Wie bouwt er niet eens graag een beschaving uit? Of het nu Rome, Japan, Egypte of een barbarenstam is, Imperial Settlers geeft je er de kans toe. Op het eerste zicht lijkt iedereen misschien lief en vreedzaam samen te leven, maar vergis je niet conflict schuilt achter elke hoek.

Imperial Settlers is een spel voor 1 tot 4 spelers (met de uitbreiding kan je tot 5 spelers gaan) vanaf 10 jaar. Speelduur varieert van 60 tot 90 minuten eens je het spel kent. De eerste keer gaat zeker iets langer in beslag nemen. Je krijgt 5 ronden de tijd om je gekozen beschaving zo sterk mogelijk uit te bouwen en zo het meeste punten te verzamelen. Onderweg probeer je natuurlijk ook je tegenspelers het zo lastig mogelijk te maken.

Iedereen kiest aan het begin van het spel een factie en krijgen daarbij het bijbehorende faction board en faction deck. Zoals ik al vermeldde zijn er 4 keuzes: Romeinen, Barbaren, Egyptenaren of Japanners. Met de uitbreiding komen hier nog de Atlantiërs bij. Deze spelen allen zeer verschillend, wat meteen de herspeelbaarheid ten goede komt. Dit betekent ook wel dat je wat oefening gaat nodig hebben om elk volk volledig te leren kennen.

Naast de verschillende faction decks is er ook nog een gemeenschappelijke kaartenstapel. Deze bevat de basisgebouwen, waar elke speler mee moet werken. Hoe deze kaarten verdeeld worden gebeurt aan de hand van een draft systeem aan het begin van elke ronde. Elke ronde bestaat namelijk uit 4 fases: de lookout phase, production phase, action phase en cleanup phase.

In de eerste fase neem je kaarten van de gemeenschappelijke stapel gelijk aan het aantal spelers plus 1. Hiervan ga je er 1 van kiezen, beginnend bij de startspeler en geef je ze in wijzerzin door. De laatste kaart die overblijft wordt gewoon weggelegd. Dit doe je nogmaals, maar nu beginnend bij de laatste speler en geef je ze door in tegenwijzerzin. Tot slot mag je ook de bovenste kaart van je eigen factiestapel in je hand nemen. In fase 2 krijg je al je goederen die op je factiebord staan of op kaarten die je al gespeeld hebt. De actiefase is waar het belangrijkste deel van het spel zich afspeelt. Hier ga je moeten beslissen hoe je je kaarten en grondstoffen het best gebruikt. Er zijn vele mogelijkheden, dus goed plannen is zeker de boodschap! Ook de volgorde waarin je je acties uitspeelt kan invloed hebben, dus hou daar zeker rekening mee. Iedereen mag zoveel mogelijk acties doen als hij/zij wil, maar eens je past is deze ronde wel volledig gedaan voor jou. Acties worden wel telkens om de beurt genomen. De laatste fase is de opruimfase: hier ga je al je overige goederen die je niet kon opslaan terug moeten afgeven. Al de kaarten in je hand mag je wel houden. Hierna wordt de volgende speler de startspeler en begint er een nieuwe ronde.

Na 5 rondes worden de punten geteld die je van je gebouwen ontvangt en wie het meeste punten haalt is de winnaar.

Vormgeving

Imperial Settlers ziet er heel leuk uit. Het artwork is nogal cartoony, wat het spel een zeer aantrekkelijk uitzicht geeft en het wat lichter te verteren maakt. Dit was een zeer goede keuze, want het spel zelf kan wel zwaar aanvoelen. De kwaliteit van de vele verschillende grondstoffen en andere tokens is ook zeer goed. Hier hebben de makers echt wel veel aandacht aan besteed en dat merk je er aan. Hout is bijvoorbeeld niet gewoon een gekleurd houten blokje, maar echt een miniatuur boomstammetje.

Wat misschien het belangrijkste is, is dat de kaarten duidelijk zijn. En ook hier stelt Imperial Settlers niet teleur. Er werd echt goed nagedacht over de verschillende manieren waarop de kaarten kunnen gebruikt worden en hoe ze dit gemakkelijk konden vormgeven. Elke kaart is meteen duidelijk waar je ze kan spelen en wat het je opbrengt.

Leerbaarheid

Om Imperial Settlers echt ten volle te spelen, heb je zeker enige ervaring nodig. De regels zijn wel duidelijk en redelijk eenvoudig, maar dankzij de verscheidenheid aan volkeren en kaarten, moet je dit spel zeker een aantal keren spelen voor je het beet hebt. Ik raad het dus niet aan om dit meteen op tafel te brengen bij niet-boardgamers. Dit zorgt er ook wel voor dat meer getrainde spelers hier absoluut een voordeel hebben.

Nu hebben ze dit proberen op te lossen door 2 facties iets eenvoudiger te maken. De Barbaren en de Romeinen worden aangeraden voor beginnende spelers en hier moet ik de makers absoluut gelijk geven. Dit wil echter niet zeggen dat deze zwakker zouden zijn dan de andere, maar je kan hier wel makkelijker een strategie mee uitzoeken.

Opstelling

Veel opzetwerk heb je hier zeker niet. Alles wordt vooral bepaald door de kaarten, dus moet je gewoon zien dat alles juist verdeeld is en goed wordt geschud. Geef elke speler hun factiebord en deck. Plaats het scorebord op tafel en leg er de rondemarker op. Iedereen krijgt dan 2 kaarten van de gemeenschappelijke stapel en 2 van zijn/haar factiestapel. Kies dan nog willekeurig een startspeler en je bent klaar om te beginnen.

Sorteer wel na elk spel alle kaarten goed uit, want dit gaat je veel tijd besparen voor een volgende keer.

74%
74%
Uitdagend plezant

Als je wel van een uitdaging houdt en graag een beschaving uitbouwt, is Imperial Settlers zeker iets voor jou. Goede spelmechanismen en diepgaande gameplay maken dit tot een heel sterk spel. Zeker niet eentje die je meteen in de vingers hebt, maar absoluut de moeite waard!

9
  • Vormgeving
    8