Beschikbaar op: PS4, Xbox One en Pc
Release datum: 17/02/2015
Genre: Action-adventure rpg

Wat krijg je als je Dungeons & Dragons, trading card games en Batman Arkham combat in een mixer steekt? Indien je dit letterlijk doet, waarschijnlijk een hoop papierflarden en kapotte dobbelstenen, maar als we het puur hebben over game mechanics en concepten, dan kom je uit op Hand of Fate.

In dit spel kom je een mysterieuze gemaskerde man tegen die op je zit te wachten om een spel te spelen in een hut aan het einde van de wereld. En hij wilt niet het soort spel spelen waarvoor een paar kinderen “We spelen een spel vanavond!” roepen op einde van een reclamefilmpje. Deze persoon is min of meer de Dungeon Master die het verhaal voor je bepaalt, maar hier staat hij bekend als de Dealer.

Voordat je begint, kun je je eigen equipment deck en encounter deck samenstellen. De equipment deck bestaat uit de kaarten die je krijgt bij succesvolle encounters, zoals zwaarden, schilden, helmen en dergelijke. De encounter deck bestaat uit de kaarten die jij wilt tegenkomen op het speelbord, dus het is in je voordeel om positieve encounterkaarten erin te steken.

Natuurlijk heeft de Dungeon Master ook zijn eigen equipment en encounter decks zodat deze nadien jouw decks aandikken. Zijn encounter decks bestaan vooral uit kaarten die je nog niet bent tegengekomen.
hand of fate 2

Je kijkt op een spelbord vol met bedekte kaarten, met jouw pionnetje links vanonder en klaar om het spel uit te spelen. Je mag je pion naar een aanliggende kaart verplaatsen, en dan wordt deze omgedraaid. In je linkerhoek zie je hoeveel leven en voedsel je nog hebt. Elke keer als je één vakje verplaatst, verbruik je één eenheid voedsel, dus deze moet regelmatig her-aangekocht worden.

Onder deze kaarten kan alles steken. Je kunt handelaren tegenkomen die je voedsel of betere wapens verkopen, je kunt een zwerver tegenkomen en hem helpen door hem te voederen of geld te geven, je kunt zelfs in een circus meedoen, maar je kunt ook overvallen worden door bandieten en dan wordt het knokken. Soms zul je zelfs echte side quests tegenkomen, waarbij je bijvoorbeeld op de kaart komt van het lijk van een gevallen held. Wiens laatste verzoek was om zijn zwaard en schild terug te brengen naar zijn dorp. Deze kun je dan terugbrengen naar het dorp om een beloning te krijgen, maar je kunt het bijvoorbeeld ook zelf bijhouden.

Hand of fate 3

Wanneer je in een situatie komt waar er iets van risico is, komen er vier kaarten op het scherm gevlogen. Deze vier kansen bepalen of je succesvol zult zijn of misschien een paar extra vijanden moet bevechten. Afhangend van het risico, zijn het meestal één of twee kaarten met een zwaard op, die staan voor succes en twee met een schedel op. Die schedel staat natuurlijk niet voor übersucces, maar betekent dat je faalt, en vervolgens een penalty krijgt.

hand of fate 8

Als je in combat gaat, wordt je personage speelbaar en vecht je met het klassieke Batman Arkham combat systeem, dus dat houdt in: aanvallen, counteren wanneer er een teken boven het hoofd van de vijand zichtbaar wordt, dodgen indien er een andere teken boven hun hoofd komt. Nu omdat deze titel niet hetzelfde budget had als de vermelde Batman Arkham games, zijn hier wat kosten bespaard gebleven. De animaties bij Batman zijn enorm talrijk, elke aanval kan onderbroken worden om te counteren, elke move is mogelijk in elke positie, terwijl het in Hand of Fate vaker overkomt als clunky wanneer een andere animatie gestart wordt om te counteren. De combat is dus al bij al het minst goede aspect van deze titel

Als je succesvol uit een gevecht komt, word je meestal ook beloond met loot, en loot in deze game betekent nieuwe kaarten voor de speler. Zo krijg je nieuwe wapens of helmen, nieuwe schilden of relikwieën, en normaal beloont de Dungeon Master je ook met wat extra zakgeld in de portemonnee, of voedsel om langer te kunnen overleven.

Op het speelveld liggen ook eindkaarten, zoals trappen of een boot die je naar het volgende speelveld leiden, en na een paar speelvelden is de kans groot dat je de eindbaas kan confronteren. Wanneer je deze succesvol weet af te maken, is dit level voltooid en geeft de Dungeon Master je een heleboel nieuwe kaarten.

Naast de story mode, waarmee je toch een 13-tal uur zoet bent en waarbij je voor level je door een paar tafelbladen vol kaarten worstelt om het einde te sparren met een bossbattle, is er ook een endles mode. In deze mode kun je gewoon blijven doorvechten tot je geen health of voedsel meer hebt.

Wat dit spel echt afmaakt, is de presentatie. Alles ziet er zo fantasierijk en creatief uit, alles heeft wel iets van animatie om de speler te laten inleven. De Dungeon Master zit in het startscherm bezig met wat kaarten te laten rondvliegen en begroet je wanneer je op de start knop drukt. Alhoewel hij dient als een mentor in het begin, zal hij later ook alles doen wat in zijn macht ligt om je het leven zo zuur mogelijk te maken. Ook zal hij af en toe eens een opmerking geven wanneer je te lang aan het niksen bent. De developers zijn er trots op dat hij meer dan 1000 opgenomen zinnen heeft, dus het zal wel even duren voordat je hem beu wordt.

Hand of Fate_20150216143546

8.2 Awesome

Een uniek spel dat het beste combineert van verscheidene hobbies en het perfectioneert, door het een uniek en stijlvol jasje te geven.