Hitman: testronde op de pre-order beta (preview)

0

Dat reboots populair zijn is niets nieuw. Toch zijn er soms titels waarbij er verrassing ontstaat wanneer ze van onder het stof gehaald worden. Hetzelfde gebeurde voor Hitman, toen studio Io-Interactive op de E3-beurs aankondigde dat Agent 47 het werk ging hervatten. De vreugde werd enigszins getemperd door zijn release-schema, episodisch en gespreid over een heel jaar, maar dat hoeft nog niet per se te betekenen dat de infiltratie/actieserie hier iets van zijn superbe hoeft te laten. Wij namen poolshoogte met de exclusieve pre-order beta, maar bleven wat op onze honger zitten.

“Wat is Hitman nu ook alweer?” Voor wie de spelenreeks niet kent of erger nog, voor wie enkel de abominabele film zou gezien hebben, Hitman zet je in de huid van Agent 47, een elitemoordenaar en infiltratiespecialist. Je talrijke missies bestaan dus meestal uit wat je zou verwachten: uitschakelen van belangrijke doelwitten. Het handelsmerk van de serie doorheen de vijf al verschenen games is de vrijheid om elke missie anders aan te pakken. Guns blazin’, omkleden en infiltreren of gewoon een ongeluk vergemakkelijken: jij kiest hoe je de missie aanpakt. Al die goodness vinden we gelukkig ook terug in deze beta.

Hitman

Agent 47 is back!

Op stap door de proloog

De betaversie van het spel komt neer op de eerste proloog: een paar introductiescènes en drie – eigenlijk maar twee, maar kom – missies. Een eerste teleurstelling is dus dat we nog niets weten over de onlinecomponent van het spel, een vitaal aspect van de ervaring als we de makers mogen geloven. In het vervolg van dit artikel kunnen we je dus niet helpen als je wil weten hoe deze onlinecomponent wordt aangeboden, noch wat deze eigenlijk inhoudt.

Wat we wel kunnen vertellen, is hoe die eerste missies verlopen. De eerste is letterlijk een opleidingsmissie, compleet met props en kartonnen decorstukken in een daarvoor voorziene bunker, ergens in een geheime basis in de bergen. Je testobjectief is de man genaamd Kalvin Ritter te vermoorden op zijn jacht, terwijl hij er een feestje geeft. De eerste passage in deze missie is sterk begeleid en het spel legt je ondertussen de mechanics uit voor wat de meest toegankelijke route is naar je doelwit. In je arsenaal vind je de klassieke tools van Agent 47 terug zoals buiten westen slaan, omkleden en lichamen verslepen om ze in kasten te kunnen verbergen. Ook je fysieke vaardigheden zijn onaangetast, zodat je kan klimmen, springen en hangen van of op zowat alles in je gezichtsveld. De wapens voor deze missie zijn eveneens een trademark: een pistool met geluidsdemper en het befaamde wurgkoord.

Hitman

De trainingsmissie wordt je door deze agente gegeven, meer over haar weten we nog niet.

De eerste keer Kalvin een kopje kleiner maken verloopt als volgt: een dokwerker neutraliseren, zijn kleren stelen en de boot op gaan als onderhoudswerker. Eens daar mag ook een personeelslid van de receptie een dutje doen en gaan we verkleed verder op zoek naar Kalvin. Hier vraagt het spel je te versmelten met de omgeving, dus begin je maar cocktails te vijzen op het VIP-dek van deze love boat. Van hieruit is Kalvin perfect in de gaten te houden en het duurt niet lang voor hij vertrekt om een kleine deal te gaan afsluiten. Volgen, uitschakelen en incognito verdwijnen zijn de volgende stappen, waarna de missie gedaan is. De tweede missie is exact dezelfde, maar nu is het aan jou om een route te verzinnen en Kalvin op een andere manier uit de weg te ruimen.

Reboot zonder echte aanpassingen

Aan de hand van challenges brengt het spel je op het spoor van alternatieve wegen, door bijvoorbeeld een ongeval met een reddingsboot te suggereren of je de uitdaging te geven Kalvin om te brengen verkleed als zijn handelspartner zonder dat hij het merkt. Met die eigen route kunnen we het level design van Hitman appreciëren, dat voorzien is op elke weg die je zou kunnen bedenken. Spijtig genoeg kunnen we niet helemaal vol lof zijn. Hoe goed wat deze beta aanbiedt ook mag zijn, er is fundamenteel amper iets nieuw aan deze reboot. Wat we kunnen doen is leuk, maar dat kon je al allemaal terugvinden in Hitman: Contracts uit 2004. Deze Hitman biedt buiten een meer intuïtieve tracking van doelwitten en de obligatoire assassins vision gewoon niets nieuw.

Ook de derde missie brengt geen verandering in de structuur. De echte vernieuwingen van de serie moeten dus komen van het hele online-aspect en wat ze daarmee gaan doen: wordt het een gewone leaderboard? Wat bedoelen ze met online-events? Waar is de open wereld waar op E3 over gesproken werd? En die one chance-missies? Geen idee. Wat we wel weten is dat de proloog en de nog ongeziene kaart van Parijs in de eerste episode van Hitman zitten. Daarna is het een maand wachten op de volgende kaart – Italië – en nog eentje extra voor de volgende. De makers willen zo 2016 overbruggen, al moet jij dus ook elke maand langs de kassa passeren. Naast deze twee kaarten is het dus nog gissen naar wat deze Hitman reboot zal onderscheiden van zijn voorgangers en hoe het de speler zal bezighouden.

Het technische aspect van het spel is, door de betatoestand, onder voorbehoud, maar een kleine beoordeling kan er wel vanaf. Grafisch is het nog geen hoogstaand spel. Lelijk is het niet, maar het ontbreekt aan detail en afwerking, bovenop het feit dat het design van het spel geen echte ziel heeft op dit ogenblik. De betaversie vertoont ook nog hier en daar wat frame drops, ellenlange laadschermen en het is ook één keer volledig gecrasht tijdens het spelen. Wat nog een groot probleem is, is de artificiële intelligentie van de tegenstanders. Soms zien ze je vanop een meter afstand niet staan, andere keren vinden ze je door metersdikke betonnen muren, verdacht. Dit zijn allemaal puntjes die nog gecorrigeerd kunnen worden en we dus ook liever niet terugzien wanneer het spel uitkomt.

Hitman

Zelfs buiten bewustzijn moest en zou deze bewaker roken

Onze mening?

Sceptisch

Deze beta van de Hitman-reboot toont ons dat Agent 47 nog steeds zijn mojo heeft, maar in al die jaren niet veel nieuwe trucjes geleerd heeft. Level-design en besturing zijn even goed als vroeger en het is opnieuw een plezier om op zoek te gaan naar de meest stijlvolle en subtielste manier om een doelwit uit te schakelen. We hadden echter gehoopt hier wat meer te weten te komen over wat zich naast de Story Mode zal afspelen. De online interacties tussen twee afleveringen van dit, nu episodische, spel moeten het 'nieuwe' van deze reboot voorstellen, maar zonder bewijs blijven wij sceptisch over de inzet van de makers om deze Hitman echt te moderniseren.