Een goede anderhalve maand na zijn debuut is Hitman Episode 2: Sapienza eindelijk uitgekomen. Hebben ontwikkelaar IO Interactive en uitgever Square Enix in deze episode de kwaliteit van de vorige episode kunnen behouden of verbeteren? Zijn de bestaande problemen ondertussen opgelost? Geekster greep een garotte en silverballers en testte het voor jullie uit.

A change of scenery

Na de avonturen in Parijs trekt Agent 47 in Hitman Episode 2 naar het kleine Italiaanse toeristenstadje Sapienza om twee targets uit te schakelen en een gevaarlijk virus te vernietigen. De doelwitten zijn immers verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een nieuwe biologische dreiging die op basis van DNA zonder negatieve effecten van persoon op persoon kan doorgegeven worden om slechts één specifieke persoon te doden. Reden genoeg om even een reisje te ondernemen naar een sympathiek stadje aan de Middellandse Zee. Achteraf wordt ook nog een tipje van de sluier van het overkoepelende verhaal opgelicht, maar net zoals de vorige keer is dit niet zo veel.

Hitman Episode 2 Sapienza

Eindelijk zon! Maar dat mag ons niet tegenhouden om in Hitman Episode 2 nog steeds stijlvol rond te lopen.

Wat meteen opvalt is de grootte en variëteit van Sapienza. Er lopen misschien wel minder npc’s rond dan in Parijs, maar de locaties hebben meer kleur en zijn veel gevarieerder. Zo kan je doorheen een zonovergoten strand trekken, kleine Italiaanse straatjes verkennen, een aantal winkels en appartementen doorlopen, een kerk met een mortuarium of een riool doorkruisen… Je vindt al heel snel onder meer een psychiater met een afspraak in de villa, een keukenhulp die aan zijn eerste dag gaat beginnen, een bloemist die er een boeket moet leveren, een private eye die voor één van je targets werkt en een laborante met een schuldgevoel. En dat allemaal voor je nog maar begint de hoofdlocatie te verkennen: een grote villa met veel kamers en gebouwen die leiden tot een heus Bond villain-achtig ondergronds lab.

Improved assassinations

De gameplay is uiteraard zo goed als identiek gebleven. Het is nog steeds een kwestie van met de juiste tools of wapens en met de juiste vermommingen te infiltreren om je doelwitten uit te schakelen. Welke vermomming werkt op welke plek is meestal logisch, maar je kan nog steeds rustig met een grote sniper rifle op je rug wandelen, voorbij bewakers die op zoek zijn naar de persoon die hun baas vanuit die oude toren heeft neergeschoten, zolang je maar het juiste uniform aanhebt. Een positief punt is dat de laadtijden sinds de laatste patch sterk verbeterd zijn, en dat je dus iets minder gefrustreerd zal zijn als je tijdens het experimenteren het spel een aantal keer zal moeten herladen. Ook de menu’s lijken sneller te openen en doorheen navigeren dan vroeger. Een andere grote verbetering is dat je nu je gebruikte vermommingen en de wapens die je laten vallen hebt ook op je minimap kan terugvinden. Ten slotte kan je de wapens en tools die je vrijgespeeld hebt in Parijs nu ook meteen in Sapienza gebruiken, en vice versa.

Hitman Episode 2 vermomming

En als je je zou afvragen of je die vermomming kan gebruiken… Yes, yes you can. Hitman Episode 2 doesn’t spell slaughter without “laughter”.

Er zijn weer een heleboel verschillende creatieve en soms best grappige mogelijkheden om je doelwitten uit te schakelen of om bepaalde challenges te voltooien. Je kan deze ontdekken door in de menu’s rond te neuzen of door gesprekken af te luisteren tussen verschillende nevenpersonages. Aan de ene kant heb je meer vrijheid dan in Parijs: daar beperkte één doelwit zich tot de benedenverdieping en bleef het andere helemaal bovenaan rondlopen, maar in Hitman Episode 2 bewegen de doelwitten natuurlijker (maar nog steeds met vaste patronen) doorheen de locaties, en kan je ervoor zorgen dat ze hun veilige thuishaven (en hun bodyguards) even achterlaten. Aan de andere kant bevindt het virus zich steeds in hetzelfde labo, en moet je telkens minstens tot in het lab lopen om het te kunnen vernietigen.

Overkill

Dit toont meteen het grootste probleem met deze episodic contents: Na een aantal playthroughs doorheen dezelfde plekken ben je zelfs een mooie locatie zoals deze beu en wil je even naar een ander level. Als je daar echter vorige maand ook al alle uitdagingen hebt gedaan, blijft er niet veel over (buiten de contracts gemaakt door andere spelers) als je nieuwe content wilt blijven spelen. Misschien was het beter geweest om toch alles tezamen uit te geven, zodat je van locatie tot locatie kan gaan, telkens andere acties uit kan voeren, en je zo de sleur niet zo hard zou voelen. Begrijp ons niet verkeerd: zelfs met deze negatieve punten in het achterhoofd zal je je een kleine tien uren amuseren terwijl je doorheen het stadje of de villa sluipt en op steeds creatievere wijzen je targets om het leven brengt, maar na een tijdje wil je gewoon iets meer variatie.

Wat dan met alle extra modi om de speelduur te verlengen? Hoewel het spel al een goede anderhalve maand uit is, is van de befaamde Elusive Targets nog niet veel in huis gekomen. Gelukkig werd dit gecompenseerd met een aantal extra Escalation Contracts in Parijs en is er ook al een Escalation Contract beschikbaar voor Sapienza. Verder kan je nog steeds de Contracts van andere spelers voltooien of er zelf maken, maar soms is het goed zoeken om een interessante extra missie te vinden. Wie hier plezier uit kan halen, verlengt wel de speelduur aanzienlijk.

Hitman Episode 2 elusive targets

Welke Elusive targets? Of zijn ze zo Elusive dat zelfs het spel hen niet kan vinden?

Firing blanks

Een ander probleem blijft het feit dat, zeker nu we al aan twee episodes zitten, we ons niet van het gevoel kunnen ontdoen dat de makers een beetje lui zijn geweest. Zo zijn bepaalde vermommingen in Hitman Episode 2, bijvoorbeeld die van sommige werknemers in de villa of van een aantal bodyguards, gewoon gekopieerd uit Parijs. Toen we de nieuwe episode begonnen te spelen, hebben we twee keer last gehad van een connection error, waardoor we naar het hoofdmenu teruggingen. En misschien kan het als muggenzifterij klinken, maar iedereen in Parijs en Sapienza spreekt Engels. Ik wil gerust mijn suspension of disbelief trainen en geloven dat op een internationale modeshow zo goed als iedereen Engels kan, maar in een klein toeristisch stadje geen enkele volledig Italiaanse npc vinden, dat gaat er een beetje over. Een paar personages zeggen één of twee Italiaanse woorden of proberen met een (slecht) Italiaans accent te praten, maar dit is niet genoeg. Ten slotte valt het op dat een aantal voice actors zijn teruggekomen. Niets op tegen, maar dat ze dan even een andere stem proberen aan te nemen. Een zucht ontsnapte ons toen we de scherpe Engelse stem van de amateurreporter uit Parijs nu terughoorden bij een vrouw die (volledig in het Engels) haar luie broer probeerde te overtuigen te gaan werken.

Hitman Episode 2 sapienza

De posters en winkels zijn qua design gelukkig wél Italiaans.

Hitman Episode 2: kopen of wachten?

Voor wie is deze episode dan? Fans van de serie en zij die vonden dat de eerste episode goed was, zullen er zeker van genieten. Sapienza is een leukere locatie dan Parijs, maar nieuwelingen die eigenlijk enkel de nieuwe locatie willen uittesten, moeten sowieso ook de intro pack (met Parijs) gekocht hebben. Iedereen zal zich met deze episode in ieder geval een aantal uren fijn kunnen bezighouden met onze geliefde kale moordenaar en zijn verschillende vermommingen, maar na een tijdje zal ook iedereen de sleur beginnen te voelen. Wie op het einde van de hele Hitman-rit alles gekocht zal hebben, zal wel waar voor zijn investering gekregen hebben. Wie echter nu al van het ene level naar het andere wil gaan en het spel meer dan een kleine week wil spelen, wacht beter tot er iets meer episodes uitgekomen zijn of tot volgend jaar het totaalpakket uitkomt.

Hitman Episode 2: Sapienza is nu beschikbaar voor €10 op pc, PS4 en Xbox One, maar je moet er ook wel het startpakket voor gekocht hebben.

8.0 Net iets beter

Hitman spelen blijft ook in Sapienza heel leuk. Deze nieuwe locatie is groot, visueel prachtig, en zit vol met leuke uitdagingen en creatieve manieren om je doelwitten uit te schakelen, maar een paar negatieve puntjes halen de totaalervaring onderuit. Het ziet er beter uit dan Parijs, en de personages gedragen zich interessanter en natuurlijker. Voor je €10 zal je vele uren kunnen spelen, maar na een tijdje zal je ook deze prachtige locatie volledig verkend hebben en niet veel extra's meer vinden.

  • Verhaal 7.5
  • Vormgeving 8.5
  • Audio 7
  • Gameplay 8.5
  • Levensduur 7
Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties