In de derde editie van Hitman trekt Agent 47 naar Marokko om doelwitten in de stad Marrakesh uit te schakelen. De vorige episode van ontwikkelaar IO Interactive en uitgever Square Enix was een succes door de overvloed aan visueel genot en creativiteit. Is dit ook hier het geval? Onze Geekster zette een barcode op de achterkant van zijn hoofd en testte het voor jullie uit.

Hitman Episode 3: Marrakesh
Ontwikkelaar: IO Interactive
Uitgever: Square Enix
Platform: PS4, Xbox One, pc
Aantal spelers: 1
Release: 31 mei 2016

Reviewexemplaar op PS4, bekomen via de uitgever.

Druk en gespannen

De sfeer in Hitman Episode 3: Marrakesh is veel meer gespannen dan die in de vorige episodes. Een van de twee targets is immers een Zweedse businessman zonder scrupules, die op legale wijze een grote hoop geld van de Marokkaanse bevolking heeft gestolen. Hierop heeft hij zijn toevlucht genomen in de Zweedse ambassade, waar een heleboel betogers door het leger buitengehouden worden. Het andere doelwit is een generaal die de Zweed heeft bevrijd uit de handen van de autoriteiten, en die nu het protest aan de ambassade aanwakkert in de hoop de huidige regering als incompetent af te schilderen en de macht te kunnen overnemen. Reden te meer voor een ander bedrijf, dat heel lucratieve overheidscontracten dreigt te verliezen door de mogelijke staatsgreep, om het ICA in te huren.

Hitman Episode 3 ambassade

Moord of een public service voor de mensen die de ambassade willen bestormen?

Als je de missie tot een goed einde brengt, krijg je ook nog een minuutje een stukje uit het overkoepelende verhaal, waarbij de organisatie die achter de gebeurtenissen in Marrakesh en Sapienza zit, in de problemen raakt. We zijn na Parijs, Sapienza en Marrakesh nu bijna op de helft van het spel, en ondertussen beginnen we ons af te vragen of het overkoepelende verhaal nu eigenlijk wel nodig was. Oké, het ICA wordt gemanipuleerd door de oudere assassin om een shadowy organisation uit te schakelen, maar we krijgen zo weinig informatie dat het lastig wordt om ons te interesseren in wat er allemaal aan het gebeuren is.

Een grotere uitdaging

Marrakesh is tot nu toe de moeilijkste locatie om je doelwitten probleemloos in uit te schakelen. Je zal meer geduld moeten hebben en beter moeten kunnen sluipen dan vroeger. Je doelwitten lopen vooral rond in grote, open ruimtes waar er bijna altijd getuigen zijn, en zelfs de beste vermommingen worden door bepaalde npc’s meteen doorzien. Deze nieuwe extra uitdaging is leuk, maar het kan frustrerend zijn als getuigen je – als je pech hebt zelfs door muren heen – kunnen spotten (iets dat in de andere episodes ook soms gebeurde). Ook is het jammer dat de opportunities niet altijd even interessant (of grappig) zijn als bij de vorige episodes (één opportunity lijkt zelfs heel hard op één van die in Parijs!). Aan de andere kant biedt het zeer grote en indrukwekkende aantal npc’s zeker voor Contracts Mode wel leuke mogelijkheden.

Hitman Episode 3 markt

Het aantal npc’s in Marrakesh is weer indrukwekkend te noemen.

Ondertussen is de online content op zijn pootjes terechtgekomen. Er komen elke dag nieuwe, en soms heel leuke, player-generated contracts bij en er is al een respectabele lijst Escalation Contracts. Deze laatste zijn niet atijd even interessant, maar vormen toch een leuke puzzel. De Elusive Targets zijn er eindelijk ook en ze zijn bijzonder fijn om te zoeken en te proberen uit te schakelen, wetende dat je maar één kans hebt voor ze voorgoed uit de spelwereld verdwijnen. Als je sterft terwijl je deze doelwitten probeert te vermoorden, kan je deze missies namelijk niet herspelen. Een probleem is wel dat je in het echte leven maar 48 uur hebt om deze doelwitten uit te schakelen. Als je de aankondiging van een nieuw doelwit mist, of als je toevallig op vakantie bent, kan het dus zijn dat je een uitdaging misloopt. We hopen dan ook dat deze Elusive Targets na verloop van tijd ook beschikbaar zullen gesteld worden voor de gamers die deze missies nooit zijn kunnen beginnen.

Hitman Episode 3 Marrakesh

De Elusive Targets vormen een grote uitdaging, en je krijgt maar 1 kans. De helft slaagt erin om het doelwit te doden, maar de SA rating wordt enkel aan de écht goede spelers toegekend..

Afrikaanse claustrofobie en Scandinavische kaalheid

Parijs was een groot paleis met meerdere verdiepingen en een grote tuin, Sapienza was een typisch klein Italiaans kuststadje: gebouwd op een heuvel, overal kleine appartementsgebouwen, zon en de Middellandse Zee; Marrakesh speelt zich echter af op drie locaties. Om te beginnen is er een grote markt in het centrum van een stad met een aantal kleine steegjes. Hier is alles dicht opeen gepakt, loopt het vol met toeristen die zich van de huidige situatie niks aantrekken, en krijg je een claustrofobisch gevoel. De tweede locatie, de Zweedse ambassade, biedt meteen een andere sfeer: buiten staan er betogers, maar binnen is alles heel Scandinavisch, recht, modern, kaal, met veel open ruimtes en vol rondwandelende getuigen. Hoe hard je ook probeert, het is jammer genoeg niet mogelijk om de riot echt in gang te steken en tijdens de chaos de ambassade te infiltreren (en om eerlijk te zijn, je pleegt de moorden in deze uitbreiding net om riots en een staatsgreep te voorkomen). Ten slotte is er de oude school waar de evil general zijn hoofdkwartier heeft georganiseerd: het is een standaard klein gebouw met twee verdiepingen. Hier lopen enkel soldaten rond, dus je zal je ofwel moeten vermommen, ofwel heel stealthy zijn.

Hitman Episode 3 Marrakesh Zweedse ambassade

De Zweedse ambassade in Marrakesh is kil en zakelijk…en bevat ergens een Ikea-grapje. Zoeken maar!

Jammer genoeg zijn de ambassade en de school niet zo goed uitgewerkt als ze zouden kunnen zijn. Visueel zijn ze in ieder geval veel minder interessant dan de markt, en ook qua gameplay bieden ze niet dezelfde mogelijkheden als in de vorige locaties. Vooral de school stelt wel wat teleur: om binnen te raken zijn er maar twee echt nauwelijks verschillende paden. Ook in de ambassade zal je vaak op dezelfde wijze naar binnen lopen. Vergelijk dit met de villa uit de vorige episode, een mooi gebouw dat je kon bereiken via de front gate en daarna door het bediendepoortje, via tunnels in de riolen of een pad langs de zee. Zowel de ambassade als de school zijn trouwens redelijk klein.

Hitman episode 3 school

De school is veruit een van de minst interessantste locaties uit de serie: gewoon 2 verdiepingen, met veel gaten in de muren en slechts een tweetal toegangen.

Qua geluid is er niet veel veranderd: we horen nog steeds enkel Engelstalige stemmen, of het nu Marokkanen of Zweden zouden moeten zijn. De inheemse bevolking protesteert, maar de betogers hebben allemaal een Amerikaans accent! De Zweden in de ambassade zijn precies nog nooit in hun thuisland geweest. Ook hier horen we een aantal dezelfde voice actors als in de vorige episodes, maar ze vallen nu gelukkig iets minder hard op.

Marrakesh is vooral voor de fans

Wie nog geen extra Hitman-episode heeft gekocht, zouden we eerder Sapienza aanraden in plaats van Marrakesh. Sapienza was interessanter en had een mooiere, zonovergoten locatie. Dit is niet om te zeggen dat Marrakesh slecht is, gewoon dat het niet het niveau van de vorige episode kan evenaren en dat vooral de fans van de serie deze episode zullen kunnen smaken. Op zich heeft Marrakesh een redelijk leuke locatie, waar vooral de hogere moeilijkheidsgraad en het indrukwekkende aantal npc’s opvalt. We hopen enkel nog op wat meer creativiteit bij de volgende episodes. Wij blijven in ieder geval elke maand bij elke nieuwe episode Hitman opnieuw spelen, dus ook de komende maanden zal het spel niet in de vergetelheid raken.

7 Minder creatief

Hitman Episode 3: Marrakesh biedt een grotere uitdaging dan de soms té gemakkelijke vorige episodes. Ook al is er weer een heel indrukwekkend aantal npc’s, het lijkt wel alsof deze episode wat aan creativiteit ingeboet heeft.

  • Verhaal 7
  • Vormgeving 8
  • Audio 7
  • Gameplay 7
  • Levensduur 6
Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties