Hitman Go is de regelrechte port van de in 2014 verschenen game voor iOS en Android. Het spel kreeg bij zijn release over het algemeen lovende kritieken, vooral omwille van zijn design en spelmechanieken. Naar aanleiding van de nieuwe Hitman-reboot (en ongetwijfeld ook voor wat extra centen) komt het spel naar de salonconsoles, ongewijzigd maar in zijn zogeheten definitive edition. We kunnen je meteen ook al onze definitieve raad geven: koop dit gewoon op mobiel.

Hitman: het bordspel

Toen Square Enix Montreal begon aan de ontwikkeling van een mobiel Hitman-spel, was de ambitie niet het gemakkelijke pad te bewandelen van de goed boerende maar repetitieve runner-games of andere concepten. De versie moest respect tonen voor de reeks waar het zich aan waagde zonder het draagbare en eenvoudig te besturen aspect van een spel op mobiel te vergeten. De studio bedacht Hitman Go als een minimalistisch voorstelling van Agent 47 in wat best samen te vatten is als een miniatuurschaakspel. Want op zijn puurst is de Hitman-franchise, net als schaken, eigenlijk te simplificeren als het observeren, plannen en uitvoeren van je aanval. Pionnen stellen dus voor waar bewakers en doelwitten staan, terwijl jij op het gerasterd bord de juiste weg moet uitstippelen. Met een simpele druk op de knop verplaats je Agent 47 met één vak, waarna het spel ook een zet maakt, enzovoort, tot je je doelwit kan bereiken.

Elke level biedt je verder een nieuwe mechanic om de zaken fris te houden, zoals nieuwe soorten bewakers of kostuums waarin je je kan verkleden, wat dus op zijn beurt een nieuwe challenge oplevert. Elk van deze mechanieken zijn ook leuke knipogen naar de reeks, zoals het incognito starten van een missie in een vliegveld. De levels zijn kort maar krachtig, en de oplossing vinden kan soms een hele tijd duren, al zijn de meeste te doen in maximaal vijf minuutjes met wat probeerwerk. Elk level bevat verder drie uitdagingen die meestal inhouden een aktetas op te pikken op het bord, het uitspelen in een maximaal aantal zetten en een specifiek objectief te volbrengen om zo het spel wat herspeelbaarheid te geven.

Minimalistische uitvoering

Inherent is er weinig mis met het spel. De spelmechanieken zitten goed, de besturing is vlot en eenvoudig en de grafische stijl accentueert het minimalistisch aspect van het hele Hitman Go-concept. Elk bord ziet er uit als een klein maquettehuisje, waardoor het echt lijkt alsof je op voorhand je moord aan het uitplannen bent met wat pionnen in je thuisbasis. Het bespaart de makers bovendien heel wat animatiewerk, wat het spel ook een pak lichter maakte voor op mobiel. Op console gaat de charme hiervan niet verloren, maar het woord ‘minimalisme’ moet hier de duimen leggen voor het beter passende ‘leeg’ als het op decors aankomt.

Twee problemen zijn er wel te merken aan het spel, te beginnen met de audio. De loops die gebruikt worden zijn te kort en veel te repetitief. Je kan soms een tijdje vastzitten, zeker op de latere levels, waardoor het steeds opnieuw horen van 25 seconden klassieke muziek een ware foltering wordt. Het andere probleem zit hem in de puzzels, al gaat het hier niet over technische fouten of mankementen. Het probleem is eerder dat elke puzzel slechts een aantal voorgedefinieerde oplossingen heeft, in tegenstelling tot hoofdgames in de serie. Je kan dus niet proberen een bord te volbrengen zonder iemand te vermoorden noch kan je een doelwit op meerdere manieren uitschakelen. Een gemiste kans, maar uiteindelijk slechts een schoonheidsfoutje in het anders strakke gamedesign.

Hitman Go hoort niet op console

De grootste fout van deze Hitman Go – Definitive Edition is dat het spel op console verschijnt, een plek waar het helemaal niets te zoeken heeft. Veel argumenten die duiden op een goed mobiel spel worden plots stevige hekelpunten. Zo zijn de eenvoudige ‘one touch’ controls handig om met één hand te spelen maar verschrikkelijk saai en té simplistisch op console. Er is ook absoluut geen scenario of context. In korte sessies op de trein kan je dat geen moer schelen, maar thuis in de zetel is wat achtergrond welkom. De volledige levensduur ondergaat hetzelfde lot wanneer hij van de mobiele balans naar de consolebalans verhuist: twee uur spelen op mobiel is sterk, op console al heel wat minder. Gelukkig is ook de prijsklasse identiek aan zijn mobiele tegenhanger, minder dan 10 euro, al heb je op console geen last van microtransacties voor hints en andere overbodige zaken.

Laat net die prijs ons hoofdargument zijn om de aankoop op console af te raden. Hitman Go is, zoals de naam het duidelijk zegt, gemaakt voor on the go. Het kost evenveel om deze aan te schaffen op de App Store als op de PSN of Xbox Marketplace, dus waarom zou je er dan voor kiezen om dit spel te ervaren in condities waarvoor het niet bedacht werd? De ‘Definitive Edition’ op console bevat helemaal niks extra om de aankoop hiervan te rechtvaardigen. Het is zeker en vast geen slecht spel, eigenlijk is het zelfs een heel knappe omvorming van de reeks naar het puzzelgenre, maar het heeft gewoonweg niets te zoeken op console.

PS Crossbuy en de Vita-versie (update 4 maart 2016)

Bij het schrijven van deze lijnen is de Crossbuy tussen PS4 en Vita eindelijk van kracht. Tot op heden verwachtte Square Enix dat je twee keer langs de kassa zou gaan. Gelukkig is deze politiek herzien, maar het blijft wel heel bizar dat dit niet vanaf dag één aangeboden werd, de Vita is namelijk wél een geschikt medium voor de minimalistische uitspatting van Agent 47. Waar het op console en pc wat saai is en het rekenvermogen van de machines in kwestie absoluut geen eer aandoet, draait deze fantastisch op de Vita. Beide controls – toetsen en touchscreen – worden ondersteund zonder enige vorm van problemen en ook op technisch vlak valt er niets te bemerken, de laadschermen zijn kort, een level opnieuw starten gebeurt ogenblikkelijk en er zijn ook in deze versie geen bugs te bemerken. Wie een Vita bezit (innige deelneming, ik voel je pijn) aarzel dus niet, Hitman Go ontdek je best hierop.

Hitman Go: Definitive Edition is sinds 23 februari digitaal beschikbaar op PC en Xbox ONE en in crossbuy voor PS4, PS Vita

6.3 Cashgrab

Hitman Go Definitive Edition is een snelle en eenvoudige cashgrab. Het spel mag dan wel goed in elkaar zitten, het is bedacht en gemaakt voor een mobiele ervaring. Op een luttele twee uur zie je het gehele spel, een pure kopie van het origineel zonder enige toevoeging. Ook ongewijzigd is de prijs, dus doe jezelf een plezier en schaf dit aan op je telefoon als je zin hebt in een slimme omvorming van de Hitman-franchise naar het puzzelgenre.

• Vormgeving 8
  • Audio 5
  • Gameplay 7