Voor deel twee van onze grote Heart of Thorns-review kijken we naar de momenten waarop je andere spelers tegenkomt: player versus player, world versus world en, omdat het af en toe wat vredevoller mag in de aanloop naar Kerstmis, de gloednieuwe Guild halls. Om onze analyse compleet te maken, sluiten we af met een blik op de action camera, die het leven (of toch alleszins de combat) een beetje eenvoudiger hoopt te maken.

Tot nu toe bestond World versus World uit drie besneeuwde Borderlands (eentje per server in jouw match) en de centrale Eternal Battlegrounds. Aan het concept is niets veranderd, je neemt het met jouw server nog steeds op tegen twee andere werelden en strijdt een week lang om towers, keeps en supply camps. Wel nieuw is de look van de Borderlands. De sneeuw heeft plaats geruimd voor een woestijnlandschap, met in het midden een oase.

De nieuwe maps voelen veel groter aan, ook al zijn ze dat eigenlijk niet. Er zijn meer hoogteverschillen, waardoor je vaker een omweg moet maken om veilig beneden te geraken. Of je neemt één van de poortjes die je naar boven teleporteren. Dat maakt het wel moeilijker om je weg te vinden doorheen het landschap. Verspreid over de woestijn liggen een aantal shrines, die gewijd zijn aan de elementen. Als je er zo eentje verovert voor jouw wereld, kun je bijvoorbeeld over lava lopen of via opwaartse luchtverplaatsingen in no-time een steile rotswand beklimmen.

WvW Desert Borderlands

De map voelt enorm groot aan

Ook de grote keeps in het westen en het oosten van de maps – waar vroeger “Hills Keep” en “Bay Keep” lagen – hebben wat groeihormonen toegestopt gekregen. Je loopt er nu verloren op de verschillende verdiepingen.

Ook groter en sterker: de champions die de burchten bewaken. Vroeger kon je, met wat geduld, in je eentje zo’n champion de baas. Dat is nu heel wat moeilijker, want ze komen sterk uit de hoek. Dat is op zich natuurlijk geen groot probleem, aangezien je toch meestal met een groep rondtrekt door de borderlands.

Als je een groep kunt vinden tenminste… Dat is momenteel een probleem en we zien er zelf twee oorzaken voor. Ten eerste: de PvE-content is nog kakelvers en wie niet die-hard en exclusief met WvW bezig is, trekt nu wellicht rond in de jungle om de strijd aan te gaan met Mordremoth. Vooral omdat je daar nieuwe armor skins, weapon skins, skills en traits kunt verzamelen. Bovendien wil iedereen z’n masteries trainen en daar heb je PvE-experience voor nodig.

WvW Deserted Borderlands

Jammer genoeg zijn de Desert Borderlands ook wel wat Deserted…

Daarnaast zijn de WvW’ers niet dolenthousiast over de nieuwe maps, vooral omdat het moeilijk is om ze efficiënt te doorkruisen. De commanders vertoeven met hun zergs liever in de Eternal Battlegrounds, waar alles nog steeds bij het oude is. We weten dat de woestijn-borderlands op termijn zullen afgewisseld worden met de taiga-borderlands, dus blijft de vraag of we dan afwisselend weinig en veel volk zullen zien. Daar komt nog eens bij dat Colin Johanson, de game director van Guild Wars 2, op het officiële forum heeft vermeld dat de programmeurs druk bezig zijn met een grote overhaul van WvW. Details ontbreken nog, net als informatie over wanneer we dat mogen verwachten, maar het is wel iets om naar uit te kijken.

PvP Stronghold

Tot nu toe bestond PvP enkel uit conquest-style wedstrijden: probeer met jouw team bepaalde punten te veroveren en vervolgens te verdedigen tegen de vijand. Met Stronghold komt daar verandering in. De map bestaat uit twee lanen, die telkens van het spawnpoint van de ene partij naar de vesting van de andere lopen. Tussen de twee lanen ligt een pleintje waar je supply kunt vinden. Met die supply bouw je wapens waarmee je de tegenstander kunt belegeren.

Het is de bedoeling dat je de NPC van het andere kamp verslaat. Dat doe je door te proberen zijn vesting binnen te dringen. Maar tegelijkertijd moet je natuurlijk jouw eigen NPC beschermen. Je moet dus kiezen of je voor de offensieve laan (van jouw spawn naar de andere vesting) of de defensieve (om jouw vesting te verdedigen en de vijand terug te dringen naar zijn spawn) gaat. Tijdens de match moet je voortdurend de situatie in de gaten houden en eventueel in de andere laan bijspringen.

GW2 PvP Stronghold map

Tussen de twee lanen die van oost naar west lopen, ligt een supply depot

Zoals bij elke PvP in Guild Wars 2 kun je in je eentje gaan “aanschuiven” om een wedstrijd te beginnen, of met een party. Zo worden twee volle teams gevormd met de mensen die in de queue staan. Waar je bij Conquest-style als solo-queuer zonder veel problemen binnen de twee minuten aan een gevecht kunt beginnen, duurt dat bij Stronghold wat langer. Het lijkt erop dat de spelers niet zo dolenthousiast zijn om zich samen met vier willekeurig uitgekozen bondgenoten aan deze game-modus te wagen.

Dat valt ergens te begrijpen, omdat je je aandacht moet verdelen tussen de twee lanen en intussen moet bikkelen om supply én op tijd op de juiste plaats moet staan om de Legend NPCs te summonen die aan jouw zijde kunnen vechten. Een team met enige zin voor coördinatie zal het dan ook beter doen dan eentje waarin niets gezegd wordt. Toch is een gebrek aan overleg niet onoverkomelijk, wat we weten uit de Conquest-pvp. Spelers letten doorgaans vrij goed op en als je bijvoorbeeld de melding krijgt dat jouw vesting in gevaar is, is er altijd wel minstens één vrijwilliger die een handje gaat bijsteken.

gw2 stronghold pvp keep

En daar sta je dan, voor de vesting van de vijand…

Stronghold biedt dus een leuke afwisseling op de klassieke PvP zoals je die tot nu toe aantrof in Guild Wars 2, maar al bij al is het geen radicale verandering in speelstijl of strategie. Hoewel… Omdat elk team – onbewust – vooral lijkt te kiezen voor een tactiek waarbij het zo snel mogelijk de deur van de andere vesting inbeukt, zul je voornamelijk in jouw offensieve laan actief zijn. Omdat de tegenstander ook in zijn offensieve (en dus jouw defensieve) laan blijft, zul je in Stronghold minder mano-a-manogevechten kunnen beslechten. En dat is wel jammer, want is dat nu niet net de reden waarom we PvP induiken?

Guild Halls

Wie in een guild zit, had tot nu toe niet veel plaatsen om af te spreken met zijn of haar guild mates. Je kon natuurlijk altijd bijvoorbeeld ergens samenkomen in Lion’s Arch, maar dat is toch niet hetzelfde als een eigen plekje voor je guild. Gelukkig is er nu wel zo’n plek. Meer zelfs, je kunt zelfs kiezen uit twee Halls: Guilded Hollows en Lost Precipice.

Je krijgt die guild hall niet zomaar in de schoot geworpen, oh nee. Je moet er je hele guild voor optrommelen, want de Mordrem hebben het zich gezellig gemaakt in het gebied en je moet ze hardhandig buitenwerken in een aantal events. Daarvoor maak je best enkele kleinere teams, want je hebt per event amper een paar minuten. Als je dan de hele hall moet doorkruisen, is er al snel een minuut of twee verstreken.

gw2 guild halls overzicht

De Guild Hall is eerder een Guild Village

Zodra je de Mordrem de deur hebt gewezen, kun je beginnen met de inkleding van je hall. Daarvoor heb je allerlei resources nodig, van hout en erts over parels tot wijn. Iedereen kan z’n steentje bijdragen door materiaal te doneren aan de Treasurer.

De hoeveelheid resources hangt niet af van het aantal spelers in de guild. Met andere woorden: kleine guilds moeten even veel materiaal verzamelen als grote guilds. Dat maakt het moeilijk om je guild hall te upgraden als je niet veel guild mates hebt. In principe kun je een hall claimen met een groep van vijf, al is dat ook niet vanzelfsprekend.

Dat is meteen het grootste probleem met de guild halls: kleine guilds hebben niet veel aan deze feature. Als je de hall al kunt claimen, duurt het eeuwen eer je genoeg resources verzameld hebt voor de upgrades. Gelukkig is er ook een alternatief voor die kleine guilds. Die kunnen verzamelen in de Guild Initiative Headquarters in Lion’s Arch, waar je ook een aantal upgrades kunt kopen.

gw098

… met marktplaatsen, een taverne, een mijn en een arena.

Toch is dat maar een flauw alternatief: een kleine instance als doekje voor het bloeden, omdat je je geen episch grote hall kunt veroorloven. Zo worden spelers naar de grotere guilds geduwd, terwijl het ook net heel fijn kan zijn om in een kleiner exemplaar te zitten, waar iedereen elkaar kent. Toegegeven, je kunt in vijf guilds tegelijk zitten, maar de meeste spelers verkiezen toch één “echte” thuis-in-Tyria.

Action camera

Niet echt deel van de expansion, maar wel tegelijk gelanceerd: de action camera. Je kan die dus ook gebruiken zonder Heart of Thorns te kopen. Wat doet die action camera precies, hoor ik jullie denken. Wel, allereerst kan je de camera bedienen door gewoon met de muis te bewegen. Je hoeft dus geen muisknoppen meer in te drukken om te draaien. Dat is niet alleen positief nieuws voor de levensduur van je rechtermuisknop, het maakt bewegen ook meteen veel natuurlijker.

Daarnaast verschijnt er in het midden van je scherm een wit puntje dat als crosshair fungeert. Daarmee kun je, Skyrim-gewijs, je aanval richten op een vijand. Zodra je een monster in het vizier hebt, verandert het puntje in een echte kruisdraad.

Action Camera Crosshair

Een bandiet in het vizier nemen en schieten maar!

Het is allemaal even wennen, maar na een kwartiertje met de action camera ben je gewend aan het hele systeem en wil je niet meer terug naar het oude. Hoewel… er zijn toch een paar minpuntjes te bespeuren aan de action camera. Zo kun je niet met de muis over de interface bewegen. Even checken wat een skill precies doet, of in je chatvenster over iemands character name hoveren om hem toe te voegen aan je party, of op je mini-map kijken of een mining node nu het goedkope mithril of het duurdere orichalcum is: dat kan allemaal niet. Gelukkig kun je een toggle button instellen voor de action cam, zodat je hem makkelijk even kunt uitschakelen. Of je opent met een sneltoets even je inventory of guild panel, waarbij je ook weer kunt beschikken over de cursor.

Daarnaast zijn er nog twee nieuwe snufjes die het leven van vooral Engineers en Necromancers eenvoudiger maken. Beide professions beschikken over heel wat AoE-skills waarbij je telkens met de muis moet wijzen waar je wilt dat de aanval terechtkomt. Voor die paar Engi’s die nog geen muisarm hebben, is er nu een handige optie “snap ground target to current target”. Dat doet precies wat de naam zegt: je AoE wordt automatisch gericht op je huidige doelwit. Heel handig, zeker met de optie om je auto-attack uit te voeren door gewoon de linkermuisknop ingedrukt te houden. In plaats van voortdurend te klikken en te mikken, hou je nu één knop in.

gw2 action camera aoe

Deze moa weet nog niet dat hij in het oog van een AoE-storm staat.

Maar om het met de aangepaste woorden van een voetbaltrainer te zeggen: elk voordeel heb z’n nadeel. Voor offensieve skills gaat dat allemaal goed, maar soms wil je ook je allies een buff geven met een AoE-skill. Of Mesmers die willen ontsnappen aan een vijand met hun ground-targeted Blink-skill, willen natuurlijk net niét naar die opponent toe. Jammer genoeg is er voor deze optie geen toggle, dus je zou telkens in de instellingen moeten gaan zoeken om die in of uit te schakelen.

Ook zet je best de auto-target-optie aan om volop te kunnen genieten van de action camera. Zodra je een aanval gebruikt, wordt er dan automatisch een doelwit geselecteerd. Maar dat heeft ook zo z’n minpuntjes. Om sneller een gebied te doorkruisen, gebruik je immers al eens een attack skill om een eindje vooruit te sprinten. En daar loopt het soms mis. Als er ergens in jouw buurt een schattig konijntje ronddartelt, vlieg je ongewild naar dat arme beestje toe, in plaats van voorwaarts.

Samengevat kunnen we dus concluderen dat de action camera veel voordelen biedt, maar dat je er dan ook wat nadelen moet bijnemen. Die minpuntjes hangen vooral samen met de extra opties die je best inschakelt. Afhankelijk van je profession kunnen ze zwaarder gaan doorwegen, waardoor je soms wel en soms niet met de action camera zal willen spelen.

7.4 Degelijk

Samen met Heart of Thorns, dat vooral PvE-content leverde, kregen ook de andere game modes wat aandacht. Voor de nieuwe borderlands in WvW en de nieuwe PvP-modus is de balans niet geheel positief. Vooral de die-hard WvW'ers lijken niet erg tevreden met de nieuwigheden, wat zich dan ook vertaalt in lege maps in plaats van epische gevechten. De Guild Halls bieden dan weer heel wat leuks voor grotere guilds, terwijl die leuke guild die je deelt met vijf vrienden het met heel wat minder moet stellen. Dat is jammer, omdat het je bijna dwingt om een grotere guild te vervoegen. En je tevredenheid over de action camera hangt dan weer sterk af van je favoriete profession.

  • WvW borderlands 6
  • PvP Stronghold 8
  • Guild Halls 8
  • Action Camera 7.5
Share.

About Author

An Dierickx

A girl, on the internet! Houdt van fantasy en koekjes. Houdt niet van korte tekstjes over zichzelf schrijven.

Reacties