Helden uit het Noorden review: drank, roem en wraak

Rovers van de Noordzee was een leuke worker placement met een Vikingthema. Nu komt White Goblin Games met de uitbreiding Helden uit het Noorden. Deze uitbreiding biedt een aantal nieuwe mogelijkheden om nog meer speelduur uit je spel te halen. Is het spel hierdoor nog steeds de toegang tot Valhalla waard, of stuur je het beter naar Hel? Geekster maakt zich klaar om op rooftocht te gaan en zocht het voor jullie uit

Spelontwerp: Shem Philips
Uitgever: Garphill Games, White Goblin Games
Aantal spelers: 1-6
Leeftijd: 12+
Speelduur: 90 min

Reviewexemplaar verkregen via uitgever

Taveerne vol avonturiers

Dankzij de drank kan je je manschappen zich moed laten indrinken en krachtiger laten worden.

In deze module draait alles rond extra avonturen en drank. Op een nieuwe aanvulling voor het spelbord, vind je de – ietwat ouderwets maar nog steeds correct gespelde – taveerne. Hier kan je ofwel extra bemanning en drank vinden of beslissen om op avontuur te gaan. Na elke gewone overval leg je nu immers een nieuwe avontuurtegel bovenop de geplunderde locatie op het bord. Door op avontuur te gaan kan je deze tegels en hun bijhorende extra beloningen dan ook veroveren, mits je genoeg mankracht hebt. Hoe meer avontuurtegels je bemachtigt, hoe meer extra overwinningspunten op het einde van het spel.

Helden uit het Noorden taveerne
In de taveerne krijg je nieuwe krijgers en drank en kan je je reputatie vergroten.

Er zijn drie soorten avontuurtegels, en wie drie van dezelfde soort kan bemachtigen, krijgt meteen nog een reputatietegel, wat je een bonusactie en nog meer punten bezorgt. Dankzij de drank die je verzamelt, kan je ten slotte voor je met de dobbelstenen gooit bij elke overval je manschappen zich moed laten indrinken en krachtiger laten worden. Of je de bonussen van de drank nu nodig had eenmaal je het resultaat van de worp ziet of niet, opgedronken blijft opgedronken.

De opstand van de jarls

Goed kiezen wanneer je jarls wil confronteren en met welke actie je dat wil doen, is bijzonder belangrijk.

In de tweede module zijn de jarls van de andere stammen het een beetje beu om telkens geplunderd te worden en keren ze zich samen tegen je Vikingen. De focus ligt op hun aanvallen afslaan en roemrijk vechten. Voor de roem die je verdient, krijg je immers overwinningspunten. Bij het overvallen kan je in deze module ook jarl-markers tegenkomen, die je dwingen om per marker een jarl-kaart te trekken. Hierop staat een gevaarlijke krijger die je op een van drie manieren moet zien te doden, te onderwerpen of te ontsnappen. Dit wordt vooral gevaarlijk als je meerdere kaarten tegelijkertijd moet trekken.

jarl party
De jarls zijn dodelijke krijgers die je het leven zuur maken.

Door jals te doden, krijg je wel een beloning, maar worden je krijgers ook gewond, waardoor ze minder goed kunnen vechten in toekomstige rooftochten. Door hen te onderwerpen, worden je troepen iets minder zwaar gewond, en kan je in ruil voor geld de jarl zelf aan jouw stam toevoegen. Door te vluchten geraken je vechters heelhuids weg, maar verlies je roem of een overwinningspunt. Goed kiezen wanneer je jarls wil confronteren en met welke actie je dat wil doen, is dus bijzonder belangrijk.

Solovariant en kleinere varianten

Naast deze twee grotere modules, krijg je ook de mogelijkheden om het spel te beginnen met meer kaarten of om elke overval door middel van nieuwe dobbelstenen met extra Walkuren spannender te maken.

Als je door bijvoorbeeld een lockdown alleen thuis bent, kan de solovariant je wel even wat afleiding bieden.

Dankzij een kleine aanpassing aan de regels kan je ten slotte nu Rovers van de Noordzee, al dan niet aangevuld met een van de modules of andere varianten, ook op je eentje spelen. Hierbij leg je een paar elementen uit het spel terug in de doos en speel je tegen één tegenspeler (het spel zelf). Jij kan nog steeds doen wat je wilt, maar je draait elke beurt een kaart om voor je “tegenspeler”, die altijd moet proberen de locatie die erop staat te overvallen. Pas als dat niet zou lukken, kan (en moet) hij gaan werken. Het is uiteraard leuker om tegen echte spelers te spelen, maar als je door bijvoorbeeld een lockdown alleen thuis bent, kan het je wel even wat afleiding bieden.

Grote tafel gezocht
Alleen al met de nieuwe borden heb je wat extra plaats nodig.

Vormgeving

Je krijgt een hele hoop nieuw materiaal in deze uitbreiding: om te beginnen zijn er nieuwe, kleinere borden die je onder of naast het originele spelbord moet leggen (en waarbij de tekening op het bord mooi verder gaat). Ook krijg je naargelang de module die je gebruikt nog een extra bord om bij je te leggen. Daarnaast zijn er nieuwe fiches en tegels, nieuwe houten grondstoffen of Vikings en een aantal mooie nieuwe kaarten. Ten slotte krijg je genoeg extra materiaal om Rovers van de Noordzee met 5 of 6 spelers te spelen, zodat ook in iets grotere groepen iedereen kan meedoen. Door dit alles heb je in de doos veel nieuwe elementen zitten, die je best in kleine zakjes wegsteekt tenzij je wil dat ze allemaal door elkaar raken.

Helden uit het Noorden

Een goede uitbreiding zorgt voor meer variatie en nieuwe mogelijkheden als aanvulling op het basisspel zonder aan de kern te raken. Helden uit het Noorden slaagt hier met verve in en verlengt je speelduur en -genot. De modules bieden interessante nieuwe regels en we appreciëren dat je zoveel modules of varianten als je maar wilt kan combineren. Dat je het spel nu ook op je eentje of met 5 of 6 spelers kan doen, is een mooie kers op de taart.

Helden uit het Noorden is op 20 juli verkrijgbaar.

Geïnteresseerd in bordspellen van White Goblin Games?

Lees hier al onze reviews en artikels.

Leuk

Helden uit het Noorden
4 5 0 1
Helden uit het Noorden is een fijne uitbreiding op het al leuke Rovers van de Noordzee. Je krijgt een aantal interessante modules en varianten vol nieuwe mogelijkheden die je naar hartenlust kan combineren.
4/5
0