In Hitman keert Agent 47 terug, en de wereld zal het geweten hebben. In dit spel van ontwikkelaar IO Interactive en uitgever Square Enix is geen enkel doelwit veilig voor de kale moordenaar met barcode. Een kleine maand geleden leerden we dat Hitman niet in zijn geheel zou uitgegeven worden, maar in episodes. Episode 1 is vanaf morgen verkrijgbaar, en Geekster mocht de PS4-versie voor jullie uittesten. Is het zijn geld waard, of wacht je beter tot 2017 op de volledige versie?

A history of assassination

Episode 1 bestaat uit zowel de tutorial missions, die je misschien ook al in de recente beta hebt gespeeld (of waarover je in ons verslag hebt gelezen), als de langverwachte eerste grote sandbox in Parijs. Deze missies zijn verbonden door cutscenes, waarin we met een flashback zien hoe Agent 47 zijn handler, Diana Burnwood, ontmoette, en hoe zijn training bij het ICA begon en eindigde. Terwijl 47 zichzelf moet bewijzen als staalharde en subtiele moordenaar, zoeken Diana en The Agency naar aanwijzingen over zijn mysterieuze verleden. Daarna keren we terug naar de tegenwoordige tijd en trekt de kale moordenaar naar Parijs, met als doel tijdens een modeshow twee zeer beroemde targets te vermoorden. De modeshow is eigenlijk een dekmantel, want de twee doelwitten zijn van plan om tegelijkertijd een lijst met namen van geheime agenten te veilen. Reden genoeg voor MI6 om de diensten van een goed getrainde killer in te schakelen. Alles is echter niet wat het lijkt, want buiten het medeweten van 47 en Diana om houdt een mysterieuze figuur die de wereld van het contractwerk goed kent, alles in de gaten en manipuleert hij de gebeurtenissen. Tot daar de korte main story, dus de rest van het verhaal zal voor de volgende episodes zijn. De basis is in ieder geval heel kort gelegd en nu enkel hopen dat we niet met een kater van jewelste blijven zitten zoals dat in Absolution het geval was.

Hitman ICA

De training facility van het ICA.

Creatieve en verbeterde Hitman

Het echte verhaal van een goed Hitman-spel is echter het verhaal dat je tijdens de gameplay zelf maakt, terwijl je probeert je doelwit(ten) uit te schakelen, en op dat vlak is Hitman aan de ene kant een triomf, maar heeft het ook een paar beperkingen. Een grote reden hiervoor is het enorme aantal verschillende personages dat rondloopt tijdens de missies. Bij de tutorials zijn het hilarisch genoeg allemaal acteurs in dienst van het ICA, en bestaan ze eerder om je in te prenten dat je in bepaalde locaties bepaalde vermommingen zal nodig hebben. Toch vind je ook hier telkens een leuk mini-verhaal en kan je een aantal verschillende conversaties afluisteren om het plaatje compleet te maken. In Parijs vind je echter een heleboel unieke personages, die allemaal hun eigen agenda hebben en zo de wereld rijker maken. Een wereld vol mogelijkheden, een wereld vol bruikbare vermommingen en misschien zelfs potentiële targets. Mogelijkheden legio, wat ons met een blij gevoel aan de beste momenten uit Blood Money doet denken.

Hitman Parijs

Welcome to Paris, Agent 47.

Het spel biedt je zelfs letterlijk opportunities aan waarmee je je targets elk op een aantal unieke wijzen naar de andere wereld kan helpen. Neem je deel aan de veiling of probeer je in de plaats van een modester een privégesprek met één van je doelwitten te verzilveren? Lok je het andere doelwit weg naar een plaats waar je hem gemakkelijk in de Seine kan duwen of zorg je eerder voor een “ongeluk” in het midden van de catwalk? Aan de ene kant zie je hier de creativiteit van de ontwikkelaars, aan de andere kant voelt het soms een beetje alsof je handje wordt vastgehouden. Bovendien gaan de npc’s niet op eigen houtje hun acties doen of conversaties houden, tenzij je in de buurt bent. Je kan deze optie wel uitschakelen en nog steeds zelf alles uitzoeken. In één van onze playthroughs hadden we een vermomming gevonden waarmee we in zo goed als elk deel van het paleis konden lopen, maar werden we toch gespot wanneer we vergif in het glas van ons doelwit deden. Even een omweg nemen langs de keuken om een kelner zijn uniform te “lenen”, en het was opeens veel minder verdacht dat we een glas vastnamen. Uiteraard hebben we daarna in de vermomming van een modester uit bezorgdheid ons doelwit, dat zich plotseling onwel voelde, even geëscorteerd naar een privé-toilet…

Hitman kasteel

Enjoy your drink, ma’am. The toilets are that way.

De A.I. van de npc’s is ook wat aangepast. Zo zal een vermomming wel werken op de meeste mensen, maar de dichtstbijzijnde collega’s of oversten van de agent die je net gewurgd hebt zullen toch wel doorhebben dat die man met de barcode op zijn achterhoofd niet dezelfde man is die ze nog maar twee minuten geleden gezien hebben. Bewakers zijn ook minder schietgraag dan vroeger als je niet meteen een bedreiging vormt. Een wapen bovenhalen staat gelijk aan een oorlogsverklaring die je niet lang zal overleven, maar gewoon met lege handen ronddwalen in een restricted area zorgt ervoor dat ze je naar buiten zullen escorteren in plaats van meteen neer te schieten. Dit betekent niet dat je niet nog steeds bewakers één voor één naar een afgelegen plek kan lokken om ze daar toe te voegen aan de steeds groeiende hoop lichamen, maar de verbeteringen zijn toch welkom.

Hitman opportunities

De opportunities houden wel een beetje je hand vast om alles tot een goed einde te brengen, tenzij je ze uitschakelt.

World of Assassinations

Met het uitproberen van alle verschillende opportunities ben je al even zoet. Hoe meer je een missie succesvol en zonder betrapt te worden kan beëindigen, hoe meer nieuwe vermommingen, wapens of geheime verstopplaatsen voor je equipment je kan unlocken om de volgende keer te gebruiken. Wie echter meer uitdaging wilt, kan gaan voor de escalation contracts. Hierbij moet je hetzelfde level met steeds meer beperkingen en moeilijkheden spelen, waardoor je niet altijd dezelfde strategie zal kunnen toepassen. De ultieme uitdaging zal waarschijnlijk te vinden zijn in de elusive targets. Deze unieke doelwitten zullen telkens maar voor een beperkte tijd bestaan en je krijgt maar één kans om ze te doden. Als je ze laat ontsnappen, zijn ze voor eeuwig verdwenen. Ten slotte zijn er ook de contracts. Hierbij kan je je wagen aan een missie gemaakt door andere spelers om met bepaalde wapens of vermommingen bepaalde doelwitten uit te schakelen. Deze contracts kunnen serieus of zelfs “playful” zijn. Je kan ook zelf gemakkelijk een contract maken en op het internet gooien. Je moet gewoon tijdens je speelsessie je doelwitten marken, en dan moeten andere spelers proberen hen op dezelfde wijze uit de weg te ruimen. Hoewel je weer in dezelfde maps speelt, kan je toch wel creatieve contracts vinden of maken. Er is in ieder geval heel veel herspeelbaarheid.

"Playful"?

“Playful”?

Visueel mooi, goede audio, maar een paar technische mankementjes

Grafisch ziet Hitman er mooi uit, met redelijk gedetailleerde texturen en goed gebruik van licht, hoewel de drie missies zich jammer genoeg niet in vol zonlicht afspelen. Als we kijken naar het grote aantal personages tijdens de opdracht in Parijs, kunnen we enkel onder de indruk zijn. Jammer genoeg zorgt dit soms voor heel lichte hapering of laat het de ventilator van de PS4 overuren draaien. Ook de menu’s openen niet altijd even snel en in de cutscenes hebben we soms een beetje lag moeten opmerken. Ten slotte zijn de load times zeker niet van de kortste, en als je gespot en gedood wordt in Parijs, kan het zijn dat je lang moet wachten voor 47 terug beschikbaar is.

Hitman personages modeshow

Het groot aantal personages is indrukwekkend maar zorgt soms wel voor lichte hapering.

Qua geluid valt vooral de voice acting op, zowel tijdens de cutscenes als tijdens de missies zelf. Veel personages zullen met elkaar beginnen praten als je er voorbijloopt en ze reageren ook geloofwaardig op de aanwezigheid van 47, bijvoorbeeld als hij tegen hen loopt of een cameraman zijn shot verpest. Aan de andere kant kan je die conversaties activeren, waardoor de ondertiteling verschijnt zonder dat je doorhebt waar die personages zijn. Je kan zelfs twee kamers verder nog steeds de ondertiteling lezen, terwijl je de conversatie niet meer kan horen. De muziek bestaat uit standaard suspense music, die actiever wordt als je een target vermoordt of als er iets misgaat in de missie. Passend, maar zeker niet om op een concert te beluisteren.

Conclusie

Twee tutorial missies en één echte missie in Parijs, dat lijkt misschien weinig, maar uiteindelijk is er heel veel te doen als je alle extra uitdagingen uitprobeert of contracts van andere spelers tracht te voltooien. Hierdoor krijg je toch waar voor je 15 euro. De gameplay bereikt in Hitman één van de hoogtepunten uit de serie, de A.I. is verbeterd, en de kleine technische problemen verpesten het plezier niet. Fans van de reeks zullen in dit spel de kwaliteit van Blood Money kunnen terugvinden en hoeven niet te wachten op het volledige pakket in 2017. Wij kijken in ieder geval uit naar Episode 2.

Hitman is vanaf 11 maart beschikbaar op PS4, Xbox One (beide @14.99) en pc (€12.99).

Hitman Episode 2 (Sapienza) komt uit in april, Episode 3 (Marrakesh) in mei. De andere episodes (Thailand, de Verenigde Staten en Japan) zullen er naar het einde van 2016 toe zijn. Elke episode zal €10 kosten. Wie meteen alle episodes zou willen, doet er beter aan The Full Experience te kopen en een paar euro’s uit te sparen. De volledige fysieke versie van het spel met alle episodes samen is voor in het begin van 2017.

7.8 In de roos

Hitman is een mooie return to form na Absolution. De levels zien er goed uit en zitten vol met creatieve manieren om je doelwitten om het leven te brengen. Dankzij de online content zal je vele uren zoet zijn met dit spel, en zelfs als je geen missies speelt die iemand anders heeft gemaakt, heb je nog steeds veel te doen dankzij de vele uitdagingen. Een paar technische zaken en lange load times verstoren het spelen soms, maar niet genoeg om de pret te bederven.

• Vormgeving 7.5
  • Audio 7.5
  • Gameplay 8.5