Istanbul dobbelspel cover

Istanbul Het Dobbelspel review: opnieuw robijnenjacht

Istanbul is een leuk en tactisch spel waarbij je de beste handelaar in de grote stad moet proberen te worden. Bedenker Rüdiger Dorn en uitgever White Goblin Games komen nu met een interessante variant in de vorm van Istanbul Het Dobbelspel. Is het een flauw afkooksel of een leuke alternatieve versie? Geekster ging op juwelenjacht en zocht het voor jullie uit.

Spelontwerp: Rüdiger Dorn
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 8+
Speelduur: +- 30 min.

Je medewerkers brengen immers blijkbaar lukraak het eerste het beste mee wat ze op hun zoektocht tegenkomen. Leid zo maar eens een bedrijf.

In Istanbul Het Dobbelspel moet je proberen om als eerste zes (of vijf als je met vier bent) kostbare robijnen te verzamelen die je voornamelijk kan kopen met geld of met goederen. Hiervoor stuur je je medewerkers op pad in de hoop dat zij iets nuttigs zullen terugbrengen. In tegenstelling tot het originele spel laat je hen niet achter, maar komen ze steeds terug met al dan niet nuttige resultaten. Je medewerkers brengen immers blijkbaar lukraak het eerste het beste mee wat ze op hun zoektocht tegenkomen. Leid zo maar eens een bedrijf. Zo wordt ten minste uitgelegd dat je elke beurt met de dobbelstenen moet gooien en je mogelijkheden door dat resultaat bepaald worden.

Istanbul resources
De goederen, een kristal, een robijn en de lira.

Op de zijden van de dobbelstenen staan er vier soorten goederen, geld (lira) en kaarten. Normaal gezien kan je na je dobbelsteenworp twee acties doen, zoals elke dobbelsteen waar geld op staat omruilen voor elk twee lira of met verschillende of dezelfde gegooide goederen bepaalde andere goederen of andere bonussen kopen, voor je de dobbelstenen aan de andere speler doorgeeft. Ook al gooi je zowel kaarten als goederen als geld, je mag in principe (en zonder andere bonussen) slechts twee acties uitvoeren.

Istanbul Dobbelspel dice
De kleurrijke dobbelstenen.

Je moet je haasten bij het kopen van robijnen, want per categorie, zoals lira of groene goederen, wordt elke robijn duurder dan de vorige. De eerste robijn die je voor lira koopt, kost je bijvoorbeeld 10 lira, de 4e al 16. Hierdoor word je gedwongen je focus te verspreiden over verschillende strategieën. Het is gewoon te duur om alle robijnen in ruil voor lira te kopen, dus je moet wel goederen gebruiken of minstens vijf moskeeën bouwen.

Istanbul Dobbelspel cards
De kaarten kunnen enkel jou helpen, of zowel jou als jouw tegenspelers.

Hoewel veel van de dobbelstenen afhangt, word je hierdoor minder beperkt dan in andere spellen.

Buiten de goederen kan je zoals gezegd ook andere bonussen kopen, in de vorm van kaarten of moskeeën. De kaarten geven je een eenmalige bonus, maar kunnen ook een mini-bonus aan je tegenspelers geven. De moskeeën moet je met goederen aankopen, maar geven je een zeer krachtige permanente bonus, en je mag er zoveel activeren als je wil. Een extra actie of een extra dobbelsteen per beurt? Elke beurt drie lira of een kristal gratis? Graag! Focussen op moskeeën is een heel goede strategie, maar je moet uiteraard wel de juiste goederen hebben en hopen dat jouw favoriete bonus niet door een tegenspeler wordt weggekaapt.

Istanbul Dobbelspel moskee
Moskeeën geven je echt grote voordelen.

Hoewel veel van de dobbelstenen afhangt, word je hierdoor minder beperkt dan in andere spellen. Met elke worp kan je immers iets doen, en als je niet tevreden bent met het resultaat van een worp, kan je altijd nog in ruil voor een kristal eenmaal per beurt zoveel dobbelstenen als je wilt hergooien. Ook al sta jij al een tijdje voorop met de meeste robijnen, toch moet je even schrikken wanneer een tegenspeler plotseling twee robijnen in dezelfde beurt koopt. Het is een echte race tegen je tegenspelers, en het kan tot op het laatste moment spannend zijn. Wanneer een speler een zesde robijn heeft gekocht, wordt er eerst voor gezorgd dat elke speler evenveel beurten heeft gehad. Wie dus op het punt stond ook een zesde robijn te kopen, kan dan dus zelfs nog winnen.

Vormgeving

Zoals elk goed bordspel speelt Istanbul Het Dobbelspel dus heel vlot

Istanbul Het Dobbelspel bevat naast de dobbelstenen, tegels en kaarten een aantal elementen die we nog kennen uit het originele spel. De lira, de mooie tekenstijl en de symbolen zullen voor oudgedienden zeer herkenbaar zijn, en ook nieuwkomers zullen zich er snel een weg doorheen kunnen bouwen. Naast het compacte spelbord krijgt iedere speler nog een handige overzichtskaart, zodat je altijd goed weet wat je met elke worp kan doen. Zoals elk goed bordspel speelt Istanbul Het Dobbelspel dus heel vlot eenmaal je de regels hebt uitgelegd en de goed gekozen symbolen op alle kaarten en tegels begrijpt. Dat er een tussentiteltje in de spelregels zelf op de verkeerde plaats staat (“Bazaarkaarten” staat in het midden van de uitleg over de moskeetegels), zullen we de makers vergeven, hoewel het heel eventjes verwarrend was.

Istanbul spelbord
Het dubbelzijdige spelbord ziet er mooi uit en is compact.

Istanbul Het Dobbelspel conclusie

Istanbul Het Dobbelspel is anders dan het originele spel, maar brengt je wel duidelijk in dezelfde sfeer. Het is een heel leuk dobbelspel waarmee zowel liefhebbers van het originele spel als nieuwkomers zich zeker mee zullen amuseren. De vormgeving is mooi, het spel blijft spannend tot op het einde, en er zijn methodes om slechtere worpen aan te passen. Met Istanbul Het Dobbelspel kan je zo’n 20 tot 30 minuten op fijne manier vullen.

Geïnteresseerd in bordspellen van White Goblin Games? Lees dan hier al onze reviews.

Schitterend

Istanbul het dobbelspel
4 5 0 1
Wie op zoek is naar een leuk dobbelspel met uitdaging en strategie moet zeker Istanbul Het Dobbelspel eens proberen. De link naar het originele spel is duidelijk, maar toch heeft deze versie een paar eigen leuke unieke elementen.
4/5

• Anders dan het originele spel, maar nog steeds leuk
  • Mooie vormgeving