Journey (Review): een prachtige reis vol emotie

1

In 2012 bracht Thatgamecompany Journey uit, een kort maar schitterend spel op de PS3. Nu is het spel ook verkrijgbaar op de PS4. Wie het al gekocht had op PS3, kan de nieuwe versie van deze unieke ervaring zelfs gratis downloaden! Reden te meer voor Geekster om terug de woestijn in te duiken.

A journey of a lifetime

In Journey heb je maar één doel: je start in een woestijn en moet de grote berg bereiken die je in de verte ziet. Onderweg kom je allemaal overblijfselen van een vroegere beschaving tegen, trek je doorheen de woestijn, langs ruines, doorheen tempels, … terwijl die berg en het licht erachter steeds dichter en dichter komen. Op het einde van elke locatie vind je een meditatieplaats, waar je beetje bij beetje leert wat er met de vorige beschaving gebeurd is en wat je nu in die woestijn doet.

Je personage, dat gekleed is in een rood gewaad en een sjaal, kan in het begin alleen maar wandelen. Al snel echter kom je zwevende stukjes stof tegen, die lijken op het stof van je gewaad en je sjaal. Als je deze activeert (door ertegen te zingen) krijg je heel even de mogelijkheid om hoog te springen en te zweven. Ook dit gaat maar traag in het begin, maar doorheen het spel zijn er 21 (optionele) lichtgevende symbolen te vinden die je sjaal langer maken, waardoor je steeds verder en hoger kan vliegen. Vechten zal je in dit spel niet doen en de weinige vijanden moet je vermijden als je vooruitgang wilt boeken (en geen stukje sjaal wilt verliezen). Zoals de naam Journey doet vermoeden, gaat het hier om de reis. Na een tijdje voelt deze aan als een echte pelgrimstocht, des te meer als je andere spelers tegenkomt.

Het spel zelf is kort: op een uurtje of twee is het uitgespeeld. Aan de ene kant is dat jammer, aan de andere kant lijkt de lengte perfect te passen bij dit spel. Wie nog meer Journey wil, kan in elk level op zoek gaan naar hidden collectibles, zoals de lichtgevende symbolen of muren met de geschiedenis van de beschaving. Je kan uiteraard altijd gewoon het spel opnieuw spelen om nieuwelingen doorheen alle levels te leiden.

adembenemende beelden

adembenemende beelden

Unieke multiplayer

Je kan het spel namelijk helemaal op je eentje spelen, maar de ervaring wordt pas echt uniek als je andere spelers tegenkomt. Als je een werkende internetverbinding hebt, kan je altijd maximum één van de andere spelers op hetzelfde moment tegenkomen. Je zal tijdens het spelen de naam van andere spelers niet leren, er zijn geen vaste messages om naar elkaar te sturen en er is geen voice chat. Je ziet enkel een andere pelgrim met hetzelfde doel: de berg. De enige manier om te communiceren is lange of korte noten naar elkaar te zingen. Dit lijkt gering, maar het wordt voor veel gebruikt: elkaar begroeten, bedanken, tips geven, de goede weg tonen, elkaar waarschuwen of aanmoedigen, …

Hoewel je je eigen sjaal niet kan activeren kan je dat met die van een andere speler wel doen en vice versa. Dit zorgt ervoor dat je met 2 veel sneller doorheen de verschillende locaties kan gaan, omdat je veel vaker of langer kan vliegen dan normaal. Als je samen de meditatieplekken bereikt kan je ook samen aan het volgende level beginnen. Je kan zelfs samen het spel uitspelen. Pas tijdens de credits zal je de namen van je medespelers leren kennen. Een minpuntje hierbij is dus dat je zo goed als geen kans hebt om samen met je vrienden te spelen.

Journey is één van de enige games waarbij je elkaar alleen maar kan helpen in plaats van tegenwerken, en dit draagt bij aan de unieke sfeer van het spel. Weinig games drijven je emoties voor jezelf of je medespeler zo ver, van blijheid tot angst, verdriet en opluchting.

Samen naar het einde van de reis

Samen naar het einde van de reis

Beeld en geluid vol emotie

Visueel ziet het spel er schitterend uit, zeker voor een indie-game. Hoewel je geen supergedetailleerde gelaatstrekken of spectaculaire explosies zal zien, is Journey toch visueel schitterend te noemen dankzij de mooie omgevingen en het slimme gebruik van licht en duisternis. Ook het zand van de woestijn ziet er schitterend uit. De combinatie van het zand en de soms felle zon zorgen op bepaalde plekken voor prachtige beelden.

Het spel wordt naar nog hogere sferen gebracht dankzij de schitterende muziek van Austin Wintory, die we ook kennen van onder meer zijn werk in Monaco en The Banner Saga. Verwacht geen 3 uur vol bombastische muziek, maar eerder een centraal muzikaal thema op cello dat steeds in verschillende variaties terugkeert en de sfeer van het spel perfect weergeeft, van het prille begin en de eerste stapjes tot de schitterende apotheose. Dit resulteerde in internationale erkenning: Wintory heeft voor zijn werk aan dit spel onder meer terecht een BAFTA gewonnen en heeft zelfs een nominatie gekregen voor een Grammy.

82%
82%
a Journey of a lifetime

Journey is een korte, maar krachtige belevenis. Wie het nog niet gespeeld heeft moet het zich echt aanschaffen op PS4. Eigenaars van een PS3 krijgen de kans om opnieuw te genieten van dit prachtig spel. De unieke gameplay, de schitterende graphics en een adembenemende soundtrack zorgen voor een ongelofelijk sterke en emotionele ervaring.

• Story
    7
    9