Zoals intussen al duidelijk gebleken is, zijn wij bij Geekster een grote fan van beestjes allerhande. Gubs, een klein, simpel kaartspelletje van White Goblin Games konden we dan ook niet laten liggen.

In Gubs moeten twee tot zes spelers ouder dan acht jaar zoveel mogelijk gubjes vangen. Gubs zijn kleine, insectachtige wezentjes, die eigenlijk met weinig anders vergeleken kunnen worden, en die graag op zoek gaan naar avontuur. In het spel moet je ze vangen en beschermen, en hoe meer vrije en beschermde Gubs je voor je hebt, hoe groter de kans dat je kunt winnen.

Aan het begin van het spel krijgt elke speler een Gub, en legt die open voor zich neer. Daarna schudt je de letterkaarten (G, U en B, uiteraard!) doorheen de stapel, al is de manier waarop dat moet gebeuren wel een beetje vreemd: het heeft niet zo veel zin om ze eerst mooi te verdelen over de stapel en daarna de stapel nog eens te schudden.

8718026300524_4

Als de trekstapel klaar is, krijgt elke speler 3 kaarten. Actiekaarten (te herkennen aan het bliksemschichtje) moeten direct gespeeld worden, en de spelers krijgen geen vervanging. Elke speelbeurt daarna bestaat uit 3 grote stappen: je mag één kaart trekken (je kunt deze stap overslaan, maar de beurt erna moet je zeker weer een kaart trekken), daarna mag je zoveel kaarten spelen als je wilt om vervolgens, in de derde stap, te zorgen dat je hand niet meer dan 8 kaarten bevat.

Zoals eerder gezegd, zijn er 3 letterkaarten in het spel: deze tellen als actiekaarten, en het spel eindigt wanneer de derde letterkaart getrokken is. De speler die dan het grootste aantal vrije of beschermde Gubs voor zich heeft liggen, wint het spel. Naast de Gub- en letterkaarten, zijn er ook nog de barricadekaarten, waarmee je de Gubs kunt beschermen of de bescherming van de Gubs van je tegenstanders ongedaan kunt maken. Daarnaast kun je vrije Gubs weglokken van bij een tegenstander, of zelfs alle vrije en beschermde Gubs vanonder hun neus stelen.
kaarten gubs

De valkaarten kun je gebruiken om Gubs voorlopig gevangen te zetten, zowel je eigen Gubs als die van je tegenstander. Gevangen Gubs worden niet meegeteld bij de eindscore, maar zijn wel relatief veilig voor eventuele snode plannen van de tegenstanders. Voor alle vallen zijn er werktuigen voorzien om ze open te breken.

De laatste twee categorieën zijn de gebeurteniskaarten en de onderbrekingskaarten. Die laatste kun je gebruiken om het effect van bepaalde gebeurtenissen ongedaan te maken of te voorkomen. De gebeurteniskaarten zijn in bijna alle gevallen best te vermijden: ze bevatten nooit goed nieuws: een of meerdere spelers verliezen ofwel kaarten, ofwel Gubs.speldoos gubs

Vormgeving

Gubs is een ideaal spel om mee te nemen op vakantie: je krijgt een klein doosje met daarin 70 kaarten en de spelregels. Op het doosje zie je ook al het sprookjesbos waarin de Gubs leven, met ook de diverse barricades. De tekeningen zijn erg gedetailleerd, maar ik vind de afbeeldingen weinig aanspreken: de achterkant van de kaartjes is oneindig veel mooier dan de te spelen kant, en de beige achtergrond is wat saai.

Leerbaarheid

Gubs heeft erg simpele regels, die duidelijk uitgelegd worden in de bijgeleverde spelregels. Het feit dat er voor elke kaart een uitgebreide uitleg in de regels staat en de puntentelling netjes uitgelegd wordt, helpt met de leerbaarheid.  Het is een nadeel dat niet alle kaarten eenduidig zijn, waardoor er wel wat discussie kan ontstaan. Naarmate je meer speelt, is het misschien wat makkelijker spelen, zeker omdat je dan house rules kan afspreken.

Opstelling

Qua opstelling is Gubs een eitje: je haalt de kaartjes uit de doos, schudt ze om te vermijden dat alle gelijkende kaarten te veel bij elkaar zitten. Nadat je de letterkaarten er in geschud hebt, verdeel je de kaartjes onder de spelers. Daarna kun je volop aan de Gubs-jacht beginnen.

8718026300524_3

Gubs is een simpel spelletje, dat een beetje te veel op kinderen gericht is om als die-hard boardgamer van te kunnen genieten. Het kan fijn zijn om zoveel mogelijk Gubs af te proberen snoepen van de medespelers, maar qua “mensenambeteerderij” zijn er heel wat fijnere spelletjes op de markt. Persoonlijk zou ik liever wat Munchkin spelen dan Gubs nog eens boven te halen.

6.3 Middelmatig

Gubs is een fijn spelletje voor kinderen, maar het mist de factoren die vergelijkbare spelletjes zo'n plezier maken: er is weinig humor, de tekeningen kunnen heel wat magischer en het geheel mag wel wat strategischer.

• Gameplay 5.5
  • Vormgeving 6
  • Leerbaarheid 7