Heroes of the Storm: De perfecte orkaan (review)

0

Met Heroes of the Storm lijkt de cirkel eindelijk rond te zijn. Het MOBA-genre is namelijk begonnen met een mod voor de eerste Starcraft, maar werd pas echt bekend met de Warcraft III mod: Defense of the Ancients. Dit genre is al enkele jaren enorm populair met games als League of Legends en Dota 2 van Valve, dus het was te verwachten dat Blizzard ook een poging ging doen. Heroes of the Storm is een game die al een tijdje in de maak was en was vroeger gekend onder een ander naam: Blizzard DOTA. We kregen een blik op deze vroege versie in 2010 toen het nog een custom map was in de Starcraft 2 engine. Fans waren razend enthousiast en Blizzard kreeg het idee om er een volledig spel van te maken en zo was Heroes of the Storm geboren.

heroes-storm2

Een aanval op de vijandelijke basis.

Heroes of the Storm is in zijn kern gelijkaardig aan de bekende MOBA-formule, twee teams van vijf spelers gaan elkaar tegen het lijf met de bedoeling om elkaars ancient, wat hier de core noemt, te gaan vernietigen. Dit doen ze met behulp van creepwaves, die periodiek in hun eigen base vertrekken. Maar daar stopt de vergelijking met League of Legends of Dota 2. In deze laatste twee heb je eigenlijk maar één map, en die map is vaak exact hetzelfde. Een perfect symmetrische map met drie banen. Blizzard heeft het in Heroes of the Storm toch een beetje anders aangepakt, we krijgen 8 verschillende maps met elk hun eigen objectieven. Naast het hoofddoel, de core van de tegenstander te vernietigen, krijgen we hier randobjectieven, die ons moeten helpen om in ons hoofddoel te slagen als we ze tot een goed einde brengen. Zo moet je bijvoorbeeld op een map twee punten controleren om dan in het midden controle te kunnen nemen over de Dragon Knight, die op zijn beurt helpt om de torens en poorten van de tegenstander te slopen. Op een andere map kan je dan weer krachtige golems oproepen als je genoeg schedels verzamelt uit de ondergrondse mijnen. Of een piratenschip een heuse hel laten ontketenen op vijandig gebied, als je de piraten genoeg betaalt met gouden munten die je op de map kan vinden. Daarnaast kan je op de kaart ook nog verschillende huurlingen gaan inhuren door ze te verslaan, deze werken op dezelfde manier als creeps, maar zijn een pak sterker. Het is ook heel belangrijk dat je deze niet uit het oog verliest.

heroes-of-the-storm-Gameplay2

Gouden munten indienen bij de piraat.

Deze objectieven zorgen voor een andere speelstijl dan in de meeste games van dit genre, ze zorgen er eigenlijk voor dat er altijd hotspots zullen zijn waar er veel actie is. Zo heb je in Heroes of the Storm vaak weinig saaie momenten. Er is bijna altijd actie. Dit is ook in de hand gewerkt door het feit dat iedereen hetzelfde level heeft in je team. In Heroes of the Storm gaat heel het team experience verzamelen in de plaats van individueel. Naarmate je team een hoger level krijgt ga je ook nieuwe vaardigheden krijgen voor je personage, dit zijn vaak passieve krachten die je bestaande vaardigheden sterker maken of lichtjes aanpassen. Wat ze ook anders doen is het feit dat je in deze MOBA niets moet kopen met het goud dat je verzamelt door creeps of vijandige spelers te doden. Dit haalt veel van de complexiteit weg van de andere games in het genre. Het spel voelt enorm gestroomlijnd aan, maar biedt toch genoeg diepgang in de manier hoe je je personage wil uitbouwen. De wedstrijden duren ook meestal niet zo lang, sommige zijn op een kwartier al vaak gedaan. Het gemiddelde partijtje duurt rond de 25 minuten. Heroes of the Storm legt wel een grote nadruk op teamplay, dit is zeker geen spel voor mensen die willen uitblinken op hun ééntje. Je hele team moet samenwerken om alles tot een goed einde te brengen, je voelt het meteen als er iemand niet meewerkt en altijd zijn eigen ding doet.

Destorying-the-enemy-base-Heroes-of-the-Storm

Down with the core!

Een sterk punt van Heroes of the Storm is natuurlijk de vele personages uit de geschiedenis van Blizzard. Zo heb je de gekende personages uit Starcraft, Diablo en Warcraft, maar je hebt ook bijvoorbeeld The Lost Vikings, zeker bekend voor de iets oudere Blizzard fans onder ons. Deze personages vervullen allemaal een specifieke rol. Zo is Diablo een melee warrior, voornamelijk gericht op de frontlinies en kan veel schade slikken voor het team. Een groot doelwit dus. Nova uit Starcraft is een ranged assassin, haar taak is om op de achtergrond te blijven en met gerichte aanvallen de juiste doelwitten uit te schakelen. Ze kan zelf wel niet veel klappen opvangen, dus het is belangrijk dat ze beschermd wordt. Malfurion uit Warcraft is op zijn beurt een ranged support, zijn taak is om het hele team bij te staan met tijdige genezing. Als laatste heb je de specialists, die vervullen vaak specifieke rollen die hen onderscheiden van de andere personages. Zo is er bijvoorbeeld Sgt. Hammer, een coole chick die rondrijdt in een heuse siege tank gekend uit Starcraft. Haar specialiteit is de gebouwen van de vijand plat te leggen door vanop veilige afstand te schieten.

Screenshot2014-09-14-19_54_29

Een blik op de personages.

Heroes of the Storm hanteert een free-to-play model en maakt gebruikt van een wekelijkse rotatie van gratis personages om mee te spelen. Elk personage heeft zijn eigen level dat stijgt naarmate de games die je ermee speelt. Op elk level verdien je nieuwe dingen, zo krijg je bijvoorbeeld op level 4 toegang tot elke vaardigheid van het personage. Wij vonden dit goed, omdat je zo met een nieuw personage de basis van de speelstijl wat onder de knie kan krijgen voordat je de hele toolbox krijgt. Daarnaast heb je ook nog een account level. Deze zorgt voor extra bonussen naarmate je stijgt. Personages kan je kopen met echt geld of met gold dat je verdient in het spel, dit door te levellen of door middel van daily quests. Deze laatste zijn zeker gekend voor spelers van Hearthstone en kunnen variëren van drie spelletjes winnen tot drie spelletjes te spelen met een specifieke klasse. Gold komt redelijk vlot binnen, dus je hoeft zeker geen geld uit te geven aan dit spel. Naast de personages kun je ook skins en mounts kopen, maar deze vonden wij wat aan de dure kant, alhoewel er soms echte pareltjes tussen zitten.

maxresdefault

Pajamathur, onze favoriete skin voor Abathur.

Heroes of the Storm is een frisse wind in het genre. Blizzard is zeer slim geweest om hun eigen draai te geven aan de bekende formule. De verschillende maps zorgen voor constante afwisseling en zijn allemaal uniek genoeg. De snelle, gestroomlijnde gameplay zorgt voor actie en is toegankelijk, maar toch ook diep genoeg om intense wedstrijden te beleven. Alles is ook perfect afgewerkt zoals we dat gewend zijn van een spel uit de stal van Blizzard, alles ziet er goed uit en klinkt fantastisch. Wij zijn alvast verslaafd.

90%
90%
Geniaal

Blizzard heeft met Heroes of the Storm een meer dan geslaagde MOBA gemaakt. Gestroomlijnd maar toch voldoende diepgang om te blijven boeien. Het is gratis te proberen dus veel heb je niet te verliezen.

• GAMEPLAY
    9.5
  • DESIGN