Na drie episodes in het tot nu toe best fijne Hitman krijgen we van ontwikkelaar IO Interactive en uitgever Square Enix zomaar een bonus episode! Deze episode bestaat sinds januari 2017 uit drie gratis missies die zich in al eerder bezochte locaties afspelen. Nota bene: “krijgen” en “gratis” geldt enkel voor spelers die de full experience of het upgrade pack al hebben gekocht. Wie episode per episode koopt, zal deze missies pas kunnen spelen door het bonus pack te kopen of voor de disc edition te gaan. Geekster greep in ieder geval naar de voorraad explosieve badeendjes en testte de twee beschikbare bonusmissies voor jullie uit.

Hitman Bonus Episode
Ontwikkelaar: IO Interactive
Uitgever: Square Enix
Platform: PS4, Xbox One, pc
Aantal spelers: 1
Release: 19 juni 2016

Reviewexemplaar op PS4, bekomen via de uitgever.

No greater good

De bonus content bestaat uit vier targets. Op de filmset in een nachtelijk Sapienza is je doelwit de regisseur/hoofdacteur die hoopt met zijn film zijn grote comeback te maken. Aangezien hij zich niet echt aan zijn budget houdt en maar dure scènes blijft filmen, heeft zijn studio het ICA ingehuurd om hem uit de weg te ruimen. In Marrakesh komen er twee doelwitten in het vizier: een CEO van een bouwbedrijf en de hoofdarchitect van een van zijn concurrenten waarmee hij een afspraak heeft. Aan Agent 47 om hen beide uit te schakelen en geheime bedrijfsdocumenten terug te stelen. We keren ten slotte ook even terug in de tijd naar de zonsondergang in (alweer) Sapienza om tijdens een concert een corrupte politicus uit te schakelen op vraag van een van onze latere targets. Het is eens een echte verademing dat je doelwitten misschien wel klootzakken zijn (zeker als je hen even volgt en luistert naar hoe ze andere mensen behandelen), maar niet echt iets moreel verwerpelijk zoals oorlogsmisdaden op hun kerfstok hebben. Deze keer kunnen we onze assassinations niet altijd met een lesser of two evils-moraal goedpraten: onschuldige mensen moeten eraan geloven dankzij onze koele killer.

In een nieuw kleedje

Zeker de nieuwe content in het nachtelijke Sapienza voelt kleiner aan: het Italiaanse stadje is immers beperkt tot het plein bovenaan het stadje, het stadhuis en een paar straten en huizen. Geen villa, geen geheim lab, geen kerk, geen strand. Slechts één startlocatie. Aan de andere kant is er bovenaan Sapienza nu wel de filmset met bijhorende trailer, mechanische gevaartes en interviewkraampje. Hierdoor geeft de transformatie van Sapienza in een filmset je een heerlijk claustrofobisch gevoel: Je hebt minder plaats om al je nefarious deeds uit te voeren.

Hitman Bonus Episode Roadblock

Het is misschien niet letterlijk een invisible wall, maar je kan jammer genoeg niet meer heel Sapienza verkennen.

En wat voor daden! De filmset vraagt gewoon om misbruikt te worden om “ongelukjes” te veroorzaken, zeker als je bedenkt dat je doelwit in een kogelvrij pak rondloopt. Vlammenwerpers die je andere brandstof kan geven? Je slachtoffer die over een hoop explosieven springt? Een springboard dat kan leiden tot grote, mechanische tanden/een heuse dodelijke mixer? Het is onmogelijk om niet blij te zijn met de creativiteit. En dat is maar goed ook, want de nieuwe content in het nachtelijke Sapienza geeft ons, omdat er maar één target is en het een bonusmissie is, slechts vier opportunities om je doelwit op speciale wijze om het leven te brengen. Drie van deze opportunities vergen trouwens bijna dezelfde methodes (in het begin), waardoor je toch niet zo creatief kan zijn als gedacht.

Hitman Bonus Episode filmset

Zoveel mogelijkheden, zoveel potentiële “accidentjes”.

Ook Marrakesh heeft een andere sfeer: alles is er veel chiller. Er is nog geen revolutie op til, er zijn veel minder soldaten te bekennen, en de toeristen genieten van het nachtelijke shoppen of van een trekje aan een waterpijp. Hierdoor kan je wel niet meer in de ambassade, de ondergrondse garage en doorgang of de school gaan, maar het marktplein, de straten, winkels en daken staan voor je open. Je hebt meer locaties en meer doelwitten dan in Sapienza, dus er zijn ook meer uitdagingen. Ze zijn misschien niet allemaal zo grappig als die in Sapienza, maar ze geven toch een gevoel van voldoening.

Hitman Bonus Episode Marrakesh

Marrakesh voor de revolutie uitbreekt.

Wanneer je ten slotte terugkeert naar Sapienza kan je genieten van de beste bonusmissie. De zonsondergang maakt Sapienza nog mooier dan tevoren, en je kan je doelwit met verschillende creatieve, soms huiveringwekkende methodes uitschakelen. Enkel de villa en het ondergrondse lab zijn onbereikbaar, voor de rest kan je overal heen en wordt er beter gebruik gemaakt van de verschillende gebouwen dan tevoren. Het stadhuis en de kerk zijn nu meer dan gewoon een leuke extra locatie. De dialogen staan weer op punt en bevatten een paar leuke details, zeker aangezien je als speler weet wat er zich later nog in het stadje zal afspelen. Tijdens het concert kan je overigens van een echt lied genieten. Er zijn zelfs speciale reacties van de npc’s als je als Santa 47 het stadje bezoekt!

Hitman Bonus Episode Landslide

Het concert in Sapienza zorgt voor nog meer afwisseling in de beste bonusmissie.

Hitman Bonus Episode: Volwaardige episode

Aan de ene kant is het leuk om bestaande locaties in een andere sfeer te zien, aan de andere kant zou het uiteraard ook leuk geweest zijn om volledig nieuwe locaties te krijgen. Bekijk dit dus eerder als leuke bonusmissies. In dat opzicht geeft het niet dat de eerste missie in Sapienza echt maar een mini-episode is: er zijn genoeg veranderingen om het interessant te houden. De nieuwe content in Marrakesh en in de laatste missie in Sapienza zou in veel andere games als een volwaardig level beschouwd worden, maar biedt wel nog steeds net iets minder mogelijkheden in vergelijking met de vorige episodes van dit spel. Als je de missies echter samentelt, heb je evenveel inhoud als bij de andere episodes. Wie al geld in het volledige spel heeft geïnvesteerd, moet niet aarzelen en deze episode zonder extra kosten uitproberen. Wie nog niet zeker is of de nieuwe inhoud dezelfde prijs waard is, kunnen we geruststellen: je zal je amuseren!

8 Voorlopige score
  • Verhaal 7.5
  • Vormgeving 7.5