Eind 2015 belandde Just Cause 3 in de winkelrekken, een game die we toen ook al bespraken en een redelijk mooie score mochten toekennen, ondanks de gebreken waarmee het spel te kampen had. Zo was ons tochtje doorheen het mediterraanse eiland Medici best wel aangenaam te noemen en vonden we het best amusant om die dekselse generaal Di Ravello van de macht te verdrijven, maar de plotse framerate drops en vooral de gigantisch lange laadtijden zorgden toen voor de nodige ergernis. Met Just Cause 3 Gold Edition krijgen consolegamers nu echter nog eens dezelfde versie van het spel in hun handen, maar krijgen ze er plotsklaps wel alle beschikbare DLC en enkele leuke extraatjes bij. Goed genoeg voor een nieuw uitstapje met Rico Rodriguez richting Medici? Dat lees je hieronder!

Just Cause 3 Gold Edition

Ontwikkelaar: Avalanche Studios
Uitgever: Square Enix
Platform: PlayStation 4, Xbox One
Aantal spelers: 1
Release: 7 april 2017

Reviewcopy op PS4, bekomen via uitgever.

Ter land, ter zee en in de lucht

Wie Just Cause 3 anderhalf jaartje geleden wel kon pruimen maar sindsdien niet meer omgekeken heeft naar het spel, kan zich aan wat nieuw speelgoed verwachten in deze Just Cause 3 Gold Edition. Ben je echter van het type dat ook de DLC meegegrist heeft, dan is er voor jou helaas niet veel nieuws onder de zon in deze versie. De drie DLC-missiepakketten die sinds de release tot nu uitgekomen zijn, zitten immers integraal in deze Gold Edition. Voor wie Rico Rodriguez en zijn maatjes uit het oog verloren is sinds eind 2015: het gaat hier om de Air, Land & Sea expansion (ter land, ter zee en in de lucht, quoi) die Square Enix en Avalanche Studios inmiddels op het publiek losgelaten hebben. Enig nadeel: als je een pc-gamer bent, kan je op je kin kloppen wat betreft de Gold Edition. Deze versie is immers enkel fysiek verkrijgbaar, en enkel op PlayStation 4 en Xbox One.

Just Cause 3 Gold Edition Contents

Een overzichtje van wat je mag verwachten in Just Cause 3 Gold Edition.

De DLC-uitbreidingen schotelen je enkele nieuwe missies voor, en die zijn elk gericht op een nieuwe miniverhaallijn in Just Cause 3 Gold Edition. Zo laat Sky Fortress je door de lucht klieven met een geüpgradede versie van je bekende wingsuit, waardoor je nu eigenlijk met een soort bewapende jetpack op je rug zit. Die zal je ook echt nodig hebben, want in deze DLC krijg je te maken met enkele drones en een heus luchtschip die het fameuze Bavarium willen ontginnen en het niet leuk vinden dat jij dat wil verhinderen. Mech Land Assault dompelt je dan weer onder in de strijd tegen de Black Hand, en zet je op weg met een speciaal Bavarium-geweer dat ervoor zorgt dat je de schilden van de Mechs kan uitschakelen. Wie tot slot ook nog als een echte waterrat Bavarium Sea Heist wil aanpakken, mag een geheime basis gaan infiltreren om een gevaarlijk wapen te gaan uitschakelen. Voor dat laatste missiepakketje krijg je overigens een nieuwe raketboot ter beschikking – best wel handig. Bovendien worden de nieuwe verhaallijnen ook in comic-stijl aan je voorgesteld. Een artistiek toevoeginkje dat de klassieke cutscènes vervangt en misschien niet helemaal bij het spel lijkt te passen, maar ach, daar storen we ons nu ook weer niet té hard aan natuurlijk.

Just Cause 3 Gold Edition Sky Fortress

Dankzij de Sky Fortress-DLC vlieg je nu ook naar ongekende hoogtes met je wingsuit.

Extra vuurkracht

Een extra handigheidje aan deze verhaal-DLC: de upgrades die je erdoor verdient – de jetpack annex wingsuit, het Bavarium-geweer en de raketboot – neem je ook gewoon mee in je free roam doorheen Medici. Het kan je maar helpen om de wrede dictator Di Ravello en zijn troepen de grond mee in te boren, indien je het basisspel nog niet zou hebben uitgespeeld. Wat je er nog bij krijgt naast die missies ter land, ter zee en in de lucht, is een boel andere bijkomende vuurkracht voor Rico en zijn rebellen. Het Weaponized Vehicle Pack laat je toe om op je voertuigen ook extra wapens te voorzien, het Explosive Weapon Pack zorgt ervoor dat je alles en iedereen nog net dat tikje spectaculairder kan opblazen, en de Kousava Rifle geeft je een nieuw krachtig wapen om je special slot mee te vullen. En voor wie al dat geweld nog niet goed genoeg vindt: Just Cause 3 Gold Edition geeft je meteen ook toegang tot de Reaper Missile Mech. Als je met heel die hoop wapens nog niet voor het einde van een dictatoriaal regime kan zorgen, zal het er nooit van komen.

Just Cause 3 Gold Edition Bavarium Sea Heist

Met de Bavarium Sea Heist-DLC mag je ook op het water nog een boel gaan opblazen.

Goud waard?

Enkele technische mankementjes – denk maar terug aan die véél te lange laadtijden, vervelende glitches en framerate drops waar het spel bij zijn release onder te lijden had – lijken intussen (deels) gepatcht te zijn voor Just Cause 3 Gold Edition. Vergis je niet, op sommige momenten zal je nog wel wat krachttermen richting je console (sorry, beste pc-gamers!) gooien omdat het spel de bal laat vallen, want niet álle zorgen zijn verdwenen. De laadschermen tijdens het spelen gaan al een tikje sneller, maar het spel opstarten kan je wel nog steeds enkele minuten bezighouden. Anderhalf jaar na datum heeft het spel wel wat technische stappen vooruit gezet, maar vooral wanneer de actie toeneemt krijgt Just Cause 3 Gold Edition het, net als de basisversie van het spel, nog wel geregeld eventjes moeilijk.

Is Just Cause 3 Gold Edition dan de moeite waard om mee te pikken? Als je het oorspronkelijke spel al hebt, zijn we toch eerder geneigd om negatief te antwoorden op die vraag. Daarvoor biedt deze Gold Edition net iets te weinig vernieuwing – al is het nieuwe speelgoed dat Rico krijgt best wel amusant – en zijn de technische foutjes nog net iets te zwaar. Heb je anderhalf jaar geleden de boot naar Medici gemist, dan kunnen we je wel aanraden om een ticketje richting Rico Rodriguez’ vrijheidsstrijd te boeken. De DLC die je er dan bij krijgt, vormt een mooie extra voor het basisspel zelf.

Just Cause 3 Gold Edition bij bol.com