Een kleine zes jaar geleden plantte het Deense Playdead het sublieme Limbo in het collectieve gamegeheugen. Een lugubere puzzel-platformer, die dankzij z’n zwart-witte grafische stijl een fantastische sfeer creëerde. Maar kan Playdead het nog eens overdoen met Inside?

Inside
Ontwikkelaar: Playdead
Uitgever: Playdead
Platform: Xbox One, Windows
Aantal Spelers: 1
Release: 29 juni (Xbox One), 7 juli (pc)
Reviewexemplaar op pc, voorzien door ontwikkelaar

Inside is een game die je vanaf begin tot einde vastgrijpt en niet loslaat tot je de credits over het scherm ziet rollen. Het is een rollercoaster aan gevoelens, gaande van intrige, shock en spanning tot pure walging en hopeloosheid. Inside is een enorm donker spel dat – net als voorganger Limbo – zéér mysterieus blijft over de plot. De kans is groot dat je na je eerste playthrough nog altijd niet goed weet wat je net hebt meegemaakt. Dit is een spel waarvan je kippenvel krijgt. Niet omwille van de bombastische actiescènes, maar omdat het onder je huid kruipt dankzij de sublieme visuele stijl en fantastische soundscape.

Hoe wordt het gespeeld? Inside is een 2D puzzel-platformer, waar je de hele tijd naar rechts loopt. Op zich niet echt nieuw, maar door de sfeer en prachtig gedetailleerde wereld wordt het een erg speciale ervaring.

Detail tot in de puntjes van de puntjes

086ae316

Er werd zes jaar gewerkt aan Inside, zonder tussenstops of andere projecten. En dat zie je, zeker aan de animaties. Alles beweegt enorm realistisch. Soms wat té realistisch als je de vele manieren ziet waarop je kan doodgaan. Je wilt haast in elk level expres sterven om te zien op welke kille en lugubere manier je personage hier weer aan zijn einde kan komen. Geen bloedrood scherm zoals in menig AAA-shooter, nee, hier bijten de bewakingshonden je nek door wanneer ze klaar zijn met je aan stukken te scheuren.

De grafische stijl van de wereld is afgewerkt en voelt écht aan. Iedere frame zit vol detail en effectjes. Het licht van koplampen schijnt door de bomen, stofdeeltjes waaien op in een oude schuur. Playdead doet er alles aan om de juiste toon te zetten en slaagt daar met glans in. Overwegend grauwe glans misschien, maar ook dat past perfect in het volledige plaatje dat Inside wil neerzetten. Er wordt ook op de juiste momenten kleur met kleur gewerkt, wat het gebruik ervan des te impactvol maakt. Ook het sound design is tot in de puntjes afgestemd op de game. Zo hijgt je personage zachtjes na een kort sprintje, ruist de wind door de bladeren en doet het geluid van schurend metaal je haren ongetwijfeld overeind staan. Ook tijdens de sterfscènes stelen de geluidseffecten de show, net als wanneer andere personages vallen en je duidelijk enkele botten in hun lichaam hoort knappen.

Geen laadschermpjes

inside-game-playdead

De gameplay van Inside verschilt weinig van die van Limbo. Je holt van links naar rechts en overwint de vele obstakels op je tocht. Inside is geen moeilijk spel. Nooit was er een punt waarop we vast zaten of niet wisten wat er precies van ons verwacht werd. De gameplay wordt nu en dan wel eens op zijn kop gezet (al dan niet letterlijk). Zo is er in het midden van het spel plots een voertuigstukje dat weer compleet nieuwe puzzels mogelijk maakt. Zo raak je nooit verveeld en krijgt de sleur van de routine geen kans.

Playdead heeft ook enorm veel moeite gestoken in het creëren van spanning terwijl je speelt. Zo ontsnap je op verschillende momenten van de dood op het ogenblik dat je al bezig was je uitvaartverzekering aan te spreken. De spelwereld vloeit keurig in elkaar en als je exact weet wat je moet doen kan je in één keer van begin tot einde spelen. Geen laadschermpje te bespeuren.

Zonder twijfel ga je dit relatief korte spel meerdere keren willen doorlopen, al is het maar om na de choquerende climax terug bij je positieven te komen. Of om de vele prachtig vormgegeven locaties nog eens in je op te nemen. En en passant een extra einde vrij te spelen.

Conclusie

Een goede raad: speel Inside zo snel mogelijk vooraleer een of andere onverlaat op het internet deze unieke ervaring voor je vergalt. Het is immers verschrikkelijk moeilijk om over Inside te schrijven zonder te spoilen. Het is een fantastische tocht die je meer dan adrenaline doet voelen. Een ideale adempauze tussen al het AAA-geweld van het voorjaar en de aanstormende blockbusters van het najaar. En bovenal: een game die iedereen gespeeld moet hebben.

9 Moet je spelen

Niet dat we Limbo snel gaan vergeten, maar Inside mag zonder scrupules naast die onvergetelijke ervaring staan. Playdead zet na zes lange jaren de puntjes op de i en levert een sfeervolle, uiterst donkere puzzel-platformer af. Dit is een rollercoaster van emoties die je zo snel mogelijk moet ervaren.

• Verhaal 9
  • Vormgeving 10
  • Audio 9