoening groot zijn.

88%
88%
Subliem

De eenvoudige spelregels, de vele mogelijkheden, de fantastische miniaturen en het prachtige artwork maken Kemet tot één van de must-have klassiekers binnen het genre. Voor fans van strategische oorlogsspellen is dit er zeker een die je moet gespeeld hebben. Alles is perfect gebalanceerd, het bord is geniaal ontworpen en er zijn verschillende routes naar de overwinning. Veel pracht en praal, maar met een steengoede game erbovenop.

10
  • Vormgeving
    10