Review – Hyrule Warriors

2
Hyrule Warriors. Had je me 5 jaar geleden verteld dat deze game ging uitkomen, had ik je waarschijnlijk voor gek verklaard. Om dan stiekem en vurig te wensen dat het bestond. Het universum werkt op mysterieuze manieren. Want aanschouw! Hyrule Warriors is gelanceerd, een liefdeskindje van Koei Tecmo games en Nintendo. Een shaken, non-stirred combinatie van de Dynasty Warriors reeks en The Legend of Zelda. De moeite?
Hyrule Warriors: Ganondorf

Hyrule Warriors: Ganondorf

Toegegeven, mijn Zelda expertise overschaduwt mijn Dynasty Warriors kennis. Ik heb immers relatief weinig Warriors games gespeeld sinds mijn prille, jonge handen voor het eerst een Zelda game vasthielden. Daarom had ik op voorhand veel bezorgdheden over deze titel. Kon een andere studio dan Nintendo de Zelda look & feel wel volwaardig overbrengen? Antwoord: volmondig ja.
Werkelijk alles in dit spel draait en ademt Legend of Zelda. Gouden Skulltulla’s, Pieces of Heart, Rupeegeluidjes, de wapen animaties. Het is er allemaal. Zelfs elk sound effect herken je uit de verschillende Zelda-titels. Tot in de details uitgewerkt. Was elke cross-over titel maar zo vorm gegeven! Ook in de soundtrack hoor je duidelijk de verschillende iconische theme songs in een ietwat hardere rock remix. Proper. En ja, er zijn wat vrijheden op sommige vlakken. We weten allemaal dat Team Ninja soms nogal liberaal omgaat met bepaalde vrouwelijke proporties. Tja.
Hyrule Warriors

Hyrule Warriors

Ook de alombekende personages kregen een likje verf. De designs van Ganondorf, Darunia en Ruto zijn bijvoorbeeld wondermooi. Updated naar current gen en HD goedgekeurd. Ook fijn te zien hoe elk personage zijn eigen manier van vechten heeft. De bruutheid van Ganondorf en Darunia tegenover de dans van Fi, het maakt een wereld van verschil. Voor ieder zeker wat wils dus. Weet ook dat er behoorlijk wat DLC aankomt, wat nog meer unieke personages, wapens en maps met zich mee zal brengen.
34_Lana_vs_Cia_02

Hyrule Warriors: Cia, als DLC

In de core blijft het wel nog merkbaar op en top een Dynasty Warriors game, dat is duidelijk. Hordes en hordes vijanden staan meestal tussen jou en de overwinning. Chaos, explosies, snel zwaardgeweld. Dit is een spel waar er erg veel rondom jou gebeurd en je zelf strategisch beslist waar je je eigen awesomeness explosions loslaat. Zeker niet voor iedereen, maar geef toe, met één epische slag 100 vijanden uitschakelen, dat is verdomd glorieus. Er zitten ook behoorlijk wat loot-elementen in het spel, met een arsenaal wapens en materialen dat je kan vinden. Deze kan je dan gebruiken om je held langzaam aan uit te bouwen tot de destructieve typhoon die ze behoren te zijn.
Hyrule Warriors

Hyrule Warriors

De campagne in Legend mode is fijn uitgewerkt, al doet het geheel wel wat kort aan. Het multiverse narratief houdt zeker stand. Jammerlijk genoeg wordt het kortstondige gevoel nog versterkt doordat de actie telkens vooraf gegaan wordt door een verteller, die ons up to date houdt over wat er tussen de campagnes gebeurd is. Daar konden ze mijns inziens nog wat extra campagnes uit puren. Ze leken dit wel te beseffen, gezien er een erg hoge replayability is per hoofdstuk. Voor de completionists onder ons, beware. Ad nauseam zal je een hoofdstuk herspelen op de verschillende moeilijkheidsgraden met elk personage dat je beheerst, om die ene rottige, verborgen Golden Skulltulla te vinden. De eentonigheid loert hier een beetje om de hoek.
Hyrule Warriors

Hyrule Warriors: Legend Mode

Gelukkig is er ook nog Adventure Mode, waar het spel zich laat zien van zijn meest creatieve kant. Op een kaart, die er erg retro Zelda uitziet, doorloop je specifieke missies, om zo meer goodies zoals wapens en personages vrij te spelen. Erg fijn om de afwisseling tussen Legend mode en Adventure mode te spelen. Desondanks loert ook hier het gevaar van grinderigheid. Omdat je alle verborgenheden wil vinden, ben je regelmatig verplicht oude missies te herspelen, omdat deze je items geven die je toelaten verdere missies te ontgrendelen. Helaas zijn deze items slechts éénmaal bruikbaar. Als je één zuurverdiend kaarsje hebt en er zijn 8 boompjes die je moet verbranden, mja, jullie snappen het wel. Soms betrapte ik me op het gevoel gewoon geen zin meer te hebben in het herspelen van specifieke missies. Gevaarlijk gevoel.
Adventure Mode

Adventure Mode

Wat multiplayer betreft, kan je de campagnes met twee herspelen, in Legend of Free mode, wat ook best wel fijn is. Eén iemand op de Gamepad, iemand anders op het TV scherm. Maar het spel gaat grafisch echt zichtbaar achteruit in deze mode. De eerste keer dat me zoiets echt opvalt. Ook is het spel beduidend makkelijker als je met twee tegelijk dezelfde single player campagne tackelt. De uitdaging ontbreekt hier bij tijden.
Kort samengevat, met Hyrule Warriors heb je een spel in handen dat een waar genot is voor de Zelda fan. Het is een uitstekende Warriors titel, met een grote herspeelbaarheid. Maar dat is tegelijk ook wat de zwakte van deze titel, omdat het je geen keuze laat soms. Hopelijk is dit niet het laatste dat we zien van Nintendo franchises in een Warriors jasje (Fire Emblem zou zich uitstekend lenen aan dergelijke games).
75%
75%
Goed

Goed, maar niet perfect. Een prachtig voorbeeld van een cross-over game. Zelda-fans krijgen letterlijk alles wat hun Piece of Heartje begeert. Helaas doet de eentonige grinderigheid bij tijden wat afbreuk aan de spelervaring. De multiplayer blijkt ook wat teleurstellend. Al bij al één van de sterkere Wii U games op dit moment. Zelda-fans op zoek naar een Triforce-fix, dit is voor jullie.

7
  • Geluid
    9